Victory: Age of Racing

Soms heb je van die momenten dat je denkt: waarom? Eén van die momenten was bij gamestudio Vae Victis Games die bezig zijn met Victory: Age of Racing. Een racespel met een verhaal.

Header

In de toekomst rijden we niet meer zelf in auto’s, maar is er DriveNet: een systeem dat ons vervoert van A naar B in veilige zelfsturende auto’s. DriveNet verbood elk eigen vervoer, en het werd illegaal om zelf nog auto te rijden. Handig, zou je denken, maar alle fabrikanten gingen over de kop en daardoor verdween ook de gehele racewereld. Totdat er een stelletje raceliefhebbers auto-onderdelen gingen hergebruiken en buiten de steden en DriveNets invloed gingen racen. Oké, ze hadden ook gewoon kunnen zeggen dat we gingen racen buiten de steden zonder enige reden.

De Italiaanse ontwikkelaar die mij wegwijs maakt in het spel is duidelijk gepassioneerd over autorijden. De studio staat in het gebied in Italië waar Ferrari, Ducati, Maserati en Lamborghini vandaan komen en ze zijn helemaal wild van snelle racewagens en -motoren. Victory: Age of Racing is geen gewoon racespel, het is een MMO. Say what? Je leest het goed: een race-MMO. Het is eens wat anders dan elfjes en orcs die elkaar de hersenpan inslaan. Je racet in een verzonnen omgeving, zoals op Antarctica, een militaire basis in de woestijn of langs de Engelse kust. Erg arcade dus.

Victory: Age of Racing

Maar het is geen arcade-racer. Het spel heeft realistisch gedrag voor de auto’s in petto. Dus geen vol gas door de bochten, maar je moet wat bedachtzamer rijden. Er is van alles te tunen en te tweaken aan je auto, zoals vering, het gewicht en meer. Als je nu denkt dat het helemaal niets voor de casual racer is, dan heb je het mis. De makers hebben gezorgd dat door allerlei stuur- en remhulp het voor de nieuwkomers in de racewereld prima te spelen is. Het is geen arcadestijl, maar in ieder geval rijd je zonder al te veel kopzorgen de twee of drie rondjes. Als je langzamerhand de kneepjes door begint te krijgen kun je in de hogere rangen als semi-pro en pro eens proberen punten te scoren.

Victory: Age of Racing

Waar Victory: Age of Racing echt in uitblinkt zijn de aanpassingsmogelijkheden. Omdat ze geen realistisch F1-seizoen proberen neer te zetten hebben ze alle vrijheid qua auto’s, kleuren en modellen. Of beter gezegd, dat heb jij, de speler. Door een simpel blokkensysteem zet je snel de chassis van een auto in elkaar. Er zijn drie verschillende blokken voor de gehele auto, het is geen rocket science. Zo kun je simpel de neus, het midden en de start van de auto snel aanpassen. Daarna kun je de auto in allerlei kleuren spuiten en met allerlei logo’s en andere stickers uitrusten. Het is een van de meest uitgebreide editors die ik ooit gezien heb en voor de creatieve mensen onder ons al een spel op zich.

De besturing is op zich simpel, zoveel kun je nu eenmaal niet met een raceauto. Gamepad en toetsenbord worden ondersteund en de ontwikkelaar vertelde dat ze bezig zijn met stuurtjes, maar door de vele modellen is dat nogal wat werk als je het realistisch wilt doen. Opvallend is dat je de auto ook met de muis kunt besturen. Na het even geprobeerd te hebben valt het me alleszins mee, maar het is wel erg wennen na alle shooters en strategiespellen om met de muis een auto te besturen.

Victory: Age of Racing

Elke auto wordt beschreven door zes attributen: gewicht, aerodynamica, grip, tractie, remmen en kracht. Door je blokken en vooral de gekochte accessoires krijg je een totaal aantal performancepunten te besteden in deze attributen. Wil je meer performancepunten, dan moet je nieuwe accessoires kopen die je meer performancepunten geven. Zo geeft een standaard motor je tien punten die je kunt verdelen over de zes attributen, maar een betere motor geeft er misschien wel vijftien. Een bijkomstigheid om rekening mee te houden: je attributen verlagen na een aantal races langzamerhand. Door je auto te onderhouden met items moet je zorgen dat je de auto niet te erg verwaarloost waardoor je minder presteert in een race.

Victory: Age of Racing

Nieuwe accessoires komen beschikbaar in de virtuele garage als je races wint en genoeg ervaringspunten verdient om level up te gaan. Het achievementsysteem levert je nog ervaringspunten, items en meer op. Als je een level stijgt, dan krijg je niet alleen betere accessoires, maar ook meer blokken om je auto mee aan te passen, nieuwe klassen auto’s, nieuwe online race-evenementen en nog meer opties om je auto aan te passen.

Victory: Age of Racing

Victory: Age of Racing is gratis te spelen en heeft best potentie. Het is alleen jammer dat het aantal spelers in de bèta nog erg klein in aantal zijn, waardoor er soms geen evenement is om aan deel te nemen. Dat is eigenlijk het grootste minpunt aan het spel. Natuurlijk kun je nog zeggen dat betalende users die items met echt geld kopen in de garage duidelijk meer in het voordeel zijn, maar dat is nu eenmaal het model van free-to-play.

Als je met vrienden gaat racen is er natuurlijk een stuk minder gedoe en de makers hebben al gezegd dat ze naar de mogelijkheden van computergestuurde auto's kijken. Het spel heeft een eigen F1-stijltje aangemeten in een arcadeomgeving met realistisch gedrag van de auto’s en een erg uitgebreide en toch simpele auto-editor om je auto geheel naar jouw eigen smaak aan te passen. Hopelijk gaat de game opvallen om zo meer en op elk tijdstip racemogelijkheden te krijgen.