Hearthstone: Heroes of Warcraft

Blizzard gaat hun kaartspel digitaliseren. Tegelijkertijd stoppen ze met hun fysieke kaartspel. Doorgestoken kaart of wordt dit hun nieuwe troef?

Header

Er bestaat al een tijd het World of Warcraft: The Card Game. Blizzard heeft onlangs aangekondigd hiermee te stoppen, er komen geen nieuwe kaarten meer bij. Tegelijkertijd begint de closed bèta van Hearthstone: Heroes of Warcraft, Blizzards nieuwe online kaartspel. Magic: The Gathering, maar dan met de bekende personages, units, spreuken en wapens uit het Warcraft-universum. En dezelfde art van WoW: TCG op de digitale kaarten zelf.

Het bekendste kaartspel tot nu toe is al genoemd. Waarom denkt Blizzard dat er nog ruimte is om met deze en de vele andere kaartspellen te concurreren? Nou, Magic: The Gathering en co hebben één groot probleem: toegankelijkheid. De regels zijn niet simpel, en als leek heb je geen idee of het deck, je stapel speelkaarten, wel goed is om je tegenspeler het lastig te maken. Blizzard is dan weer erg goed in het toegankelijk maken van spellen en dat valt al meteen op als je het spel start.

Hearthstone

In Hearthstone: Heroes of Warcraft heb je twee verschillende modi. In de practice-modus speel je tegen de computer en krijg je een hero toegewezen. Dan kies je de tegenstander die je als je die verslaat, vrijspeelt om juist die te gebruiken als hero. Hero's levelen, tot een maximum van level 10. Als je de hero een level doet stijgen, dan krijg je vaak een nieuwe basiskaart voor je deck. De practice-modus is dus sterk aan te raden. Allereerst om je deck uit te breiden en ten tweede om wat do's en dont's te bemerken. Beter tegen de computer op een domme manier verliezen dan tegen een menselijke tegenstander, toch?

Hearthstone

Dan is er natuurlijk online veel te spelen, daar draait Hearthstone: Heroes of Warcraft eigenlijk om. De matchmaker kijkt naar je eerdere potjes en gaat op basis daarvan op zoek naar jouw type tegenstander. Gelukkig staat er na een klein weekje nog 'Worthy opponent' op mijn scherm, dan heb ik in ieder geval het idee dat ik zelf op de goede weg ben. Echt chatten kun je niet meteen tegen je tegenstander, maar door hem of haar te selecteren kun je basisuitroepen sturen, die op geheel Warcraftige wijze uitgesproken worden. Als een Orc je toeroept dat je een goede zet hebt gedaan klinkt dat toch erg grappig.

De spelregels dan: beide hero's hebben hetzelfde aantal levenspunten. Door ze aan te vallen moet je dat van je tegenstander naar nul zien te krijgen. Het aanvallen doe je met kaarten. Je begint met drie of vier kaarten en elke beurt krijg je een nieuw te spelen kaart in je handen. Kaarten in het spel leggen kost manapunten. Daarnaast moeten kaarten die beurt nog rusten voordat ze kunnen aanvallen. Per beurt worden je manapunten weer volgegooid en krijg je er één extra bij, tot een maximum van tien. In het begin heb je dus maar één manapunt, en kun je alleen kaarten die nul of één punten kosten in het spel leggen. De tweede beurt heb je twee manapunten en kun je al een sterkere kaart van twee punten leggen of bijvoorbeeld twee kaarten van één punt ieder in het spel leggen. Een veel simpeler systeem dan met dobbelstenen met twintig zijdes te gaan gooien.

Hearthstone

Elke kaart heeft twee belangrijke tekens staan: levenspunten en aanvalspunten. Als je een kaart van je tegenstander aanvalt, moet je rekening houden met het feit dat jouw kaart de schade die bij de aanvalspunten van te aan te vallen kaart gaat incasseren. Dus als jij een kaart met één aanvalspunt en twee levenspunten inzet tegen een kaart die twee aanvalspunten en drie levenspunten heeft, dan overleeft je tegenstander die aanval. Wel heeft zijn kaart nog maar één levenspunt, dus de kans dat die de volgende ronde eraan gaat is weer een stuk groter.

Een slimme zet van Blizzard is dat je alleen tijdens jouw beurt dingen kunt doen. In andere kaartspellen heb je bijvoorbeeld blockers, die actief in te zetten zijn tijdens de beurt van de tegenstander. Het vertraagt en maakt desbetreffend kaartspel ingewikkelder. In Hearthstone: Heroes of Warcraft wordt iets anders gebruikt, namelijk taunters. Deze zorgen ervoor dat de tegenstander verplicht die kaart moet aanvallen. Je mag meerdere taunters hebben, dan heeft de tegenstander nog enige keuze, namelijk welke van die kaarten hij gaat aanvallen. Als er geen taunters in het spel zijn, dan mag je aanvallen wat je wil, een kaart, de held, wat jij denkt dat slim is.

Hearthstone

Er zijn verschillende soorten kaarten in Hearthstone: Heroes of Warcraft. Natuurlijk zijn er minions, het simpele voetvolk. Dan zijn er eenheden die een bijzondere kracht hebben. Chargers kunnen meteen aanvallen, in plaats van een beurt te moeten wachten. Er zijn ook kaarten die iedereen charge geven. Of meer aanvals- en/of levenspunten. En dan zijn er spreuken. Een sterke kaart van je tegenstander met zeven levenspunten? Verander hem in een schaap van 1 aanvals- en levenspunt. Wil je veel damage doen? Gooi een vuurbal van zes aanvalspunten. Of gooi die ene kaart die elke minion een levenspunt afsnoept. De held zelf kan soms ook aanvallen, door speciale kaarten of door zijn heldenvaardigheid. Die kosten ook mana. Zo heeft de mage-hero een matige vuurbal van een schade, en de orc-hero twee extra punten voor zichzelf als schild. Dat zijn dan nog normale kaarten, er zijn blauwe kaarten, zeldzame kaarten en zelfs legendaries. Dat die sterker zijn, lijkt ons logisch.

Hearthstone

De basis van Hearthstone: Heroes of Warcraft is dus erg simpel: tijdens jouw beurt leg je mogelijke kaarten op, val je aan en druk je op de 'end turn'-knop. Deze licht groen op als je niets meer kunt doen, als het nog geel is heb je een zet over het hoofd gezien, of je wil bewust een kaart nog niet inzetten. Kaartspellen horen toch ook bij iemand thuis te spelen te zijn en als je dan toch digitaal gaat, zorg er dan ook voor dat er een tablet- of smartphoneversie is. Een spelletje kost namelijk iets als tien minuten, dus ik zie mezelf al in de trein ook online bezig zijn, het zou er ideaal voor zijn. En raad eens? Er komt een iPad-versie. Met gratis WiFi in de trein en op het station dus genoeg om me bezig te houden tijdens de reis of bij vertragingen.

Hearthstone

Hearthstone: Heroes of Warcraft is free-to-play. Je breidt je deck uit door potjes te winnen en daarvan met ingame punten een nieuw pakje kaarten te kopen. Wil je echt geld uitgeven, dan kan dat ook. Volgens de ontwikkelaar kun je geen superkaarten kopen, dus het is geen pay-to-win, maar eerder een optie voor ongeduldige spelers die geen uren en uren willen spelen om hun deck gratis samen te stellen. En toch sluimert er bij mij dan een "dus toch pay-to-win" in mijn hoofd. In ieder geval aan het begin van de release, als iedereen druk bezig is zijn favoriete deck bij elkaar aan het spelen, of kopen is. Wanneer die release is, is nog niet bekend. Ergens in 2013, maar Blizzard heeft er een handje van om releasedata te verschuiven als ze het nog niet af genoeg vinden. Pesten kunnen ze ook al.