Dragon Commander

Combineer Risk, Civilization, Magic The Gathering en een realtime strategy-game met drakengevechten en dan heb je Dragon Commander. Klinkt complex? Dat klopt. Maar wel leuk!

Header

Het verhaal speelt zich af in Rivellon, de wereld van Divinity. Maar dan heel veel tijd voor alle gebeurtenissen uit de Divinity-reeks. Jij bent een jonge prins en een dragon knight en jij ziet je vader vermoord worden door Aurora, een vrouwelijke dragon knight. Hij ontkende de nieuwe godsdienst die zij hevig ondersteunde. Jouw doel is dan ook vrij duidelijk: verenig alle rassen van Rivellon, probeer de baas te worden over de hele wereld van Rivellon en versla Aurora.

De Raven is je moederschip. Hierin praat je met crew, kun je technologieën upgraden, onderzoek voor nieuwe units bekostigen en advies vragen aan je raadgevers. Vanuit de war room kom je op de tactical map. Deze kaart ziet eruit alsof we een potje Risk gaan spelen. Hierop zie je namelijk de continenten en de status van je veroveringstocht en je vijand.

Dragon CommanderDragon Commander

Eén continent wordt bewoond door dwergen die nogal op geld belust zijn. Zo is er ook een continent met elven die juist alles voor de natuur en het spirituele over hebben. Imps zijn dan weer een wetenschappelijk volkje die niets met godsdienst hebben en lizard vinden dat je gewoon moet doen wat je wil doen, als je maar zorgt dat niemand er last van heeft daarna. Het continent met ondoden is van Aurora. Undead waren mensen die ziek waren, maar de god van Aurora heeft ze ‘genezen’ door ze ondood te maken. Hierdoor geloven ze met al hun hebben en houden en zijn ze vrij fundamentalistisch.

Met al deze volkeren heb je een relatie, of je nu wil of niet. Je moet keuzes maken die strategisch in je voordeel werken. Een beetje Civilization dus. Hoe meer landen je op een continent verovert, hoe meer geld je per beurt krijgt. In sommige landen zijn ook fabrieken waar je units kan bouwen voordat je aan een missie begint. Een land kan ook in opstand zijn. Als je verhouding met een volk goed is, is er gewoon vrede. Heb je ruzie met een volk, dan kunnen ze in opstand komen als je niet genoeg soldaten in het land gelegeerd hebt. Dit mechanisme geeft een extra diepgang aan het spel waardoor het niet alleen stomweg landje inpikken is.

Dragon CommanderDragon Commander

Op de kaart bereid je jouw volgende verovering voor. Units plaats je in het vijandelijk gezinde land in jouw gewenste continent. Je mag extra kaarten met speciale bonussen in die strijd gebruiken. Zo is er een Imp Booster-kaart, die levert een supervuurbal als aanval op. Er zijn ook kaarten die je in een vriendelijk land kan inzetten om bijvoorbeeld meer inkomsten te genereren. Magic the Gathering-achtige taferelen, zodat het vechten ook tactisch kan worden en niet alleen zoveel mogelijk units bouwen en inzetten.

Na de aanval op de kaart te hebben ingesteld, kun je nog terug in je moederschip om met je adviseurs praten. Elk ras waar je minimaal een land hebt veroverd levert een adviseur. Een imp-adviseur geeft in de demo aan dat de relatie met het elfenrijk prima is geworden sinds de houding tegen de godsdienst van Aurora en het huwen met de knappe elfenprinses.

Dragon CommanderDragon Commander

De elfenadviseur geeft ons een keuze. Aurora heeft veel meer troepen en we krijgen de keuze om gevangenen in het leger in te zetten, zodat onze aantallen ook stijgen. Een simpele “ja”, “nee” of “ik spreek je later er nog eens over” zijn je keuzes. Aan het gezicht van de adviseur te zien is hij er zelf niet zo blij mee om gevangenen in te moeten zetten, omdat ze in de veroverde landen ook gaan moorden, stelen en meer onfrisse praktijken gaan doen. Deze keuze heeft niet alleen invloed op je manschappen, maar ook met de relaties met de verschillende rassen. Op een “ja”, krijg je een nieuwe kaart die een extra leger oproept op je strategische map, maar de verhouding met het elfenrijk vermindert.

Dragon CommanderDragon Commander

Kaarten zijn te verdienen door te praten met mensen zoals in het voorbeeld van hierboven. De elfenprinses, jouw vrouw met een nogal los beha schouderbandje, is aanwezig op je schip. Ze vraagt of we elfenkinderen willen ruilen met de vijandelijke priesters, zodat zij elfensoldaten genezen. Omdat het onze aartsvijanden zijn en zij een godsdienst prediken die wij juist niet willen, doen we het niet. Hiervoor krijgen we een kaart van onze godheid, de seven gods. Deze kaart laat onze manschappen 40% meer schade toedienen in het gevecht waar de kaart is ingezet.

Door al deze keuzes moet je alle relaties proberen te behartigen, zolang het maar in jouw voordeel is. Er is geen goede of slechte keuze. Er is altijd wel een ras die geen problemen heeft met een bepaalde keuze. Dus kaarten krijg je zeker, maar strategisch wil je geen opstanden in al veroverde landen, want dat betekent dat desbetreffende landen geen geld meer genereren en de fabrieken in die landen geen units meer maken. Goede relaties met iedereen houden is dus belangrijk.

Dragon CommanderDragon Commander

Nu kunnen we naar de kaart en zien we de vijand haar zetten doen en we kunnen ons ingestelde gevecht beginnen. We beginnen in een strategisch 3D-view. Eerst bekijken we de situatie op de kaart en geven we onze meegenomen units opdrachten. Artillerie gaat de vijandelijke basis op hun grondgebied aanvallen, terwijl lichte fighters de aanvallende vijand op een afstand van de artillerie houdt. Er zijn nog meer units te krijgen, maar in het begin is dit natuurlijk nog beperkt zoals in bijna elke RTS. De sterkste unit is de draak. Hij heeft een jetpack om snel door een level heen te kunnen vliegen en overal een flink handje, uh vleugel, mee te helpen. De jetpack zorgt ook voor een slowmotion-effect zodat je raketten makkelijker kunt ontwijken en de draak beter te positioneren ten opzichte van de vijand.

Dragon CommanderDragon Commander

Je draak is niet onoverwinnelijk, de vijand heeft ook kaarten en andere uitvindingen om je dwars te zitten. Zo is er een anti-drakenmijn, die eenmaal aan je geplakt, je met tien procent vertraagt. Er kunnen tien mijnen aan je hangen, waardoor je stil komt te hangen in de lucht en een schietschijf bent geworden. Dit is een van de gevaren. Is je draak dood, dan kun je ervoor kiezen om langzaam te respawnen, of meteen weer het slagveld in te vliegen. Dat laatste kost je dan wel een som geld.  Micromanagement is in deze modus belangrijk. Daarom kun je altijd terug in de strategy view om de situatie op elk moment weer te bekijken en nieuwe opdrachten aan je units te geven, voordat je met je draak weer in realtime kont gaat schoppen. In sommige missies bouw je een basis, compleet met fabriek, een lab om nieuwe units beschikbaar te maken in de missie en verdedigingstorens.

Dragon CommanderDragon Commander

Dragon Commander maakt een mix van genres en klassiekers en het lijkt bijna onmogelijk dit te balanceren. Toch flikken ze het en het wordt een mooie mix van een bordspel, diplomatie, strategie en daarnaast mag je nog met een draak een oorlog aanvoeren ook! De engine die men gebruikt is dezelfde die voor Divinity: Original Sin wordt gebruikt en het ziet er allemaal netjes, maar belangrijker nog, overzichtelijk uit. Het spel gaat multiplayer voor vier spelers ondersteunen. Niet alleen als draken vecht je tegen elkaar, er is een multiplayermodus die alleen het Risk-gedeelte als spel aanbiedt. Dragon Commander komt in het eerste kwartaal van 2013 uit op pc en Mac.