Project P-100

Nintendo bombardeerde het publiek tijdens hun E3-presentaie met games die voor het grote publiek zijn gemaakt. Denk aan Mario Wii U, Nintendo Land, Wii Fit U, etc. De liefhebber van iets diepere ervaring kwam een beetje bedrogen uit. Pas na de conferentie werden we op Project P-100 getrakteerd. 

Deze game is een samenwerkingsproject tussen Nintendo en Platinum Games. Blijkbaar was dat nieuws niet groot genoeg om het in de persconferentie aan te kondigen. Opmerkelijk, want Platinum is zeer geliefd onder de hardcore gamers, een segment gamers die Nintendo met de Wii U hoopt terug te winnen.

Platinum Games, de studio die door ex-Clover Studio-ontwikkelaars werd opgericht, heeft de laatste jaren furore gemaakt met titels als Bayonetta en Vanquish. Project P-100 (niet de definitieve titel) is niet zomaar een klusje voor erbij voor Platinum. De game is in handen van Hideki Kamiya, de man die eerder verantwoordelijk was voor Devil May Cry en Viewtiful Joe. P-100 is eigenlijk een beetje een combinatie van die twee games, met nog daar bovenop een Wii U-twist.

Op het eerste gezicht lijkt P-100, mede door de isometrische camera, een meer cartooneske en actievolle versie van Pikmin, maar dat is het allerminst. Het is gewoon een hack&slash game zoals eerdere games van Kamiya. Je voert allerlei complexe combo’s uit en je moet er ook voor zorgen dat je op het juiste moment aanvallen van tegenstanders blokkeert.

Na een paar gevechten word je telkens door het spel gekeurd en krijg je een cijfer. Net als in andere Kamiya-games. Je speelt de game met een groep superhelden, maar in de praktijk werkt het alsof je één personage bestuurt. Het superheldenteam bepaalt alleen wat voor speciale vaardigheden je kunt gebruiken.

In de demo kon ik mijn team in een reusachtig zwaard, pistool en vuist transformeren. Die transformaties maken overigens een meter leeg die je weer kunt opladen door combo’s uit te voeren. Je kunt de vaardigheden activeren door een specifiek symbool op de GamePad te tekenen of door simpelweg met het rechterpookje dezelfde handeling uit te voeren. Persoonlijk vond ik tekenen sneller en efficiënter.

Tijdens de missies kom je burgers tegen. Als je die omcirkelt veranderen ze ook in superhelden en worden ze onderdeel van je team. Hoe meer burgers je werft, hoe meer speciale vaardigheden je vrijspeelt. Hierdoor word je gemotiveerd om gebieden uit te pluizen.

Wanneer je gesloten ruimtes betreedt gaat het spel verder op het scherm van de GamePad. In de demo ging ik bijvoorbeeld een warenhuis in, waarna het spel mij vertelde om naar de controller te kijken. Binnen waren drie hendels waar je met je vuist-superkracht aan kon draaien om de nummers op een paneel te controleren.

Ik moest de juiste combinatie invoeren om de deur naar buiten open te doen. De geheime combinatie was op het dak van het warenhuis te zien, dus om dit puzzeltje uit te vogelen moest je weer naar het grote scherm kijken. Deze simplistische puzzel voelde als een gimmick, hopelijk wordt het in het uiteindelijke spel verder uitgewerkt.


De bekendgemaakte titels voor de Wii U zijn vooral sequels en ports. Daarom is Project P-100 precies de verrassende nieuwe IP die Nintendo’s nieuwe console nodig heeft. Met de legendarische Hideky Kamiya aan het roer, een man die tot nu toe nog nooit een slechte game heeft gemaakt, lijkt deze game een zekerheidje te worden. Het is op het moment van schrijven nog onbekend of P-100 aan lanceertitel is, maar gezien de vroege status van de game lijkt dat onwaarschijnlijk.