Dying Light

Overdag sloop je zombies, ‘s nachts ren je voor zijn leven om uit de handen van zombies te blijven. Dat rennen maakt het spel juist vreselijk billenknijpend.

Header

Bij de aankondiging van Dying Light kreeg menigeen een deja-vu met het aankomende Fortnite, de game van Epic Games dat de Unreal Engine 4 gebruikt. Gelukkig legt een half uur durende demo meer uit dan een persbericht, en wat blijkt? De dag- en nachtcyslus is zo ongeveer het enige dat ze gemeen hebben. Dying Light wordt een kruising tussen Mirror’s Edge en Dead Island. Niet geheel toevallig, want ontwikkelaar Techland heeft Dead Island gemaakt.

Dying Light

Techland heeft dus weer voor zombies gekozen. Maar dat hoeft niet per se slecht te zijn. The Last of Us laat zien dat met die soorten zombies een tof verhaal en toffe gameplay te maken is. Techland gaat zorgen voor verschillende zombies, ieder met een eigen aanpak. De hoofdpersonage van Dying Light is zelf geïnfecteerd met het zombievirus, maar is blijkbaar immuun. Niet dat je niet dood kan gaan, dat is nog steeds een van de problemen op het onbewoonde eiland waar je je bevindt. In het complete spel kunnen we uit vier personages kiezen, elk met een eigen stijl.

Dying Light

Je krijgt advies over de radio van een vrouwelijke hulp. Het hoe wat waar tussen die twee, geen idee, en hoe ze op het eiland zijn gekomen weten we ook niet. In de demo krijgt de hoofdrolspeler via de radio te horen dat er twee drops met voorraad en wapens ergens zijn beland. Hij moet daar sneller zijn dan een andere fractie op het eiland. Blijkbaar zijn ze geen vriendjes van elkaar, maar ook hier is niet bekend hoe het nu precies zit.

Dying Light

Het is overdag en de zombies die in het stadje lopen zijn met velen, maar zijn wel verdomd traag. Je hoeft ze ook niet allemaal aan te vallen. Naast normale zombies zijn er ook mensen die pas geïnfecteerd zijn. Deze roepen nog om hulp terwijl ze nog net menselijk zijn, maar wel al doorgedraaid. Ze vallen je aan met wapens en rennen wel snel. Er zijn te veel zombies in deze missie, dus op z’n Mirror’s Edge free-running dan maar. Via een kist op het dak van een huis en weer verder over een schutting, het voelt als een vrijheid en gaat soepel op het beeld. Plots word er uit een van de huizen gegild, maar de deur is op slot en de ramen zijn niet open te krijgen.

Dying Light

Via een telefoonpaal het dak dan maar op en daar een doorgang vinden. In het huis  staat een televisie aan met een kinderprogramma. Uit een kast klinkt gegil, maar voordat je die kan openmaken knabbelt er al een kruipende zombie aan je enkels. Een flinke trap en dat lost dat probleem op. Het kind dat je in de kast vindt wil niet mee, dus nou ja, dan maar niet. Scheelt weer constant gekrijs zoals in de film War of The Worlds. In het huis vind je verder een bijl om zombies te splijten.

Dit soort gebeurtenissen zitten vaker in Dying Light. Je hoeft deze bonussen niet te doen, maar dan mis je vast wapens of andere bonussen. De wapens zijn allemaal aan te passen met spullen die je her en der vindt. Dat systeem lijkt een beetje op The Last of Us. Leuk detail is dat wapens langzaam doordrenkt geraken door het bloed. Ze gaan kapot na iets te veel gebruik, dus onderhoud is belangrijk.

Dying Light

Eindelijk bij de eerste drop gekomen blijkt de andere groep er al te zijn. Deze zijn zwaar bewapend en laten blijken dat je moet oprotten. Nou ja, naar de tweede drop dan, al krijg je via de radio een waarschuwing van onze vriendin dat het bijna avond is. Dat is al te zien door het prachtige schemering. De dag- en nachtcyslus valt langzaam en ziet er schitterend uit als je op het dak staart naar de zonsondergang. Maar wat is het probleem nu met die nacht?

Dying Light

Nou, dan komen de sterkste zombies die niet tegen daglicht kunnen. En dan heb je een stuk minder aan je wapens, want ze zijn verdomd snel. Rennen dus, via de kop van een zombie spring je zo het dak op en ren je naar de tweede bevoorrading. Net als je de spullen hebt valt het laatste stukje zon onder de horizon. De shit is aan.

Dying Light

Zo maar rennen zonder te kijken waar er vijanden zijn is een slecht idee. Vooral de Volatile, de sterkste zombie is waanzinnig snel en je bent geen partij voor hem. Als onze hoofdrolspeler dan bijna bij de deur van zijn schuilplaats is heeft hij toch even niet opgelet en bespringt een Volatile hem. De tanden zijn nog te tellen tot aan zijn openstaande kin. En dan staat er in bebloede letters Good Night, Good Luck op het scherm.

Dying Light wordt een stuk gevarieerder dan Dead Island. Tja, de zombie-setting ontkom je niet meer aan tegenwoordig, maar in dit geval wordt het een prima mix tussen free-running, gevechten, wapens craften en sneaken in de nacht om de Volatile te slim af te zijn. Het spel komt uit op pc, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One. We mogen pas rennen over de daken ergens in 2014.