World of Warships

Na de tanks en vliegtuigen komt gamestudio Wargaming.net met een derde deel in hun serie free-to-playspellen. In World of Warships ga je in twee teams het gevecht aan op de open zee met als doel de vijand te vernietigen. Op de E3 mocht ik een eerste blik nemen op de gameplay van dit spel.


De basis van de game is hetzelfde als bij de tanks en vliegtuigen. Je speelt in twee teams van vijftien schepen met als doel alle tegenstanders tot zinken te brengen. Je hebt hierbij keuze uit een aantal verschillende klasses schepen. Je hebt onder andere lichte schepen die heel snel zijn, maar niet veel vuurkracht hebben. Daartegenover staan de kruisers die heel langzaam voortbewegen, maar wel over bijzonder veel zware wapens beschikken.

Je begint ook bij World of Warships weer onderaan de ladder met een klein en licht schip uit één van de beschikbare landen. Door vijanden te verslaan of je teamgenoten hierbij te assisteren verdien je experiencepunten. Hiermee kun je jezelf omhoog werken in de tech trees en steeds grotere en zwaardere schepen kopen. Bij de start zullen de volledige tech trees van Japan en Amerika beschikbaar zijn. Later worden hier Engeland, Duitsland, Rusland, Frankrijk en Italië aan toegevoegd.

Een leuke feature in de game is dat er een aantal schepen ook de beschikking hebben over vliegtuigen. Deze kun je de lucht in sturen en ze vervolgens opdracht geven om bepaalde vijandelijke schepen aan te vallen. Hierbij ontbreekt uiteraard de beruchte Japanse kamikaze-aanval niet. Ook wordt het snel duidelijk dat Wargaming weer veel tijd en effort steekt in het historisch accuraat namaken van de verschillende schepen. Het geheel ziet er prima uit en zal menig oorlogshistoricus kunnen bekoren.

De twee gevechten die ik heb mogen aanschouwen gaven het gevoel dat het spel, ondanks dat het om een vroege alphaversie ging, heel goed gebalanceerd is qua gameplay. Elk soort schip heeft zijn eigen voor- en nadelen. Doordat er gewerkt wordt met verschillende levels in de schepen zul je nooit een veel sterkere tegenstander treffen. Je zult het echt moeten hebben van tactiek en strategie.

World of Warships zit nog behoorlijk vroeg in het ontwikkelingsproces. Het zal dus nog wel even duren voordat spelers de open wateren op kunnen gaan. Toch laat Wargaming nu al zien dat zij alle ervaring die zij hebben opgedaan met World of Tanks en World of Warplanes vanaf de start goed verwerken in de game. Het vraagt een behoorlijke hoeveelheid tactiek en strategie en ziet er goed gebalanceerd uit. Het is net als de twee World of-broertjes volledig free-to-play waardoor het voor iedereen met een pc en internet toegankelijk is.