Mad Max

Een cultfilm uit de jaren tachtig krijgt nu een eigen game. Nou ja, de titel en de setting zijn gelijk, voor de rest is het geïnspireerd op in plaats van gebaseerd op de film.

Header

Een grote open wereld in een wasteland met autoraces en een hoofdrolspeler die ook niet bang is om mensen te doden. Nee, het is geen Rage van id Software maar Mad Max van Avalanche Studios, die bekend zijn van de twee Just Cause-spellen. En als je verder kijkt is het inderdaad heel anders dan Rage, want je auto is een stuk belangrijker en ook veel meer aan te passen.

De ontwikkelaar hoeft zich niet te houden aan de eerdere films of de aankomende film in 2014, maar ze hebben toch vijftig authentieke voertuigen uit de films in het spel gestopt, om het Mad Max-gevoel te realiseren. Het voertuig dat je kiest is geheel naar eigen smaak aan te passen. Dat heeft niet alleen cosmetische consequenties, maar heeft juist een sterke invloed op de gameplay zelf. De gameplay is namelijk niet zozeer tegenstanders met overdreven vuurkracht kapotschieten terwijl je racet in de woestijn, maar juist gebruikmaken van fysica, dus botsen, de ander tegen een obstakel aan rammen of andere slimmigheden.

Mad Max

Schokbrekers zorgen voor een goede wegligging door het onherbergzame gebied en is jouw auto zwaarder dan die van je belager, dan rijd je misschien wel langzamer, maar druk je hem van de weg af. Een betere motor zorgt voor snelheid of betere koppel en zo heb je heel veel keuzes. Je kunt namelijk niet de perfecte auto bij elkaar sprokkelen, je moet kiezen tussen onderdelen, zodat je niet een supersnelle monstertruck hebt die elke andere auto zonder problemen kapot beukt.

En hoe upgrade je dan in Mad Max? Door de voertuigen van de tegenstanders mollen. Als je dat gedaan hebt en iedereen en alles is uitgeschakeld, dan kun je de wrakken doorzoeken op beter materiaal voor jezelf. Nog belangrijker is brandstof, want een plaatselijke Shell is er niet. Je zult ervoor moeten strijden om verder te geraken met je bolide. Op je kaart staan allerlei interessante plekken weergegeven waar bijvoorbeeld een kamp van de vijanden te vinden is, waar vast en zeker iets te vinden is waar je wat aan hebt. Brandstof, voedsel en upgrades zijn er te vinden. Of voedsel een geneeskrachtige werking is toegewezen of echt nodig is omdat je anders sterft van de honger is nog niet bekend.

Mad Max

Het is niet alleen racen om te overleven dat je doet in Mad Max: Max is zelf niet vies van een robbertje vechten en dat doet hij met zijn vuisten, mes of met vuurwapens, zoals een shotgun of snipergeweer. Een van de interessantere wapens die getoond werd in de demo is de Thunderstick. Deze heeft twee schokkende uiteinden die de vijand zeker doen ontploffen. Dat het spel niet voor tere zieltjes is, werd meteen getoond.

Max moet in de demo voorbij een omheining komen en schiet een shotgun leeg in een tegenstander terwijl deze het geweer in zijn buik geprikt krijgt. Als hij een sniper heeft blaast hij nog wat tonnen op bij de poort van de omheining, maar dat mag op wat gesneuvelde tegenstanders niet baten. Hier blijkt dat de auto het belangrijkste wapen is: uitgerust met grill racet Max door het hek.

Mad Max

Mad Max wordt een bruut actiespel, dat laat de ontwikkelaar met deze demo zien. Ze zijn niet gebonden aan de films en zoals het er nu uitziet wordt het geen matige vergaming van de film. Naast de bloedige gevechten is er een open wereld, waarin Max moet survivalen om brandstof en upgrades te krijgen om verder te geraken in de woestenij. De physics in het spel worden belangrijk tijdens de confrontaties in de auto en dat maakt het zo anders dan Rage. Mad Max gaat in 2014 tekeer op pc, Xbox 360, Xbox One, PlayStation 3 en PlayStation 4.