Shadow Warrior

Lo Wang, wie kent hem niet? Niet? Hij was de hoofdpersoon in het spel Shadow Warrior in 1997. Het spel werd een behoorlijke hit in de jaren 90 doordat het niet alleen gemaakt was met dezelfde game-engine als Duke Nukem 3D, maar ook dezelfde flauwe humor bezat. De Poolse studio Flying Wild Hog komt nu met een reboot van deze culthit. Slim of beter van niet?


Ondanks dat de Poolse studio zo veel mogelijk trouw wil blijven aan het origineel is dit geen remake, maar een reboot. Er is namelijk een nieuwe verhaallijn geschreven voor Shadow Warrior. De hoofdpersoon blijft de Chinees-Japanse bodyguard Lo Wang, zij het een stuk jonger dan in de originele Shadow Warrior. Hij moet voor zijn baas een speciaal zwaard te pakken zien te krijgen met de naam Nobitsura Kage. Al gauw komt Lo Wang tot de ontdekking dat het zwaard te maken heeft met oude goden en demonen en raakt hij verwikkeld in een duistere strijd.

Zoals gezegd blijft de gameplay heel erg trouw aan het originele spel. Dit betekent dat het spel zo lineair is als het maar zijn kan. Verkeerd lopen is geen optie. Je volgt het pad, slacht vijanden en komt bij de eindbaas. Eindbaas doden en verder lopen. Toch voelt het bij Shadow Warrior niet vervelend aan. Misschien is het mijn nostalgische gevoel, misschien is het de gameplay. Ik weet het niet.

 

Shadow Warrior is een first-personshooter. Toch nodigt het spel erg uit om niet te schieten. Naast een grote hoeveelheid aan vuurwapens heb je ook de beschikking over een zwaard. Normaal is dit soort wapen het laatste redmiddel wanneer je door je kogels heen bent, maar de makers van deze remake zeggen dat het zwaard een volwaardig vervanger is voor alle geweren en pistolen. Je kunt er verschillende soorten aanvallen mee doen, waarbij gezegd moet worden dat je de knoppencombinaties hiervan heel snel doorhebt.

Daarnaast beschikt Lo Wang ook over magie. Deze leert hij gebruiken en ontwikkelen van Koji, een demon die je gedurende het hele spel helpt. Je kunt onder andere vijanden beschieten met energieballen of ze laten zweven. Je kunt ook de aanvallen van je zwaard sterker maken met je magie. Al snel kwam ik tot de ontdekking dat ik nog geen kogel had afgeschoten en alleen maar aan de haal ging met de combinatie van zwaard en magie.

 

Toch is er jammer genoeg iets aan de game dat niet helemaal goed uit de verf lijkt te komen. Van een spel dat alleen uitkomt op pc verwacht je over het algemeen bovengemiddelde graphics. Hier hebben de makers duidelijk een flinke steek laten vallen. Het is niet zo dat de graphics ook echt uit de jaren 90 komen, maar van deze tijd zijn ze ook niet. Doordat er is gekozen voor een vrij donkere, Aziatische stijl komt met name de omgeving niet goed tot zijn recht. Alles lijkt soms één grote brei van kleuren waardoor het lastig is de omgeving goed te kunnen onderscheiden. Misschien ligt het aan het beperkte budget dat de studio heeft, misschien heb ik nog niet de definitieve versie gezien, maar wat ik heb mogen aanschouwen was een redelijke tegenvaller.

Al met al is Shadow Warrior een heel behoorlijke reboot. Zeker fans van het origineel zullen dit spel met veel plezier willen spelen. Het blijft heel trouw aan het origineel en heeft, ondanks de mindere omgeving, een zichtbare oppoetsbeurt gekregen. In de korte demo die ik heb mogen spelen was de authentieke Shadow Warrior-humor nog niet echt aanwezig, maar ik ben ervan overtuigd dat die in de finale versie voldoende aanwezig is.

Shadow Warrior komt in het najaar van 2013 uit op pc.