Lords of the Fallen

Dark Souls moeilijkste game ooit? Niet als het aan ontwikkelaar City Interactive ligt. Dit wordt volgens hen de lastigste titel voor next-gen.

Header

City Interactive ken je misschien wel van de Sniper: Ghost Warrior-reeks. Ze zijn bezig met een titel voor next-gen consoles en pc. Lords of The Fallen is sterk geïnspireerd door Dark Souls. Toch is de sfeer in de game al heel anders. Terwijl je in Dark Souls het gevoel hebt dat er om elk hoekje weer een vijand gescript gezet is die jouw dood kan betekenen voelt de wereld van Lords of the Fallen veel levendiger aan. Vijanden zijn niet gepositioneerd alsof ze wisten dat je zou komen, de wereld is veel gedetailleerder en het voelt eigenlijk helemaal niet zo gevaarlijk.

Volgens de maker willen ze vijanden divers maken en zorgen dat elk gevecht lastig wordt. Daarom is het eigenlijk al de bedoeling dat je ze een voor een aanpakt. Twee vijanden wordt al lastiger, niet ondoenlijk, maar je haalt je wel veel problemen op de hals. Tijd voor het demolevel, de ontwikkelaar zit zelf aan de knoppen en waarschuwt al dat de AI van de vijand soms lastig kan doen, ook voor hem. We gaan in een winters landschap een kasteel binnen. Het eerste dat opvalt is het detail. Highres textures, realistische belichting inclusief mooie schaduwen en alles wappert realistisch door de wind.

Lords of the Fallen

Om aan te geven dat gevechten lastig kunnen worden in Lords of the Fallen komt de eerste vijand op indrukwekkende wijze binnen. Een enorme ridder met een nog grotere zwaard en schild die duidelijk niet blij is om de naamloze held te zien. Ontwijken, tactisch spelen en vooral niet te gretig willen aanvallen is de sleutel om te overwinnen. Timen van een slag is uiterst belangrijk. De vijand verandert een paar keer van aanvalspatroon en in een toch nog aardige vijf minuten ligt hij toch eindelijk. Het gevecht zag er niet zo stroef uit als Dark Souls, waar elke slag een eeuwigheid lijkt te duren.

Op naar de binnenplaats. Tot nu toe ziet het er nog niet zo lastig uit, ondanks de grote baas van daarnet. Dat verandert al snel als het eerste buitengevecht plaatsvindt. Een zwaar bepantserde vijand ziet onze nog naamloze held en dat draait uit op een zwaardgevecht. Tegenstanders die het wapengekletter horen  bemoeien zich al snel met het gevecht, al staan ze ergens in een toren. En dan is het al snel game over voor de ontwikkelaar aan de knoppen. Ah, toch Dark Souls-achtig.

Lords of the Fallen

Je moet zorgen dat je vijanden naar jou laat komen in plaats van als een malle op ze af te rennen en ze proberen te verslaan. Niet dat dat niet zou lukken, op zich, maar als je bent snel overmeesterd als er drie of vier vijanden om je heen staan, terwijl twee boogschutters je van boven nog beschieten ook. De tweede keer gaat het een stuk beter door ze een voor een aan te pakken. Als je een tegenstander mept dan bouw je een speciale meter op. Eenmaal vol krijg je een speciale aanval die duidelijk meer schade doet en dat kan vaak het verschil tussen dood en leven betekenen.

Eigenlijk is het bijzondere aan Lords of the Fallen dat je geen klasse kiest in deze actieRPG. Een roleplaying game zonder klassen, de gedachte is even wennen. Het spel is namelijk gebaseerd op  wapens. Als je een zwaard vindt dan krijg je de specifieke kracht die daarbij hoort. Vind je een hamer, dan krijg je bijvoorbeeld de kracht om een kloon van je op te roepen waarop de vijanden zich gaan afreageren, zodat jij met de trage maar oersterke hamer veilig kunt rondzwaaien. Daggers zorgen weer voor stilstaande tijd, waarin je risicoloos de vijanden van achteren kunt aanvallen zo extra bonusschade aanrichten.

Lords of the Fallen

Lords of the Fallen wil de hardcorespelers die van een uitdaging houden voor zich winnen. De E3-demo was niet speelbaar, dus hoe lastig het is, is moeilijk te zeggen zo zittend in een loungebank. Of de ontwikkelaar zichzelf voor de demo sterker heeft gemaakt is natuurlijk nog mogelijk, ondanks dat ze zelf dood gingen en dat was niet bewust gedaan. Grappig detail is dat de game op console is ontwikkeld en naar pc geport wordt. Het ziet er in ieder geval schitterend uit en Dark Souls heeft grafisch een concurrent erbij. Of Lords of the Fallen de titel ‘lastigste game’ gaat afpakken valt nog te bezien. In 2014 gaan we het weten als het uitkomt op pc, PlayStation 4 en Xbox One.