Battlefield: Hardline

Zat om steeds in een legerpakje te moeten rondrennen? Dan word je toch politieagent!

Header

Battlefield krijgt altijd dezelfde commentaren als de grote tegenhanger, Call of Duty. Beide zijn gefocust op de multiplayer, beide franchises komen uiteindelijk met kleine verschillen in nieuwere delen en beide hebben toch een grote schare fans. Met Battlefield: Hardline wil men het eens iets anders doen. Tenminste, qua setting.

Dit keer wordt het spel gemaakt door Visceral Studios, bekend van de shooter Dead Space. Dit keer beloven ze ook een langere singleplayer met meer verhaal en diepgang, maar op de E3 was daar niets van te zien. Zoals iedereen thuis kon uitproberen kregen wij ook een multiplayerdemo te doen en eigenlijk gebeurt er niet zo veel nieuws daarin. Natuurlijk, de setting is anders. In plaats van een soldaat behoor je dit keer of in het politieteam, of bij de schurken. Het thema wordt prima uitgewerkt, ook in multiplayermodi.

Battlefield: Hardline

Er waren twee spelmodi van Battlefield: Hardline speelbaar: Blood Money en Heist. In Blood Money krijg je snel een gevoel dat je Capture the Flag en Domination aan het spelen bent. Er staat ergens in het midden van het speelveld een flinke voorraad geld en beide teams moeten proberen zoveel mogelijk naar hun kluis te brengen. Om de andere team verder te pesten kun je ook geld uit hun kluis jatten. Je komt allerlei nieuwe wapens tegen, maar de handling van de wapens, het besturen van voertuigen, het voelt allemaal heel erg Battlefield 4. Niet dat het erg is, sommige potjes waren echt spannend door de aan elkaar gewaagde teams.

Battlefield: Hardline

Dat laatste geldt ook voor de multiplayermodus Heist. Toch is deze leuker om te spelen. Als dief moet je een geldtransport overvallen en succesvol vluchten. Als politieteam moet je juist de dieven stoppen voor ze met truck en al weg zijn gereden. Er zijn allerlei voertuigen aanwezig om je zo snel mogelijk te verplaatsen in de stad en je doet te bereiken. Van snelle motoren tot logge swat-tanks. Qua thema past het allemaal prima bij elkaar.

Maar toch hoor je in je hoofd dat stemmetje dat zich afvraagt waarom Battlefield: Hardline niet als uitbreiding wordt gebracht, omdat de gameplay precies aanvoelt als Battlefield 4. De makers geven zelf aan dat gebouwen weer kunnen instorten, dus alle standaardelementen van die game zitten ook weer hierin. Als je dan hoort dat je daar de volle prijs voor moet betalen is dat wel even slikken. Zeker als je bedenkt dat Battlefield 4 nu eigenlijk pas gerepareerd is en nog worden er patches uitgegeven om die game verder te verbeteren. Dan is deze opvolger opeens wel erg snel in zicht en voelen gamers zich twee keer in de buidel gepakt.

Battlefield: Hardline

Battlefield: Hardline heeft in ieder geval een lastige start door zijn voorloper. Niet geheel eerlijk, want dit keer zit er een andere ontwikkelaar achter. Een ontwikkelaar die bewezen heeft dat ze raad weten met een singleplayer-ervaring. De twee multiplayer-types die speelbaar waren passen prima in het politiethema. Het probleem blijft de volle mep voor iets dat ogenschijnlijk als een uitbreiding gebracht had kunnen worden. Misschien dat Electronic Arts en Visceral Studios op Gamescom nog laten zien waarom Battlefield: Hardline een volledig spel waard is. De game komt 21 oktober uit voor PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One en pc.