SoulCalibur V

Gespeeld op PlayStation 3
Ook verkrijgbaar voor Xbox 360

Header

Er zijn ondertussen veel franchises in het fighter-genre. Street Fighter, Mortal Kombat, Dead or Alive, Blazblue en natuurlijk Namco's Tekken. Deze uitgever heeft nog een figher-reeks, SoulCalibur. Na het vierde deel werd het erg stil rondom deze reeks. Het Project Soul-team, het ontwikkelteam van SoulCalibur-games, werd ontbonden.

Toch werd er in mei een vijfde deel aangekondigd, na al vrij duidelijke tweets van Daichi Odashima. Hij is pas vanaf het derde deel bij het team en is nu de nieuwe director van SoulCalibur V. Het team is weer bij elkaar en krijgt vrijheid om het vijfde deel te ontwikkelen. In Keulen kregen we een presentatie van het spel door Hisaharu Tago, producer in het Project Soul-team. Daarna mochten we zelf aan de knoppen om er eens mee te spelen.

SoulCalibur VSoulCalibur V

SoulCalibur V speelt zich zeventien jaar na de gebeurtenissen van het vierde deel af. Het lot van Patroklos, de zoon van Sophitia Alexandra, laat hem ook kennismaken met de twee Soul-zwaarden. Door het verhaal later in de tijd te laten afspelen hebben ze de mogelijkheid om nieuwe personages te introduceren.

Patroklos en zijn zus Pyrrha zijn de nieuwe hoofdrolspelers in het verhaal. Daarnaast zijn Z.W.E.I met zijn weerwolfhulpje E.I.N., Leixia de dochter van Xianghua en Natsu de leerlinge van Taki aangekondigd als nieuwe personages. Bekende vechters uit eerdere delen zijn Ivy, Maxi, Hilde, Mitsurugi, Nightmare, Voldo, Siegfried en Tira weer van de partij. Publiekslieveling Taki is nog niet aangekondigd. Met meer dan dertig personages in het volledige spel is er nog van alles mogelijk. Ook zijn er weer gastpersonages, maar deze zullen waarschijnlijk als laatste worden onthuld. In het vierde deel waren Darth Vader en Yoda vechters in het spel, maar deze waren slecht gebalanceerd. Yoda was bijvoorbeeld al te klein om te grijpen.

SoulCalibur VSoulCalibur V

Dat probleem had Soul Calibur IV wel meer, ook Hilde was bijvoorbeeld geband in sommige toernooien omdat ze te sterk was. Alle personages zijn dan ook opnieuw in elkaar gezet en toegankelijker gemaakt voor nieuwkomers. Ook na release zal men de balans van personages in de gaten houden en patchen indien nodig.

Het eerste dat opvalt is dat het spel veel sneller is geworden. Het loopt dan ook met zestig frames per seconde om de actie snel te houden. De besturing is ook aangepast om de snelheid terug in SoulCalibur te krijgen. Het vierde deel voelde erg sloom aan en het ontwikkelteam nam deze kritiek ter harte om het in SoulCalibur V op te lossen. Als eerste is er een 'Quick Move'. Door twee keer naar boven of naar onder te bewegen met je vierpuntdruktoets als je aangevallen wordt, maak je een ontwijkende beweging en kom je achter de tegenstander en geeft hem soms letterlijk een steek in de rug.

SoulCalibur VSoulCalibur V

Er is nog een nieuwe beweging die een sterke aanval doet: 'Critical Edge'. Deze beweging is vrij simpel uit te voeren door twee keer een kwart cirkel en een knop en je tegenstander krijgt het zwaar te verduren met deze supermove. Omdat deze zo sterk is, heb je daar wel een genoeg gevulde 'Critical Gauge'-meter voor nodig. Deze extra meter is nieuw in SoulCalibur V en wordt gevuld door aanvallen te doen. Als de meter volledig gevuld is, heb je twee 'Critical Edges' tot je beschikking. Deze beweging is overigens nog te pareren of te blokken, dus je moet het inzetten in een combo.

SoulCalibur VSoulCalibur V

Ten tweede wordt de omgeving een stuk gedetailleerder getoond. Je kunt zoals gebruikelijk van een brug of afgrond vallen, waarna je weer terug de arena in wordt gezet. Voor zover te vechten was, is het niet mogelijk om de arena zelf te slopen. Er gaan geen muren kapot als er een personage tegenaan wordt geslagen, waarna je door kan gaan in een nieuw gedeelte. Er zijn in totaal twintig stages in het spel. Naast de verhaalmodus is er ook een ‘Character creation'-mode. Meer over deze modus wilde Tago niet kwijt. Ook niet over de andere modi die in singleplayer te spelen zijn. Ze willen zeker werk maken van de multiplayermogelijkheden. De multiplayer was in SoulCalibur IV was nogal inefficiënt volgens de producer. Zelf is hij een groot fan van de serie en wil het ook in de grote toernooien zien. Daar wil hij met zijn team alles aan doen. Hoe en welke multiplayermodi er in het spel zitten wilde hij nog niet kwijt.

SoulCalibur VSoulCalibur V

Grafisch is het zeker mooier en gedetailleerder. De personages hebben bijna allemaal een make-over gekregen, want door de tijd die tussen dit deel en SoulCalibur IV zit, zijn ze ouder geworden. Het team heeft geen ondersteuning voor 3D-televisies ingebouwd in deze 3D-fighter. Het zou er prima in passen, maar veel mensen hebben nog niet zo'n televisie dus kost het extra inzet voor een kleine groep mensen. De Nintendo 3DS heeft zeker de interesse van de makers, maar daar moeten de hoge heren van Bandai Namco hun zegje over doen.

SoulCalibur V belooft veel goeds. Nieuwe en oude personages in een vervolg op het verhaal van de twee Soul-zwaarden, een veel sneller spelend en reagerend spel en een gebalanceerd multiplayerfestijn. In 2012 gaan we ontdekken of al deze beloftes waargemaakt worden. SoulCalibur V komt uit op Xbox 360 en PlayStation 3.