New Super Mario Bros.-games

Nintendo’s corpulente loodgieter is in de ogen van vele gamers niet langer een Italiaan, maar eerder een uitgedroogde koe. Dat beeld is niet verwonderlijk, Mario’s zwaarlijvige verschijning maakt immers een cameo in allerlei sport- en partygames. Als je alleen naar de pure Mario-platformers kijkt viel het echter allemaal erg mee. Het is dan ook teleurstellend en ontsierend voor de franchise als je ziet wat Nintendo tegenwoordig met Mario doet.

In een post-E3-evenement liet Nintendo de pers met zowel New Super Mario Bros. 2 (3DS) als New Super Mario Bros. Wii U spelen. Voor ik in deze twee games duik is het handig om even naar de geschiedenis van de franchise te kijken.

De 'New Super Mario Bros.'-serie begon oorspronkelijk op de DS en fungeerde als een soort remake van Super Mario Bros. 3 (NES) en Super Mario World (SNES) voor een nieuwe generatie gamers. Nintendo deed het nog dunnetjes over met een (veel betere) Wii-versie. Liefhebbers van 2D Mario-platformers werden dus op hun wenken bediend en de jeugd van nu werd ook aan de oude Mario geïntroduceerd.

Fans hoeven nu geen 15 jaar te wachten voor een nieuwe dosering. Nintendo vindt het blijkbaar nodig om de 3DS en Wii U zo snel mogelijk van een nieuwe 2D Mario te voorzien. Na drie levels van beide games te hebben gespeeld is het duidelijk dat Nintendo een opmerkelijk conservatieve strategie hanteert.

Dit is een verontrustende ontwikkeling, want de Mario-franchise was altijd behoorlijk innovatief. Kijk wederom naar het verleden: Yoshi’s Island was een intelligente puzzel-platformer, Mario 64 had een open wereld, Mario Galaxy en zijn zeer vermakelijke en schijnbaar eindeloze gimmicks.

De nieuwe iteraties van Super Mario Bros. zijn gelukkig niet exact hetzelfde als de DS en Wii-versies. Ze geven beide een kleine eigen draai aan de formule. De Wii U-game heeft de levels hoger gemaakt waardoor er meer ruimte is voor meerdere paden. Dit is waarschijnlijk gedaan om de chaos die in de multiplayer van de Wii-versie ontstond te verminderen.

Om makkelijker tussen die verschillende hoogtes te manoeuvreren heeft Nintendo het wasbeerpak wederom herintroduceerd. Verder kun je een baby-Yoshi gebruiken die zichzelf tot een soort ballon opblaast wanneer je de Wiimote schudt. Toch kreeg ik het gevoel dat de levels ditmaal echt ontworpen zijn met de multiplayer in gedachten.

De speler met de GamePad kan ervoor kiezen om in plaats van actief mee te doen met de andere personages een soort God-rol aan te nemen. Door op de touchscreen van de GamePad te tikken verschijnen er tijdelijke platformen in beeld waar andere spelers gebruik van kunnen maken. Een treiterende speler kan die platformen natuurlijk ook zo plaatsen dat ze juist in de weg staan.

De GamePad-functie is een geinige toevoeging, maar niet eentje die je overtuigt van de potentie van de nieuwe controller. Super Mario Wii U profiteert meer van het feit dat het op een HD-resolutie draait. Hoewel het zich qua schoonheid niet helemaal met andere Wii U-games kan meten voelde het speciaal om Mario eindelijk in high definition te zien.


De nieuwe Super Mario op de 3DS heeft goudkoorts. Naast het level uitspelen en de drie grote munten ontdekken, is het nu ook je doel om zoveel mogelijk gouden muntjes te verzamelen. Ter dienst daarvan zijn er nieuwe power-ups zoals de gouden bloem, waarvan de vuurballen alle blokjes in muntjes veranderen.

Als je honderd muntjes verzamelt krijg je geen leven meer, want de teller loopt gewoon door. Dit zou de game misschien iets moeilijker kunnen maken. Het is leuk absurd veel muntjes te pakken, maar ze hebben blijkbaar geen uiteindelijk doel in het spel behalve om als een soort high score te dienen.

Die mentaliteit verlengt zich ook naar de aparte Coin Rush-modus. In deze modus speel je drie levels achter elkaar, waarin je ook maar één leven hebt. De bedoeling is om naast een strakke tijd neer te zetten zo veel mogelijk muntjes te verzamelen en je record vervolgens via StreetPass te delen. Er is bekendgemaakt dat er nieuwe levels te koop zullen worden aangeboden via DLC voor deze modus.

Voorlopige conclusie:
De Mario-platformers waren altijd illustratief voor Nintendo zelf als gamemaker: creativiteit en innovatie. Daarom is het jammer om te zien dat de nieuwe Mario-games meer als een zakelijke noodzaak aanvoelen. De games zijn nog altijd ontzettend leuk om te spelen en ze blijven een schoolvoorbeeld van platformer-perfectie, maar de magie lijkt verdwenen.

New Super Mario Bros. 2 (3DS) komt op 17 augustus uit. New Super Mario Bros. Wii U zal een launchgame zijn wanneer Nintendo's nieuwe console aan het eind van dit jaar uitkomt.