The Elder Scrolls Online

Liefhebbers van The Elder Scrolls kunnen hun hart ophalen. World of Warcraft meets Skyrim!

Header

Elke uitgever wil tegenwoordig een MMO lijkt het wel. Als gamer met tijd te veel heb je dus keus zat. Maar als gamer met tijd te veel heb je ook geen idee meer waar je het zoeken moet. World of Warcraft, Guild Wars 2, Eve Online, of aankomende games als Wildstar en ArcheAge strijden allemaal om de tijd en het geld dat de gamer te spenderen heeft. The Elder Scrolls Online komt in deze situatie ook om de hoek kijken. Wat doet de game anders dan alle andere MMO’s?

The Elder Scrolls Online is al zes jaar in ontwikkeling bij de studio Zenimax Online. Ze nemen dus de tijd om de wereld van Tamriel, bekend van de voorgaande singleplayergames in de game te stoppen. De gebieden Daggerfall, Morrowind, Cyrodiil en Skyrim zijn allemaal in de game, op enkele plekken na, zoals Winterhold, die waarschijnlijk bij uitbreidingen beschikbaar komen.

The Elder Scrolls Online

De gebeurtenissen van The Elder Scrolls Online spelen zich af in de tweede era van Tamriel. De wereld is verdeeld in vier gebieden waarvan de drie buitenste gebieden geleid worden door een alliantie, bestaande uit meerdere volken. De allianties zijn de Aldmeri Dominion, de Daggerfall Covenant en het Ebonheart Pact. Het vierde gebied in het midden is Cyrodiil, dat gecontroleerd wordt door de Imperial, maar waar de andere facties om strijden.

Bij de eerste stappen merk je het al: de MMO ruikt, voelt en ademt The Elder Scrolls. Er zijn bekende gebouwen, er zijn bekende steden, al lijkt Daggerfall niet op de stad uit het tweede deel uit de franchise. Dat speelde zich af in een andere tijd, dus op zich is dat logisch. Je krijgt echt het gevoel een The Elder Scrolls-game te spelen, en niet alleen door de bekendheid van de omgeving.

The Elder Scrolls Online

De user-interface is namelijk ook op z’n The Elder Scrolls. Geen bizar drukke lay-out op je scherm met tientallen knopjes om het geheel te customizen, aanvallen te doen en weet ik wat. Gewoon simpel zoals we het gewend zijn van de franchise. Natuurlijk is er onder water van alles aan de hand, maar als speler moet je dat niet willen zien, maar genieten van de omgeving, kunnen focussen op vijanden en de quests in plaats van je blind te staren op tig windows waarin informatie staat.

Het vechten is heerlijk simpel gemaakt. Je hebt een lichte en een zware aanval tot je beschikking en je kunt een fysieke aanval van de vijand blocken. Lukt dat laatste, dan is de vijand even verlamd en val je hem zonder risico aan. Magische aanvallen zijn verborgen onder vijf sneltoetsen. Een stuk eenvoudiger dan World of Warcraft dus, dat al flink wat meer hotkeys heeft. Gebruik je een specifieke aanval vaker, dan levelt de aanval en word je beter en sterker daarmee. Er zijn meer dan vijf speciale krachten beschikbaar, je zult dus een keuze moeten maken welke krachten je gaat unlocken naarmate je zelf levels stijgt.

The Elder Scrolls Online

Keuzes zat naast die aanvallen, want wat ga je doen? In het begin kies je een ras en klasse, maar daardoor ben je nog niet gebonden aan welke vechtstijl je gaat gebruiken. Een magiër met heavy armor en dikke bijl is misschien een rare keuze, maar het mag wel. Natuurlijk is er ook van alles aan te passen aan je uiterlijk, maar dat verwacht je tegenwoordig bij elke MMO.

En dan begint je avontuur. En dit begint natuurlijk in een gevangenis, zoals elke The Elder Scrolls-game. Herkenbaar voor de fans en ach, het is een goede tutorial voor de nieuwkomers. Als je ontsnapt bent heb je alle vrijheid om te gaan en te doen wat je wil. Ga je lekker zelf op zoek naar avontuur? Ga je gang. Wil je andere mensen helpen met hun opdrachten? Succes! De opdrachten variëren gelukkig wel en voelen niet als het verplichte ‘zoek vijftien wilde zwijnen en maak ze dood’ dat je in zoveel andere MMO’s ziet.

The Elder Scrolls Online

Hier wordt dan verpakt als: ‘iemand heeft mijn varken gestolen, het is vast die en die’. Dan zoek je de aangewezen schuldige op en die weet van niets, maar gokt dat het varkentje ergens in een schimmige buurtje van de stad is. Daar aangekomen vind je inderdaad het varken, maar vind je ook iets dat je weer verder op avontuur laat gaan, een mysterieuze en vooral enorme plant die blijkbaar iets legendarisch is. De queste breidt zich dus al snel uit tot iets episch in plaats van het saaie grinden dat vaak in MMO’s schering en inslag is.

De korte tijd die ik had om The Elder Scrolls Online te spelen laat natuurlijk niet alles zien, dat is onmogelijk voor een MMO waar je maandenlang kunt vertoeven zonder hetzelfde te doen. De eerste indruk is dat het vooral fans heel erg blij gaat maken. De simpele interface gaat ook nieuwkomers tot MMO’s aantrekken, want wie wil er nu verdiepen in de besturing en tientallen knopjes als je spellen speelt om lol te hebben? Welk betaalmodel er achter de MMO schuilgaat is nog niet bekend. The Elder Scrolls Online komt in de lente van 2014 uit. Niet alleen op pc en Mac, maar ook op PlayStation 4 en Xbox One.