The Amazing Spider-Man

Nog even en Spider-Man slingert de bioscoop weer binnen. Marvel en Sony slaan de handen ineen om niet alleen een nieuwe film maar ook een game omtrent de film te maken. Beenox, de ontwikkelaar die de laatste jaren Spider-Man-games maakt voor Activision, kreeg de opdracht The Amazing Spider-Man te maken. In plaats van een directe vertaling van film naar game zijn ze creatiever bezig gegaan. Amazing, Mike!

Header

Volgens de ontwikkelaar heeft de game vier speerpunten. Het eerste speerpunt is de verhaallijn. In de film wordt Manhattan geteisterd door de Lizard, maar in de game gaan we na de film verder, een epiloog dus. Oscorp, het bedrijf dat eerst onderzoek naar genetische manipulatie deed, steekt de hand in eigen boezem en gaat helemaal over op onderzoek in robottechniek. Ze ontwikkelen zelfs robots die mutanten opsporen en te vernietigen. Niet zo raar dus dat Beenox vooral genetische gemanipuleerde personages in de game gestopt heeft, zoals Rhino, Scorpion en Iguana. En natuurlijk is Spider-Man zelf van de partij. De spinnenseizoen is geopend en onze held moet Oscorp laten stoppen met het jagen op mutanten zoals hijzelf.

The Amazing Spider-ManThe Amazing Spider-Man

Het tweede speerpunt is het gevoel hebben dat je Spider-Man bent. Om dit te bereiken hebben ze de camera van het spel veel dichter bij de schouder van onze spinnenheld gezet. Hierdoor heb je meer het gevoel te zien wat Spider-Man ziet, maar je ziet ook veel meer detail in het pak dan normaal. Het is niet een simpele texture dat over het model getrokken is, maar je ziet naden, de kleding rekt mee. Volgens de makers hebben ze veel discussies gehad met Marvel en Sony over het pak. Hoe moet het bewegen, hoe zien de naden eruit, welke tekeningen moeten erin zijn verwerkt. Zoals altijd is Marvel erg kritisch over hun handelsmerken en dat is bij Spider-Man niet anders. Er is daarnaast geen HUD op het scherm te zien. Hoe je gezondheid erbij staat weet je dus niet door naar een balkje ergens in een hoekje te kijken. Hierdoor heb je wel het idee dat je meer in de stad bent en je Spider-Man bent en niet de bestuurder met allerlei gegevens in het beeld.

The Amazing Spider-ManThe Amazing Spider-Man

Als derde punt is het belangrijk dat het spel zich in Manhattan afspeelt, zodat de fans de stad waar Spidey zich bezighoudt weer zien. Met je smartphone zie je een plattegrond van de stad en de belangrijke punten die je kunt bezoeken. Kunnen, omdat er zijmissies zijn of als je die niet wil doen kun je deze negeren en het hoofdverhaal volgen. De extra missies geven bonussen aan ervaring en je komt misschien nog extra verborgen items tegen. Een heel tof extraatje is namelijk dat er in Manhattan bladzijden van comics van Spider-Man te vinden zijn. Eenmaal compleet heb je een comic om te lezen. Een van de comics bevat de eerste verschijning van Spider-Man in het Marvel-universum en er is een strip te verzamelen waarvan de makers zeggen dat de fans daar heel blij van gaan worden.

The Amazing Spider-ManThe Amazing Spider-Man

Het laatste speerpunt is 'web rush'. Web rush houdt in dat je naar een contextgevoelig object slingert, om door de stad te slingeren of om tijdens een gevecht jezelf in veiligheid te krijgen. Het handige voor de mensen met een motorieke gamepadstoornis is dat je de tijd kunt stilzetten. De desbetreffende toets ingedrukt houden zorgt ervoor dat de tijd stilstaat, zodat je rustig in de omgeving kunt zoeken naar een plek waar je heen wil slingeren. De plekken worden aangegeven als silhouet van Spidey en diegene waar je op dat moment naar mikt wordt geaccentureerd. Als je alleen de toets snel tapt krijg je diezelfde plekken te zien, maar moet je logischerwijs snel kiezen voordat je aangevallen wordt of op je smoel valt omdat je aan het einde van je eerst ingezette sprong was.

The Amazing Spider-ManThe Amazing Spider-Man

Web rush geeft een gevoel van snelheid als je er handig in wordt, en die indruk heb ik van het hele spel. Verplaatsen, vechten, alles gaat snel. Dat hoort ook veel meer bij Spidey dan het logge dat eerdere spellen hadden. Wat raar is dat tijdens een web rush door auto’s en alles kan slingeren, waar je normaal tegenaan zou knallen. Of ze dit opgelost hebben in de allerlaatste versie van het spel wordt nog even afwachten, maar niet heel lang. The Amazing Spider-Man komt 29 juni uit op PlayStation 3, Xbox 360, Wii, 3DS en pc.