Diablo III

Items

Dit keer kun je personages nog meer aankleden. Naast een wapen, schild, helm en alle andere spots die we uit het tweede deel kennen zijn er meer itemslots op je personage. Dit keer kunnen wij bijvoorbeeld een broek of schouderbeschermers erbij gaan zoeken. Verwacht dus nog meer verzameldrift om de beste items te krijgen. Een combinatie van uniques, set items, crafted items en enchanted items moet dit keer wel interessant genoeg zijn volgens Blizzard. Niet zoals in Diablo II waar je maar een paar high-end uniques had die de moeite waard waren. Hierdoor werd het einde van het spel al snel een zoektocht naar alleen die specifieke items, omdat deze items nog waarde hadden voor handel of een nog te creëren klasse van jezelf.

Je inventory raakte in Diablo II vrij snel vol. De hoeveelheid charms, een townportalboek, een slot voor sleutels: de ruimte was vrij snel beperkt in de hell-moeilijkheidsgraad. Blizzard vindt dit ook en heeft wat trucjes uitgehaald om ons niet constant terug naar het dorpje te laten gaan om de items te verkopen. Ten eerste zijn er geen charms meer. Ze zijn er wel even geweest in een vroege versie, maar ze werden niet goed bevonden. De ontwikkelaars denken nog wel om ze terug te brengen, maar dan op een leuke manier, niet als opvulling van je inventory. Of en hoe dat gebeurt is nog maar raden, ze weten het zelf ook nog niet.

Diablo IIIDiablo III

Ten tweede zijn er geen townportal-scrolls meer, hiervoor is de Stone of Recall in de plaats gekomen. Dit is een spreuk die je een tijdje onafgebroken moet uitspreken, voordat er een portal verschijnt. Dit zorgt ervoor dat je dus niet midden in een gevecht kunt vluchten, want gegarandeerd dat je aangevallen wordt als je die spreuk uit begint te spreken. Ook zijn zogenaamde townportal-kills die in Diablo II in online multiplayer voorkwamen van mijlenver te ruiken. Voor de mensen die onbekend zijn met deze vorm van cheaten: in multiplayer Diablo II kon je hostile gaan. Dat wil zeggen: jij verklaarde eenzijdig de oorlog tegen één of meerdere spelers. Als je dat gedaan hebt kun je die spelers doden.

Diablo IIIDiablo III

Omdat het eerder al oneerlijk bleek dat het in een level tijdens het spelen kon, dacht Blizzard slim te zijn. Hostile gaan kon na een patch alleen in het dorpje. Daar mag je nooit iemand aanvallen, dus er werd gedacht dat mensen in ieder geval voorbereid konden zijn op de vijand. Helaas is er een bug gevonden. Je zet een tp, schiet bijvoorbeeld een paar guided arrow af of cast een meteor, stapt door de townportal en verklaart iedereen hostile. De pijl zoekt dan opeens zijn slachtoffer dat met een beetje pech een speler is. Meteor doet opeens schade aan spelers terwijl het neerkomt, een prima skill als je bijvoorbeeld als groep een baas aan moet vallen, dan staan er veel spelers bij elkaar. Deze vorm van cheaten lijkt dus nu afgelopen, omdat je tijd genoeg hebt weg te zijn. Of er eenzijdig hostile gegaan kan worden is nog niet bekend, dat zou het probleem natuurlijk in zijn geheel oplossen.

Diablo IIIDiablo III

In je inventory-scherm is er plaats gemaakt voor de Nephalem Cube, de kubus die eerder bekend stond als salvage cube. De kubus en de Cauldron of Jordan helpen de tripjes naar het dorp tot een minimum te reduceren. De Cauldron is een instant verkoopmiddel. Je gooit je item erop en het wordt verkocht voor het geld dat je ook in het dorp zou krijgen. Interessanter is de Nephalem Cube, hiermee kun je grondstoffen uit de items halen. Er zijn materialen van hout, goud, subtle essence en bot. Deze materialen heb je nodig in recepten, het vervaardigen van items en het upgraden van winkels.

Ieder zijn vak!

In de vorige delen waren er al winkeliers en andere personen waar je mee kon onderhandelen om items, advies vragen of gewoon meer van het achtergrondverhaal te weten te komen. In Diablo III reizen er drie belangrijke personen met je mee. Deze artisans speel je vrij tijdens het spel. Zij zijn gespecialiseerd in wapens, toverspreuken of edelstenen. Hun reizende shop kun je upgraden zodat ze betere items verkopen en meer voor je kunnen betekenen. 

Diablo III

Als eerste is er de Blacksmith. Deze smid is er logischerwijs voor al je wapens en pantser. Hij kan items met extra stats maken, hij kan ze socketen, zodat je er een edelsteen met extra stats in kan doen en hij kan items repareren. De Mystic is een vrouw die gespecialiseerd is in toverspreuken. Zij kan items betoveren, dus speciale stats geven, je toverspreuken aanpassen door runestones te verwijderen, verkoopt drankjes, recepten voor magische wapens en magische items zelf.

Als laatste is er de Jeweler. Deze gierigaard is handig met edelstenen. Deze stenen zijn er in verschillende gradaties, tot nu zijn er vijftien bekend. Jij kunt gevonden gems bij hem tot een betere variant laten veranderen. Je zult dan bijvoorbeeld drie edelstenen van een bepaalde gradatie moeten inleveren en hij maakt er één edelsteen van de daaropvolgende gradatie van. Het idee van de Horadric Cube uit Diablo II dus, maar dit keer doet een persoon het voor je. Ook kan hij edelstenen uit de items halen die je er eerder in hebt gestopt. Het item verliest de bonussen, maar je hebt weer vrije sockets in je item om andere of betere stenen daarvoor in de plaats te doen. Hij is daarnaast verkoper van magische ringen en amuletten.

Diablo III

Skills

De Diablo-reeks blinkt uit in verzamelwoede en builds. Je kunt met een klasse beginnen en kijken waar het op uitdraait gedurende het spel, maar het begint pas leuk te worden als je jouw personage tot op het bot uit gaat denken, met bijbehorende stats, skills en items. Daar is met Diablo III flink gesleuteld door het ontwikkelteam.

Laten we beginnen met: stats staan vast. Paniek! Nee, niet zo vast: door items, diamanten en skills zijn deze toch nog te tweaken. Maar niet zoals in het tweede deel, waar je bezig was alles zo te verdelen dat je net genoeg strength en dexterity had voor je beste wapen of armor, dat is inclusief alle strength- en dexterity-bonussen van items en de rest deed je in vitality. Energy gebruikte je nooit, dat was een ongeschreven regel. Manapotions zat en later kwam er zelfs een vrij goedkoop te verkrijgen item om mana onbeperkt te laten genereren.Vandaar dat Blizzard er ook voor gekozen heeft deze vast te zetten, er is veel te eenzijdig mee te tunen, dus niet nodig.

Diablo IIIDiablo III

Skills zijn ook aangepakt. Dit keer geen tabbladen met elk een skilltree, maar je speelt skills vrij op een bepaald level. Jij hoeft dus geen verplichte punten te spenderen in een skill die je toch niet wilt hebben zoals in Diablo II. Ging je voor bijvoorbeeld de skill "meteor", moest je verplicht punten in Fire Bolt, Inferno, Blaze, Fire Wall, Fireball spenderen. Daarin deed je er ook maar één, want je spaarde de punten op voor de high-level skills. Zonde dus. Het skillsysteem is nog onderhevig aan veranderingen, maar het onnodig verspillen van punten wil men aanpakken.

Runes zijn dit keer niet belangrijk in je wapens. Daar kunnen ze niet meer ingestopt worden. In Diablo II waren runewords de krachtigste bezweringen die je op je items kon doen. Je had bepaalde runes nodig die in een vastgezette volgorde in het item gezet moesten worden. Je moest dus op zoek naar en de juiste runes en een sterk item met het juiste aantal sockets. Deze runewords bestaan niet meer. Dit keer zijn het skillrunes, je stopt een rune in een gewenste skill en de skill zal anders gaan werken. Een voorbeeld is de Hydra-skill van de Wizard. De spreuk tovert oorspronkelijk een slangenkop van vuur dat uit het niets uit de grond komt. Maar als je in de skill een rune stopt, kan het zijn dat het een ijsspugend of gifspugend monster wordt. Zo hebben alle spreuken en eigenschappen varianten door de runestones. Er zijn vijf verschillende runes, namelijk crimson, indigo, obsidian, golden en alabaster. Er zijn dus vijf variaties op elke basisspreuk. Builds maken zal dus ook sterk afhangen van je runes omdat je daarmee de eigenschappen van je skills volledig om kan gooien.

Diablo IIIDiablo III

Er zijn gradaties in deze stenen, hierdoor kan het effect van je skill nog eens versterkt worden. Zo zal een magische pijl met een zwakke rune kunnen splitsen in twee pijlen, maar als je een sterkere variant van die rune hebt zullen dat er nog meer worden. Runes kun je alleen vinden, en niet zoals in Diablo II nog eens craften. Het is dus niet zo dat je drie gelijke runes kan omtoveren naar één sterkere gradatie van die runesoort. 

En daarmee komen we bij een ander belangrijk onderdeel: het handelen met andere spelers. Blizzard heeft dit keer twee veilinghuizen voor de spelers opgezet. Een veilinghuis dat met ingame gold werkt en voor de echte diehards een veilinghuis waar met echt geld betaald wordt. Dat laatste heeft een hoop stof doen opwaaien. Alleen de echt goede items zullen aangeboden worden door andere spelers, want er zijn ook echte kosten verbonden aan het plaatsen en de transactie zelf. Heb je een item verkocht, dan wordt het verdiende geld op jouw Blizzard-account gestort. Hiermee kun je in de Blizzard-shop echte goederen kopen, waaronder andere spellen. Wil je het geld uitbetaald krijgen kan dat ook, daar zal dan nog extra transactiekosten voor in rekening worden gebracht. Voor mensen die geen echt geld willen uitgeven is er dus een alternatief in de vorm van een veilinghuis dat geregeld wordt met ingame valuta. Op hardcore is er geen veilinghuis met echt geld. Dit om mogelijke problemen met klagende mensen die door een brakke internetverbinding of een glitch in de game doodgaan en hun zuurbetaalde items echt kwijt zijn.

Diablo IIIDiablo III

Items plaats je in het jouw gewenste veilinghuis. Dit kost al gold of echt geld, afhankelijk van welk huis je hebt gekozen. Een item blijft maar tijdelijk te koop staan. Is de veilingtijd voor het item voorbij, dan krijg je het weer terug in je stash. Zo hoopt Blizzard dat mensen wel een goede prijs vragen voor items en dat niet elk item aangeboden gaat worden. Het systeem heeft natuurlijk een zoeksysteem, zodat je makkelijk jouw gewenste items met voor jouw belangrijke stats kunt vinden. Daarnaast kun je nog prima ruilen met andere spelers zonder een veilinghuis.

Een ander probleem dat eindelijk eens is aangepakt is het zogenaamde muling. In het vorige deel wilde je jouw gevonden items veiligstellen. Zeker als je in hardcore-modus speelde. Want als je dan stierf, was alles dat je had weg. De oplossing was vrij eenvoudig qua concept, maar heel irritant qua uitvoering. Je maakte een zogenaamde mule, een pakezel. Dit personage zou nooit meevechten, maar was er alleen om items te bewaren. Je moest dus een bestaand spel inspringen met je spelende klasse, je items dumpen en daarna opnieuw inloggen met je mule. Deze pakte alles op en stopte het in zijn nog lege stash. Spellen waren soms weg in de tussentijd, of mensen in het spel vonden je items. Erg irritant, voor zoiets triviaals.

Diablo IIIDiablo III

Blizzard heeft eindelijk geluisterd naar de jarenlange vraag of er een gedeelde stash kon komen. Nu is het er dan: je deelt met elk personage je stash. Vind je dus een enorme toffe bijl met je wizard, dan stop je die in je stash. De volgende keer als je inlogt met je barbarian kun je deze meteen pakken. Geen gedoe meer.