Hitman: Absolution

Gespeeld op Xbox 360. Ook beschikbaar voor PlayStation 3 en pc.

We hebben er zes jaar op moeten wachten. De langste pauze in de serie. Dat lange wachten is nu over, want Agent 47 is terug. In Hitman: Absolution ga je als de haarloze huurmoordenaar weer op pad om de wereld te verlossen van de slechte mensen. Is Hitman: Absolution het waard geweest om zes jaar op te wachten of hadden we onze tijd beter ergens anders in kunnen investeren? Op de afgelopen E3-beurs heb ik geprobeerd een antwoord op deze vraag te vinden.

In Hitman: Absolution gaat het zoals het in de hele franchise al werkt. Agent 47 wordt lijdend voorwerp in een grootscheepse samenzwering tegen zijn persoon. Op zoek naar antwoorden en oplossingen zal hij zich door een grote schare aan boeven en corrupte politieagenten moeten werken. Dit keer krijgt hij niet enkel van zijn contactpersoon Diana opdrachten, maar ook van personen die waardevolle informatie voor hem bezitten.

De gameplay laat, zoals we inmiddels gewend zijn van de serie, veel over aan de keuze van de speler. Er zijn veel verschillende manieren om een moord uit te voeren. Je kunt het stil en sluipend doen, je kunt als een ware Rambo-wannabee iedereen neerschieten die je tegenkomt en je kunt zelfs moorden door het op een ongeluk te laten lijken. Dit zorgt ervoor dat je het spel meerdere keren kunt spelen zonder dat je hetzelfde aan het doen bent. Overal in het spel zul je dingen tegenkomen die je kunnen helpen in je missie. Gereedschappen, touwen, beeldjes, als je goed genoeg oplet kun je stellen dat de keuze reuze is.

 

Meer nog dan in de voorgaande delen is het in Hitman: Absolution van belang de omgeving goed te gebruiken. Wanneer je nog onopgemerkt bent zul je de mensen om je heen horen praten. Hierin zitten regelmatig hints die je weer kunt gebruiken om je doel te bereiken. Daarnaast kun je door middel van het afpakken van hun kleding makkelijker op bepaalde plaatsen komen. Een leuke feature hierbij is dat je ook hier weer bij moet blijven opletten. Wanneer je jezelf bijvoorbeeld vermomd als automonteur, zullen veel mensen in je vermomming trappen. Je moet dan weer wel oppassen voor andere monteurs, want zij weten uiteraard sneller dat jij geen automonteur bent en zullen je ontmaskeren. Naast dit alles zitten er ook afleidingsmogelijkheden in de omgeving verwerkt. Zo kun je mensen weglokken van bepaalde plaatsen door een autoalarm af te laten gaan of door een electriciteitskast te saboteren waardoor het licht uitgaat.

 

Een nieuw onderdeel binnen Hitman: Absolution is je instinct. Tijdens het spelen beschik je over een instinctmeter. Wanneer je jouw instinct activeert zul je hints krijgen zoals waar je vijanden zich bevinden. Vijanden zijn dan rood omlijnd en je uiteindelijke doel in de missie wordt goud omrand weergegeven. Ook geeft je instinct hints weer over dingen in de omgeving die je kunt gebruiken. Zo krijg je onder andere te zien wanneer iemands outfit nuttig kan dienen als vermomming of krijg je hints over dingen die je kunt saboteren als afleidingsmanoeuvre. Ook voorspelt instinct de looppaden van tegenstanders zodat je weet waar je juist wel of vooral niet moet gaan staan. Als je instinct geactiveerd is loopt je instinctmeter uiteraard wel leeg, dus je zult spaarzaam met deze optie moeten omgaan.

 

Een ander nieuw iets is een optie die point shooting heet. Ook hiervoor gebruik je je instinctmeter. Tijdens point shooting kun je meerdere punten markeren die je vervolgens achter elkaar beschiet zonder dat de tegenstander kans krijgt om terug te schieten. Deze optie is erg handig voor die momenten dat je oog in oog komt te staan met een groepje vijanden. Je kunt dan bijvoorbeeld achter elkaar vier headshots lossen zodat je zonder tegenschot vier vijanden kunt uitschakelen. Tijdens het mikken gebruikt point shooting zoals gezegd instinct. Je hebt dus niet ongelimiteerd de tijd om te richten, want als je instinctmeter leeg is zal het point shooting direct beginnen. Heb je niet iedereen kunnen markeren, dan zal de rest van de vijanden direct het vuur op je openen.

 

Hitman: Absolution kent geen echte multiplayer. Wel krijg je tijdens de missies punten toegekend. Hoe slinkser je mensen vermoord, hoe meer punten je krijgt. Deze scores worden weer bijgehouden in een online leaderboard. Zo kun je kijken hoe goed je bent als stealthy huurmoordenaar en hoe goed je vrienden erin zijn.

Speciaal voor de hardcorespelers hebben de makers ook een bijzondere moeilijkheidsgraad in het spel gestopt, de purest mode. Hierbij is de volledige user interface weggehaald van het scherm. Je zult dus zelf bijzonder goed in de gaten moeten houden hoeveel leven je nog hebt. Deze optie zal ook niet zijn voor spelers die moeite hebben met tellen, want zelfs het aantal kogels dat je nog hebt zul je zelf moeten bijhouden.

Concluderend kan worden gesteld dat alles erop wijst dat Hitman: Absolution een heel goed spel gaat worden. Van wat ik nu heb mogen aanschouwen kan worden gezegd dat dit spel het wachten meer dan waard lijkt te zijn. Er zit een een grote keuze in de manier waarop je moordt waardoor je het spel meerdere keren kunt spelen zonder dat het gaat vervelen. Met een actievere AI-omgeving wordt het belangrijk om eerst goed de omgeving te verkennen voordat je aan je daadwerkelijke moordopdracht begint. Het gebruik van instinct, zeker bij point shooting, geeft echt een extra dimensie aan het spel en brengt een huurmoordenaarsgevoel teweeg zoals we dat kennen uit de films in dit genre. Het online leaderboard zal je waarschijnlijk aansporen om een bepaalde missie nogmaals te spelen voor een hogere score. Nee, Hitman: Absolution mag wat mij betreft hoog op de verlanglijstjes worden gezet. Op de mijne staat hij in ieder geval al. Hitman: Absolution komt op 20 november uit op Xbox 360, PlayStation 3 en pc.