Star Wars: The Old Republic

Star Wars: The Old Republic, zonder twijfel een van de meest geanticipeerde games van 2011. In ieder geval een van de duurste. Gecreëerd door BioWare, een ontwikkelaar met een degelijke reputatie en een portfolio vol met veelgeprezen games zoals Star Wars: Knights Of The Old Republic, Mass Effect en Dragon Age. Genoeg reden om hoge verwachtingen te hebben van The Old Republic. FOK!games mocht alvast rondlopen in de wereld van de Old Republic en die liet ons met gemende gevoelens achter.

Het Imperium is terug
Ik ben een Star Wars fan, maar dan wel eentje van de oude stempel. Ik vind de prequels niks, net zoals alle tv-series en comics om de prequels heen. Gelukkig, voor mij, heeft BioWare de kans gekregen om een eigen universum te creëren. Bij TOR wordt er voortgeborduurd op de wereld van Knights of The Old Republic. 300 jaar na de gebeurtenissen van KoTOR en 3000 jaar voor Episode 1, 2 en 3 is het Sith Imperium terug en volop in oorlog met De Republiek. Aan jou de keuze of je je aansluit bij het Imperium of bij de Republiek.

TOR1

Het achtergrondverhaal van The Old Republic kun je zien als een combinatie tussen de prequels en de sequels. De Republiek lijkt rechtstreeks uit de prequels gerukt. Een trage technocratische organisatie met veel senatoren en bureaucraten. Het Imperium lijkt op het Imperium uit de sequels, de machtsstructuur is hetzelfde en ook qua uiterlijk lijkt het erg op ‘The Empire'. De game-ervaring is voor een MMO erg verhaalgedreven, veel plotwendingen (die je vaak al mijlen ver ziet aankomen), intrige en de nodige drama.

Omdat het een MMO is, waar heel veel tijd in gaat zitten, wordt alleen De Republiek belicht in deze preview. Je hebt de keuze tussen vier verschillende basisklassen met elk twee specialisaties waaruit je moet kiezen. Trooper, Jedi Counslar, Jedi Knight en de Smuggler zijn de basisklassen. Omdat ik van wapens houd, het liefst zo groot mogelijk, koos ik voor de Trooper, de tank die zich later kan specialiseren in zoveel mogelijk schade en healen. Of je kunt voor de tankspecialisatie, zoveel mogelijk schade op je nemen, kiezen.

Divers gezelschap
Mijn keuze voor het ras was een moeilijke, elk van de verschillende rassen had wel een voordeel of nadeel. Je kunt kiezen voor de mens, cyborg, Miraluka, Mirialan en Twi'Lek. Uiteindelijk koos ik voor Mirilan. Een ras dat bekend staat om haar wijze keuzes en natuurlijke behendigheid, klonk mij prima in de oren. De karaktercreatie is redelijk uitgebreid, alle standaard opties zitten er in. Hoogte, breedte, gezichts- en lichaamsbouw en natuurlijk een paar stoere littekens. Na dit proces van ongeveer een kwartiertje kon ik aan de slag op de planeet Ord Mantell.


Op Ord Mantell heerst een burgeroorlog, seperatisten willen zich afscheiden van de Republiek, en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Jij bent de newbie van Havoc Squad, de meest elite squad van de Republiek. Jij moet samen met de andere leden van Havoc Squad orde op zaken stellen op Ord Mantell. Dat orde op zaken stellen gebeurt op een traditionele MMO-manier. Je krijgt een quest, vermoordt wat smerige seperatisten, zoekt iemand op met vitale informatie, ontmantelt een bom of redt iemand uit de klauwen slavenhandelaren. Het lijkt heel divers maar blijft heel erg hangen in ouderwetse MMO-taferelen. Vaak is het een kwestie van een quest-object aan te klikken, net zoals bij de gemiddelde MMO.

De combat is ook vrij standaard, je hebt je 'taakbalk' waar je je mogelijkheden hebt zitten. Een kwestie van op de juiste knoppen drukken om vijanden af te maken, net zoals bij bijvoorbeeld World of Warcraft. Er zijn wel kleine vernieuwingen te vinden, zoals een betere verdeling tussen de sterkte van de (standaard)vijanden. Je hebt normale vijanden, 'strong' vijanden, elite, nog meer elite en baas. Dit zorgt ervoor dat er wat meer diversiteit tussen de verschillende vijanden is en is goed voor de afwisseling van de combat. Maar echt spannend word het nooit.

Echte vrienden koop je niet
Als je eenmaal vertrokken bent van Ord Martell krijg je ook toegang tot je eigen companion. De verschillende classes hebben hun eigen companion, wat er op momenten vreemd uitziet als je met vijf troopers en dus ook vijf dezelfde companions op dezelfde plek komt. De companion was in mijn geval ook een trooper, vooral voor schade dus. Jouw helper is een handige toevoeging en heeft natuurlijk ook een eigen verhaal en stem. Natuurlijk vecht je companion ook mee, wat een welkome aanvulling is als je niet met anderen samen wil werken. Elke companion heeft ook een eigen persoonlijkheid en kan bepaalde acties goed- of afkeuren. Wat later natuurlijk ook weer invloed heeft.

Wat BioWare beter en anders doet is de manier van Quests overbrengen. Elk niet speelbaar karakter uit het spel dat je quests kan aanbieden heeft een eigen stem gekregen. Die is over het algemeen van hoge kwaliteit. De voice-acting zelf, voor de hoeveelheid stemmen er in het spel te vinden zijn, is erg goed. De stemmen overtuigen en klinken ook alsof ze een eigen persoonlijkheid zijn. Ook de lipsync was prima in orde. Ook kun je keuzes maken in de antwoorden die je geeft, meestal komt dat erop neer dat je een darkside, lightside of neutrale keuze kunt maken, daar krijg je ook punten voor. Ik heb geen concequenties van gemaakte keuzes kunnen ontdekken. Wat je met de punten kunt was op het moment van schrijven nog niet duidelijk.


Voorlopige conclusie
Al met al heeft The Old Republic potentie, vooral door de Star Wars-achtergrond en de volledig ingesproken quests. Er zijn helaas ook punten die minder waren. De combat is erg standaard en biedt weinig uitdaging. Ook is het verhaal op sommige punten erg voorspelbaar en cliché. Voor Star Wars- en MMO-fans valt er genoeg te bieden, of het ook voor gamers die niet in die categorie vallen interessant is, moet de tijd uitwijzen.