Sacred 3

Na zes jaar wachten kunnen de fans zich opmaken voor een nieuwe Sacred

header

Achtergrond
Even een klein beetje geschiedenis: Sacred kwam uit in 2004 en Sacred 2: Fallen Angel volgde in 2008. Dit waren leuke pittige actie-RPG's van de Duitse ontwikkelaar Ascaron. De studio kwam helaas in de problemen. Deep Silver nam de licentie over en beloofde meteen dat Sacred 3 zou komen. Als warmhoudertje gaven ze het publiek in 2013 Sacred Citadel, een 2,5D beat 'em up die als prequel moest dienen. Achteraf gezien probeerde Deep Silver de fans voor te bereiden op de andere koers in de serie.

Voor deze preview heb ik op pc met een Xbox-controller de bèta gespeeld, dus het kan zijn dat sommige zaken al zijn aangepast. Helaas kon ik de multiplayer niet uitvoerig testen.

Voorbereiding
Als eerste kies jij je personage. Je kan kiezen uit de Warrior, Archer, Paladin en Lancer. Ook kun je de moeilijkheidsgraad waarop je wilt spelen instellen. Na elke missie kun je die weer aanpassen, dus er ruimte om te experimenteren. Er zijn drie graden, namelijk Warrior, Champion en Legend. Hoe lager de moeilijkheid staat, des te passiever worden de vijanden. Bij Legend hebben de bad guys de neiging je combo's te onderbreken en bij Warrior wachten ze rustig op hun beurt om te sterven.

Marak

Het verhaal
Er is een slechte man genaamd Zane en die wil Ancaria veroveren. De vier helden worden opgetrommeld door de seraphim Telari om hem te stoppen. We zullen het land moeten doorkruisen en zijn commandanten moeten verslaan voordat we bij hem aankomen. Aria, de dochter van Telari, is een telepaat en zij verzorgt de voice-over tijdens de missies. Zij geeft je tips en advies hoe je door de missies heenkomt.

Bediening
Je hebt een standaardactie en twee speciale moves: een lichte en een zware variant. Verder kun je ontwijken, stoten om schilden te breken en een tegenstander afmaken. Later in het spel, vanaf level 4, kun je ervoor kiezen om blokken in plaats van ontwijken in te stellen. Afmaken kun je doen als een groter mannetje op de grond ligt. Je springt dan theatraal op hem en dan … Is hij overleden. Helaas is de animatie voor elk personage hetzelfde, maar het blijft genieten. Wacht je te lang met de move, dan staat het mannetje weer op en valt hij je weer aan. Het is dus handig om ze snel uit te schakelen als je de kans krijgt. Sommige tegenstanders en bommen kun je oppakken en weggooien. Dit kan behoorlijk handig zijn. Er zijn ook knoppen om je teamleden te roepen, ze tot leven te wekken, gezondheid te delen en om samen een special move te doen.

Om de special move met je teamleden te doen, moet je weer andere energie opbouwen. Als je jouw teamlid tot leven wekt, dan heeft hij erg weinig gezondheid. Let dus goed op dat je dit op het juiste moment doet. Ik kon mijn maatje maar één keer tot leven wekken en dat was wel even zuur met die eindbaas. Af en toe heb je de kans bij een baas de 'Power Move' te doen. De 'Power Move' wordt helaas nergens uitgelegd of toegelicht. Je moet dan bij hem in de buurt staan en op Y rammen. Als je het goed doet, dan breng je hem schade toe. Tegelijkertijd houd je de baas vast zodat je teamlid hem schade kan toebrengen. Als je het verprutst, dan krijg jij schade. Maar of jij nou die Power Moves forceert of dat het gewoon soms kan, is mij niet duidelijk geworden.

In tegenstelling tot Sacred Citadel heb je hier vanaf het begin veel moves. Wat er verandert naarmate het spel vordert, is dat je jouw wapen sterker maakt en dat jijzelf een groter bereik krijgt. 

Power Move

De Archer-klasse speelt anders dan de andere, vanwege zijn pijl en boog. De truc is met hem een smalle doorgang te kiezen en alles af te schieten. Je hebt namelijk auto-aim. Verder vond ik hem niet zo soepel spelen, maar dat kan uiteraard aan mij liggen. Alle andere personages bewegen hun wapen in een boog voor hun lichaam langs. Zo kun je grote groepen slechteriken schade toebrengen.