Call of Duty: Ghosts

Een game met een hond, of was het nu hont, in een belangrijke rol. Call of Duty: Ghosts gaat weer vuurwerk leveren en dit keer ook voor next-gen. Woef!

header

Het wordt bijna een standaard: elk jaar een nieuwe Call of Duty. Nu had iedereen voor dit jaar een Call of Duty: Modern Warfare verwacht, maar Infinity Ward verrast in ieder geval met de naam van het spel: het is Call of Duty: Ghosts geworden. Wat ook standaard wordt is dat op de E3 het spel nog niet speelbaar is, maar dat de media in een ruimte gestopt worden waar een medewerker van de studio een paar levels demonstreert. Kijken, kijken, maar niet spelen dus.

Call of Duty: Ghosts

De veelgehoorde klacht over de Call of Duty-franchise is dat het niet vernieuwt. Ik kan de gamers geruststellen: dat doet het dit jaar weer niet echt. Er zijn wel meer veranderingen dan ooit tevoren, maar met alle andere franchises die next-gen gaan, vallen ze minder positief op. Ten opzichte van oudere Call of Duty-spellen gaan we zeker een stap vooruit, maar als de rest van de concurrerende shooters sprongen maakt helpt het niet mee.

Allereerst is het grafisch zeker vooruitgegaan. De engine is aangepast om displacement mapping en tessellation te ondersteunen. Dure termen en in het kort betekent dit dat er meer volume in textures zit, zodat bijvoorbeeld keien ook daadwerkelijk op keien lijken in plaats van een plaatje van keien. Tessellation is een techniek die zorgt dat objecten die dichterbij de camera zijn meer polygonen bevatten. Hoe verder het weg is, hoe minder. Dit scheelt rekenkracht en zorgt ervoor dat waar je naar kijkt er veel mooier uitziet. Als je bijvoorbeeld wilt sniperen en je pakt je geweer om in te zoomen dan wordt de scope waardoor je kijkt van veel meer polygonen voorzien zodat het perfect rond lijkt.

Call of Duty: Ghosts

Nu zijn deze twee technieken al vrij oud en zitten standaard in DirectX 11, maar het is mooi meegenomen dat Call of Duty: Ghosts er nu ook gebruik van gaat maken. De schrammen en kleerscheuren zien er ook zeker tof uit en zorgen er in ieder geval voor dat de franchise weer mee kan met de current-gen engines. Ja, current-gen. Want als we het over next-gen hebben dan zijn er veel mooiere dingen te zien, zoals de grote concurrent Battlefield 4 of The Division, waar het realisme zo'n boost krijgt dat je echt snapt dat het op next-gen verschijnt.

Call of Duty: Ghosts 

Na het grafische update-praatje krijgen we de eerste demo te zien. De gameplay krijgt een iets andere insteek; omdat je nu in een underdog team zit zul je veel meer in stealth moeten werken. Daar helpt de hond Riley ook aan mee. Riley kun je eropuit sturen om te verkennen, vijanden aan te vallen of juist uit hun tent te lokken. Op zich is het leuk om te zien dat niet alleen Lassie en Rex wonderhonden zijn. De hond geeft je eens de kans om op een stealthy manier de vijand uit te schakelen. Zo valt Riley een van de twee patrouillerende soldaten aan, en gaat daarna op commando blaffen, zodat nummer twee komt kijken die jij zelf in de rug schiet.

In de tweede demo gaat het team, zonder hond dit keer, stealthy via touwen een wolkenkrabber af om de tegenstanders per verdieping te verschalken. Naast een scriptfeest van jewelste is dit natuurlijk Call of Duty zoals we het kennen: epische filmische acties. Alleen dit keer meer in een James Bond-stijl dan Rambo, want stealth is dit keer veel belangrijker. Na iedereen en alles uitgeschakeld te hebben en de tijd wat doorgespoeld te hebben, gebeurt er iets dat we al eerder op de E3-beurs hebben gezien: het gebouw stort in. Dit keer scripted, bij het andere spel, kuch Battlefield, wordt dat dynamisch berekend.

De derde missie van de demo speelt zich af in de zee. Ikzelf ben duiker en was er toch wel van onder de indruk dat zelfs de vissen AI hebben. Misschien een idee voor een nieuwe Call of Duty waar je een getrainde haai als teammaat hebt, maar dan wil ik wel in de credits van het spel. Ook onder water geldt het: veel scripted events, en het lijkt alsof je naar een goede actiefilm aan het kijken bent. Alleen moeten ze de commando's eens full rebreathers geven, dat scheelt belletjes en geeft dus minder kans om ontdekt te worden door speedboten die boven je duikers droppen om je uit te schakelen.

Call of Duty: Ghosts gaat geheid weer goed scoren. Spectaculaire filmische acties, leuke graphics en vast een uitgebreide en doordachte multiplayer, waar overigens niets van is getoond. Want dat is ook standaard bij een nieuwe Call of Duty: alles gaat scripted, zelfs de marketing erom heen. Maar het is niet voor niets een van de best scorende franchises in de wereld, ondanks al het geklaag van gamers over het gebrek aan vernieuwing. Houd je van actie of van honden, dan zit je met Call of Duty: Ghosts goed, al mogen ze nu toch echt eens om zich heen gaan kijken hoe de concurrentie bezig is met bijvoorbeeld de mogelijkheden van de next-gen. AI, graphics, dynamische gebeurtenissen, het kan allemaal zo veel beter. Call of Duty: Ghosts komt uit op PlayStation 3, PlayStation 4, pc, Wii U, Xbox 360 en Xbox One.