Trine 3: The Artifacts of Power

Trine is terug en brengt heel veel vernieuwingen en innovaties. Maar zijn ze in staat geweest om hun eigenheid te bewaren?

Trine 3 Header

Dit is een preview. De zaken die hier worden beschreven kunnen uiteindelijk uit het spel worden gehaald. Dit is een kijk op Trine 3 op basis van de Early Access. Hierbij zitten twee verhaallevels, twee challenges en een kermisachtig level.

Wat is Trine?
De Trine-spellen zijn puzzel-platformers waarin je speelt met drie personages, maar er slechts een tegelijk bestuurt. Op ieder willekeurig moment kun je veranderen van personage. Er zijn drie personages: Amadeus de tovenaar, Pontius de ridder en Zoya de dief. Ieder heeft zo zijn eigen vaardigheden. Amadeus kan uit het niets kisten toveren, Pontius kan heel hard slaan en Zoya heeft een pijl en boog. Zoya kan ook een touw vastmaken aan een pijl en zo ergens heen slingeren.

Met z'n drieen

Trine staat bol van de humor en droge opmerkingen. Het lijkt af en toe op een Amerikaanse vorm van Engelse droogkloterigheid. De serie heeft ook een verhalenverteller als voice-over, een mooie gedragen stem die voor wat achtergrondinformatie zorgt. De kracht van Trine zijn de puzzels in prachtige afwisselende omgevingen. Er zijn vaak meerdere oplossingen voor een puzzel en dat stimuleert je om je eigen speelstijl te ontwikkelen. Ook kun je steeds meer vaardigheden vrijspelen voor de personages en ze op ieder moment resetten en andere vaardigheden kiezen. Trine biedt dus veel vrijheid, humor, uitdaging en grafisch genot.

Veranderingen
De Finse studio Frozenbyte gaat bij Trine 3: The Artifacts of Power een stap verder dan bij de vorige delen en voegt een extra dimensie toe. Nou ja, dat zeggen ze maar ik vind het zelf 2,5D met een aantal slimme vondsten om een derde dimensie te simuleren. Je kunt de camera niet draaien, dus je kunt niet altijd alles zien in een level.

Amadeus en checkpoint

De checkpoints zijn nu iets meer steampunk, maar herkenbaar. De glimmende bollen die je moest verzamelen om vaardigheden vrij te spelen zijn nu vervangen door driehoekjes. Daarnaast zijn een aantal standaardvaardigheden veranderd.

  • In Trine 2 moest je de kist die Amadeus toverde zelf tekenen. Zo kon je grote of kleine kisten maken. Nu tover je een kist met een druk op de knop.
  • Zoya kon een touw vastschieten aan iedere houten plank boven haar hoofd, maar nu niet meer. Ze kan nu slingeren aan ronde haken. Daarnaast kan ze een touw vastmaken aan een of twee ogen.
  • Pontius kan nu zweven als je de springknop ingedrukt houdt.

Verbeteringen
Er zijn challenges (uitdagingen) bij gekomen. Een challenge doe je met één personage en beide challenges in de Early Access zijn met Zoya. In een challenge zijn geen checkpoints, dus als je doodgaat dan sta je weer helemaal aan het begin. De veranderingen die je hebt aangebracht in het level blijven wel staan. De puzzels van de challenges zijn lastiger dan de ‘gewone’ puzzels. Af en toe geeft dit hetzelfde gevoel als Lara Croft and the Guardian of Light, wat erg positief is.

Kermis

Er is een kermisachtig level waar je rond kunt lopen en waar de natuurkundige wetten anders zijn. Dit is een plek vol met bugs en waarom het in het spel zit is mij een raadsel.

Vertrouwd
Niet alles is vernieuwd, gelukkig. Voordat Trine 3 begint vraagt het spel welke mods je wilt activeren. In de vorige Trine-delen was er al een editor, maar ik hoop op meer toevoegingen dan alleen levels kunnen bouwen.

Ook de multiplayer-optie is gebleven. Er is local co-op (lekker spelen met vrienden op de bank) en co-op via internet. Je kunt weer zwemmen, er zijn heel veel geheime locaties en de humor is gebleven. De voice-over van de vorige delen is weer van de partij, maar je merkt wel dat hij een dagje ouder is geworden. De opzet van veel puzzels is zoals in eerdere delen. Dat helpt om warm te draaien met de extra mogelijkheden.

Vechten is er ook nog

Bugs
Elke Early Access heeft bugs, anders was het wel een vroege release (of een Ubisoft-game). Hier zijn er ook weer genoeg. De besturing is af en toe erg roestig en stug, vooral met de interacties van Amadeus. Af en toe val je van de wereld af en af en toe crasht het spel zonder je voortgang op te slaan. De besturing lijkt last te hebben van lag (een lichte vertraging). Er wordt aan gewerkt en er is zelfs een instelling in het menu om de lag te verminderen.

Conclusie
Het is erg wennen om met Trine 3 te spelen, maar uiteindelijk is het Trine in een nieuw jasje. De challenges zijn een welkome aanvulling en de puzzels zijn moeilijk maar nog steeds goed te doen. Het is nog steeds een hele prestatie als je alle geheimen kan vinden in een level. Maar zou je nu al de Early Access moeten aanschaffen? Als je Trine nog niet kent, dan is het verstandig om gewoon Trine 1 of Trine 2 te spelen. Ben je een Trine-fan dan kan het zeker de moeite waard zijn om al in deze Early Access te duiken. Wees gewaarschuwd: het zijn op het moment slechts vier levels, dus binnen twee uur heb je het wel uit. Maar het gaat zoals altijd om alle geheimen te ontfutselen die Trine te bieden heeft en daar ben je wel even zoet mee.

Trine 3: The Artifacts of Power komt deze herfst uit voor Windows. De andere platforms worden later aangekondigd. Deze preview is gespeeld met een Xbox-controller.