Codename S.T.E.A.M.

Nintendo had nog een onaangekondigde 3DS-game die het pas woensdagavond in Los Angeles onthulde. Vers van de pers, inclusief stoom.

Header

Codename S.T.E.A.M. is een nieuwe franchise, gemaakt door Hitoshi Yamagami, bekend van de Fire Emblem-serie. Het bedrijf Intelligent Systems heeft deze turned-based strategiegame gemaakt. Het spel speelt zich af in Victoriaans Londen, maar dan net even anders dan wij het kennen. De stad is geheel in steampunkstijl. Abraham Lincoln, niet te verwarren met de beroemde president van Amerika, is kapitein van een team dat de veiligheid verzorgt voor de koningin. In de intro zien we dat Londen wordt aangevallen door buitenaardse wezens. Zeppelins worden uit de lucht geschoten en blauwe monsters vallen de stad aan.

Codename S.T.E.A.M.

Klinkt allemaal niet best en wij, de spelers, moeten zorgen dat we de monsters verslaan. S.T.E.A.M. staat dan ook voor Strike Team Eliminate Alien Monsters. Maar de verwijziging naar stoom is er niet voor niets, want dat speelt een belangrijke rol. Codename S.T.E.A.M. is eigenlijk een turned-based shooter, waarin een flinke dosis strategie is toegevoegd. Er is geen map om te weten waar je bent: je geheugen en teamgenoten moeten je helpen met het verkennen van het level.

De camera staat niet in een overviewmodus, maar achter de schouder van het actieve teamlid. Je geheugen en wat subtiele hints in de omgeving helpen je. Zo loopt er in een bepaald level een rode buis over de straten heen die blijkbaar naar je eerste doel hint. Ook de muziek helpt mee, het is rockmuziek die verandert als je bijvoorbeeld ontdekt bent. Heb je dat zelf nog niet gezien, dan hoor je de hint door middel van de muziek.

Codename S.T.E.A.M.

Je wordt met je team, in totaal vier leden, in een level gezet waarin monsters aanwezig zijn. Jij moet uitzoeken waar je doel is en natuurlijk aliens verslaan. Zoals gewoonlijk bij een turned-based spel zie je op de grond hoe ver je mag lopen. Gelukkig wordt er wel afgeweken van het traditionele 'eerst lopen, dan schieten, volgend teamlid'-principe. Elk teamlid heeft namelijk een soort van boiler op zijn rug. Deze genereert stoom en daarmee stoompunten. Onder in je scherm zie je hoeveel stoompunten je hebt. Een beweging of aanval kost een x aantal stoompunten. Op is op. Maar het maakt niet uit in welke volgorde je de acties doet. Wil je eerst aanvallen en dan dekking zoeken, dan kan dat.

Later in de game krijg je natuurlijk betere boilers en wapens. Deze verdien je door medailles te verzamelen. Bij groen-gele checkpoints, die her en der in een level aanwezig zijn, kun je deze medailles ook inruilen voor wat genezing. Probleem: er zijn maar zoveel medailles en als je deze gebruikt voor andere dingen dan wapens, dan kun je niet de krachtigste wapens kopen voor al je teamleden. Het idee hierachter is als volgt: er is maar één moeilijkheidsgraad. Voor nieuwkomers zijn medailles vooral belangrijk om te overleven. Voor veteranen zit de uitdaging erin om de medailles juist te bewaren voor de wapens.

Codename S.T.E.A.M.

Het speelt als een shooter, dus de besturing is vrij eenvoudig. Elk teamlid heeft zijn eigen basisvaardigheden en speciale, krachtige aanvallen. het design is zo gemaakt dat je aan het wapen kunt zien welke krachten je mag verwachten. Je belangrijkste wapen heeft altijd een loop in de vorm van een dier, dat gelijk staat aan enkele vaardigheden. Dan heb je nog een tweede wapen, om bijvoorbeeld te kunnen wisselen van krachtig close combat naar een minder krachtige ranged attack. Mocht een van je teamleden doodgaan, dan is er nog geen man overboord. Je kunt hem in het level zelf reviven door medailles in te zetten. Maar wil je toch voor die betere wapens gaan en medailles sparen, dan komt het teamlid nadat je het level voltooid hebt gewoon weer tot leven. Geen Iron Man-modus dus, waarin eens dood, altijd dood is. Je gaat dus geen ervaren soldaten verliezen.

Er zit meer strategie in in Codename S.T.E.A.M., door bijvoorbeeld een 'overwatch'-systeem. Als jij aan de beurt bent, kun je de beurt van dat teamlid over laten slaan en hem of haar in overwatch zetten. Komt een alien in de buurt, dan zie je even een soort laser uit het wapen van je teamlid deze volgen. Gaat dat lang genoeg, dan val je in de beurt van de vijand aan.

Codename S.T.E.A.M.

Nog leuker wordt het als je 'stacked overwatch' gaat gebruiken. Je geeft aan welke teamleden in overwatch gaan en in welke volgorde ze moeten aanvallen. Sommige teamleden hebben namelijk een stun-aanval. Als je diegene met de grootste kans op stun eerst laat aanvallen, dan is er de kans dat hij de vijand verlamt het grootst. Daarna mogen de teamleden die sterkere aanvallen hebben los op een roerloze alien. Een krachtig mechaniek dus.

Er komen in ieder geval een verhaalmodus en meerdere multiplayermodi. Over dat laatste wilden de ontwikkelaars niet verder uitwijden. Ook over hoeveel personages er in totaal zijn, kwamen ze niet verder dan "quite a few". Meer informatie volgt later, wanneer ze groen licht krijgen om meer te zeggen. Codename S.T.E.A.M. komt volgend jaar uit voor Nintendo 3DS.