Anno 2205

De meest populaire citybuilder Simcity deed niet wat het moest doen en vele uitgevers springen in het gat dat het geflopte spel achterliet. Ubisoft had nog Anno op de plank liggen en nam er de tijd voor. Het resultaat mag er wezen, deze futuristische citybuilder pakt het letterlijk en figuurlijk groots aan.

Ik sta op de Ubisoft booth met een koptelefoon een een-op-een presentatie aan te horen van een ontwikkelaar van Blue Byte. Dat moet wel want de stagedemo van Just Dance is nogal gehorig. "Zet eens een wat huizen neer, en zoom dan maar eens uit", zegt de ontwikkelaar naast me. De paar huizen verdwijnen al snel van het scherm. Holy shit, die kaart is gigantisch. Het lijkt wel alsof ze een steek onder water willen geven naar Simcity, waar de map belachelijk klein was. Je kunt miljoenen inwoners hebben en duizenden gebouwen neerzetten op de grotere kaarten. Als je hier ruimte tekortkomt, moet je jezelf eens nakijken.

Anno 2205

Over ruimte gesproken, mijn ruimteschip is klaar om een tweede stad te beginnen ergens in het heelal. Ik ga naar de wereldkaart en ik zie dat we naast meerdere plekken op aarde ook de maan kunnen koloniseren in Anno 2205. Op de maan zet je weer andere gebouwen neer om water, eten, energie en andere producten te maken. Een heel andere aanblik, met alleen laagbouw omdat er meteoren in kunnen slaan. Maar weer is er leven in de brouwerij, vooral door voertuigen en robots die de taken buiten de gebouwen waarnemen. Al deze extra kaarten zijn met elkaar verbonden, dus als je de een verlaat, gaat deze gewoon door met leven, verbruiken enzovoort. Deze regio’s kunnen ook onderling handelen.

De maan is je resource-planeet, het is niet dat je er heel veel mensen neer wil zetten. Het is vooral de bedoeling om de maan zelfvoorzienend te maken en de resources naar de aarde te sturen. Energie lijkt ons logisch om op te wekken, maar door die meteoren zul je bijvoorbeeld moeten zorgen dat er schilden zijn die de gebouwen beschermen, en die kosten natuurlijk ook veel energie. Energie- en resource-management zijn dus belangrijk op de maan. Terwijl je op aarde juist de behoeften van mensen wil bevredigen met onder andere die resources.

Anno 2205

De steden en veel gebouwen zien er in Anno 2205 niet alleen gigantisch uit, maar de details die je ziet in de stad zijn fantastisch. Een ondergronds treinstation met een open dak, de gebouwen, de voertuigen: Blue Byte is niet voor niets drie jaar bezig geweest om dit spel te ontwikkelen. Het is niet alleen grafische halleluja, maar onder de motorkap is er ook van alles veranderd. Allereerst kun je gebouwen upgraden. Je zet bijvoorbeeld een mijnstation neer, maar die hebben veel stroom nodig. Je kunt er een extra module aan zetten om de stroomkosten omlaag te drukken. Zo zijn er modules om de opbrengst te verbeteren tijdens het mijnen en meer. Op de maan zijn er weer andere modules zoals het inzetten van meer robots, zodat je niet zo veel mensen naar de maan hoeft te transporteren en te voeden daar.

Anno 2205

Een ander verschil met de vorige Anno 2070 is vooral dat er dit keer geen klimaatproblemen zijn. De makers wilden het dit keer positief houden en vonden ditmaal verkenning een leuker punt om op te focussen. Er is een verhaalmodus waar je alle regionen langs zult gaan. Jij hebt dan een bedrijf dat meedoet in de race naar de maan. Concurrerende bedrijven mogen je natuurlijk niet, dus krijg je lastige uitdagingen om je uiteindelijke doel te halen: het grootste bedrijf worden op aarde en de maan. In elke regio is er een subdoel, zoals een dam die je moet repareren, waardoor je extra energie krijgt. Maar als je in een sandbox wil gaan bouwen, dan is daar ook voor gezorgd. Anno 2205 wordt een singleplayer-ervaring, er is geen multiplayer. Deze keuze hebben ze gemaakt omdat een sessie uren zal duren en als iemand weggaat, dan zit je daar, een beetje te loeren naar een lege lijst medespelers.

Anno 2205 ziet er fan-tas-tisch uit. Heel veel detail, futuristische gebouwen en het belangrijkste: heel veel ruimte, letterlijk en figuurlijk. Met meerdere grote mappen op aarde en de maan er nog bij, wordt het een flinke taak om alles vol te bouwen. Het leven en de resources op andere mappen lopen gewoon door als je bezig bent op een van de mappen. De keuze van upgraden van gebouwen zorgt ervoor dat je de steden beter naar jouw wens kunt inrichten. Anno 2205 komt 3 november uit op pc.