NBA 2K13

Basketbal is de tofste sport die er is. There, I said it. Vergeet dat slome voetbal, waar misschien maar een kwart van de tijd ook daadwerkelijk wat gebeurt. Basketbal is een sport waarbij de regels al zorgen dat men constant druk moet uitoefenen en het publiek een show voorgeschoteld krijgt. NBA 2K13 staat dan ook hoog op mijn verlanglijstje dit jaar.

Header

2K Sports wil met de jaarlijkse vernieuwingen aan NBA 2K13 een iets andere richting op. De grootste verandering is het dribbelsystreem. Bewegingen, je benen zeg maar, bestuur je met de linkerpook. Je dribbel bestuur je met de rechterpook. Hierdoor krijg je veel meer controle. Je kunt een stapje naar achteren doen terwijl je dribbelt, of van de ene naar de andere hand overschakelen. Dit werkt ook aan de verdedigende kant, je kunt iemand dekken door er constant voor te gaan staan en je armen te bewegen zodat passen lastiger wordt. De bal overspelen of een poging tot scoren wagen doe je nog steeds met de rechterpook, maar dit keer moet je de linker schouderknop erbij gebruiken, anders dribbel je natuurlijk.

NBA 2K13 

De ‘dynamic shot generator’ is verbeterd. Er zijn nieuwe animaties die op dat moment berekend worden. Het is nu veel realistischer. Je speler probeert bijvoorbeeld een lay-up te doen, wordt aangeraakt door een tegenstander die naar de basket springt en valt op de vloer op een realischische manier. Hij kijkt zelfs nog naar de scheidsrechter om er een straf van te maken. Sowieso is de sfeer en reacties van spelers realistischer en zonder een pauze erin. In eerdere versies scoorde een speler op de laatste seconde en na een kleine vertraging begon ie te juichen en werd het team gek. Nu vieren ze meteen feest, zonder een korte pauze.

De makers zijn dit jaar bezig geweest om de ‘pass check control’ aan te passen. De AI kijkt nu beter of er bijvoorbeeld een chestpass mogelijk is, of dat een bounce pass beter op zijn plaats is. Dit doet de computer altijd, al vraag je om een chest pass. Zo lijkt het veel meer op basketbal en frustreert het de gamer niet als hij het zelf verkeerd heeft gezien.

NBA 2K13

De AI is nu ook slimmer geworden in het spel. De computertegenstander was in vorige jaren voorspelbaar. Je herkende een patroon en als je slim was zorgde je ervoor dat bijvoorbeeld de vierde schakel in het patroon van tevoren onderbroken werd. De AI speelde de bal toch naar de vierde schakel, al kon het niet meer en had balverlies. In NBA 2K13 kijkt de AI constant welke aanvallen mogelijk zijn, zodat er meer variatie is en je niet kunt cheaten.

Nieuw zijn de Signature skills. Spelers lijken op papier vaak veel op elkaar. Om toch meer onderscheid te maken krijgt elke speler perks toegewezen. Er zijn 28 perks en een sterspeler kan er maximaal vijf krijgen, een matige speler maar één. James LeBron is bijvoorbeeld iemand die constant jaagt op tegenstanders om de bal te blokken. De makers wilden dit meer naar voren laten komen door hem een ‘chase down’-perk te geven, zodat het gedrag ook te zien is in het virtuele veld. Hierdoor krijg je, naast de cijfermatige kwaliteiten zoals hoe goed ze zijn in het dunken, als gamer ook meer realistischer gedrag van de spelers in een wedstrijd.

NBA 2K13

Er is geen Move-support meer, al geven de makers aan dat dit misschien weer terugkomt in een latere deel in de franchise. Er was gewoonweg geen tijd om dit goed te implementeren. Wat er wel is, zijn voice-commands met Kinect.  Commando’s zoals “set a screen for me”, “full court press”, “isolation Magic Johnson” en “bring in John Stockton” zorgen ervoor dat het op het scherm gebeurt. Na het laatste commando wijst de coach naar Stockton en John maakt zich klaar om in het veld te gaan. Wil je niet wachten om hem erin te krijgen, roep “intentinal faul” zodat het spel stopt door een bewuste fout van je en de wissel al door kan gaan. Roep alleen niet te vaak “that’s bullshit ref”, want beledigingen worden ook opgemerkt en kosten je een faul.

NBA 2K13

Jay-Z verzorgt niet alleen de soundtrack, maar regelt nog veel meer dingen als executive producer. Als mede-eigenaar van een basketbalteam (Brooklyn Nets) houdt hij wel van een potje basketbal. Hij wilde dan ook heel graag het Olympische team van 2012 en 1992 erin hebben. Het team van nu met Kobe Bryant en dergelijke tegen het ‘dream team’ van de Olympische Spelen in 1992 bestond uit klinkende namen als Michael Jordan, Charles Barkley, Larry Bird, Scotty Pippen en Magic Johnson. Voor Nederlandse begrippen misschien niet zo heel spannend, maar voor basketballiefhebbers en zeker in Amerika wordt dit nog steeds gezien als het beste team ooit. 

NBA 2K13

Naast de genoemde features zijn er talloze kleinere verbeteringen om NBA 2K13 beter en weer realistischer te maken dan zijn voorgangers. Het nieuwe dribbelsysteem en de verbeterde AI, in strategie en gedrag, zorgen er in ieder geval voor dat ik niet kan wachten tot 5 oktober, wanneer het spel voor PlayStation Portable, pc, PlayStation 3, Xbox 360 en Wii uitkomt. Het spel komt ook uit voor de Wii U bij release van de console.