Dark Souls II

Dark Souls II belooft weer genoeg 'game over'-schermen. Doodgaan totdat het leuk wordt.

Header

Het wordt een traditie: FromSoftware regelt een extra pittige demo voor de media op de E3 en 99% gaat er een paar keer dood, wordt moedeloos en flikkert de gamepad ergens door de ruimte van Namco Bandai. Vooruit, eens kijken of ze het inderdaad nog lastiger hebben gemaakt dan de voorgaande Dark Souls-demo.

Dark Souls II

En dat is ze gelukt. Wat in de eerdere versies nog altijd helpt, is dat vijanden dezelfde aanvalspatronen hebben. Die herken je, dan weet je dat vijand X twee keer met zijn zwaard mept en dan ga jij in de aanval. Dat werkt dus niet meer in Dark Souls II. De wandelende skeletten en andere vage wezens zijn slimmer geworden en variëren ook in hun aanvallen. Het is niet dat ze geheel andere technieken hebben, maar ze slaan bijvoorbeeld tussen de twee of vier keer. Je moet dus nog meer geduld hebben dan ooit en echt afwachten tot het echt veilig is. Ook als de AI merkt dat je een leuke tegenaanval hebt op een bepaalde aanval van de vijand, gaat de vijand deze aanval niet meer zo vaak gebruiken. Fijn.

Dark Souls II

De 'normale' vijanden in de Dark Souls II-demo zijn redelijk standaard. En dan nog ga je dood, maar dat is dan echt je eigen stomme schuld. De echte bottenbrekers waar je, naast er goed voor moeten uitkijken, ook gewoonweg echt moeite mee gaat hebben zijn ietsje groter. Zo legt de Turtle Knight, een trage maar debiel sterke bepantserde vijand, mij meerdere malen op de grond. Rust, geduld, weten hoe ver een wapen reikt, van mij en die van hem en hoe ver ik weg kan springen om zijn aanvallen te ontwijken helpen uiteindelijk hem zelf plat te krijgen.

Dark Souls II

Maar de echte eindbaas, de Mirror Knight, omdat-ie een enorme spiegelend schild in zijn handen heeft, is pas echt moeilijk. Uit zijn spiegelende schild komen kleinere vijanden. En ja, zelf doet hij ook mee. Hij laadt zich op met elektriciteit om je daarna met een schokkende magische aanval te bestoken. Terwijl je zijn energie van zijn levensbalk afsnoept, worden zijn aanvallen opeens anders en richten ze echt veel meer schade aan. En ontwijken blijk opeens zo goed als onmogelijk. Leuk detail: in het daadwerkelijke spel zijn het vijandelijke spelers die uit het schild gaan komen. Holy shit.

Dark Souls II

Gelukkig ben je zelf ook toe aan wat upgrades. Dit keer kun je echt dual-wielden, een wapen in elke hand, toepassen. Dat maakt het allemaal ook meteen wat spannender, want hoewel je meer schade aanricht, wordt het blokken lastiger, een keuze die je voor jezelf moet overwegen dus. Je zult veel meer moeten ontwijken en dus je staminameter in de gaten moeten houden als je opteert voor snelle aanvallen met twee wapens. Niets is namelijk rottiger dan te merken dat je niet meer uit de weg kunt springen omdat deze meter net leeg is door een eerdere ontwijkactie.

Dark Souls II

Dark Souls II belooft de fans van het vele malen virtueel doodgaan weer een geheel nieuw niveau van uitdaging. Het wordt lastig, zeker door de verbeterde AI. Vijanden die niet constant dezelfde aanval doen, merken dat je een zwakke plek uitbuit worden al leuk. En zeker de grotere vijanden die gamepads door de kamer doen smijten gaan zorgen dat je telkens weer die gamepad toch opraapt, want je wil die uitdaging ook winnen. Dark Souls II komt uit op PlayStation3, Xbox 360 en pc in maart 2014.