Driver: San Francisco

Op 2 september geeft Ubisoft Driver: San Francisco uit, het nieuwste deel in de Driver-serie. Driver heeft in de loop der jaren veel fans verloren door verkeerde stijlkeuzes van zijn ontwikkelaar, maar met dit deel lijkt het tij in de goede richting gekeerd.

Maanden na de aanvaring in Istanbul (Driv3r) bevinden hoofdrolspelers Tanner en Jones en onverlaat Jericho zich in San Francisco. Jericho heeft net een truck gejat en Tanner en Jones racen achter de schurk aan, terwijl hij chaos veroorzaakt op de wegen van de heuvelachtige stad. Vlak voordat de held van de straten zijn tegenpool te pakken krijgt, wordt hij geschept door een tractor. De enorme crash die hierop volgt gooit Tanner in een staat van diepe bewusteloosheid. Het is deze coma die de wereld creëert waar Tanner een unieke vaardigheid leert: Shift.

Volgens Wikipedia is een coma in de geneeskunde een staat van diepe bewusteloosheid waarbij de persoon de ogen niet opent op aanspreken, geen opdrachten uitvoert en geen verbale reacties geeft. In de buitenwereld dan. In de wereld van Tanner gaat dat heel anders. Hij rijdt in auto’s, veroorzaakt crashes, ontwijkt politie en communiceert met zijn vrienden en vijanden. Het is een nogal belachelijke manier om de vaardigheid Shift te introduceren. Die stelt de speler in staat om zomaar van de ene auto naar de andere te teleporteren, zonder dat daarvoor uit de auto hoeft gestapt te worden.

Wanneer je op de Shift-knop drukt, vult de kleine map bovenin heel het scherm en kun je binnen een beperkte afstand een andere auto uitkiezen. Het spel gaat dan niet op pauze, maar wordt wel flink vertraagd. De auto’s rijden dus nog heel langzaam door. Shift is echter niet continu bruikbaar. De zogeheten Shift-meter moet gevuld worden zodra hij leeg is. Dat kun je doen door typische arcade-achtige en grappige moves uit te halen met je auto, zoals power slides, air time en tegen het verkeer in rijden. De afstand om in een andere auto te stappen kan vergroot worden met nodige upgrades.

Shift is bedacht en geïmplementeerd omdat Ubisoft Reflections’ ontwikkelaars vonden dat er al te veel games op de markt zijn waarin gamers uit auto’s kunnen stappen en rond kunnen lopen. Of dit een erkenning is van het zwarte schaap in de familie, een uithaal naar Rockstar of een zelfopgelegde beperking is, doet er niet toe. Want het Shift-systeem werkt uitstekend en prettig. Zonder al te veel poespas, laadschermen of snelheidsverlies in de gameplay wissel je van auto, naar auto, zoals het ooit aan de tekentafel bedoeld is.

Het verhaal is nogal ongeloofwaardig, Shift werkt behoorlijk goed, maar hoe zit het met de kern van Driver: San Francisco? Rijden, sturen en sliden werken en voelen precies zoals je dat verwacht van een arcade race game. Het negeert het realisme niet helemaal, want voor het eerst ooit in Driver is er een schademodel ingebouwd. Alle 120 auto’s lopen dus deuken en dergelijke op. Daarnaast heeft dit nieuwe Driver-spel meerdere primeurs te pakken, namelijk de negen splitscreen en online multiplayer modes. Tot nu toe zijn er nog maar twee bekendgemaakt, namelijk Tag en Trail Blazer.

In Trail Blazer moet de speler een door de computergestuurde auto volgen om daarmee zoveel mogelijk punten te scoren. Degene die de meeste punten binnenhaalt, wint de race. Net zoals bij Trail Blazer geeft Tag ook al een hoop van zijn gameplay weg door alleen al naar de naam te kijken. Maar schijn bedriegt toch stiekem. In Tag moet niet één speler alle andere spelers tikken, maar gelden de regels juist helemaal andersom: iedereen moet maar één iemand tikken. Spanning en hilariteit gegarandeerd.

De toekomst ziet er rooskleurig uit voor Driver: San Francisco. De game speelt lekker weg, kent gigantisch veel gecontroleerde chaos en heeft een fijne hub op het scherm. Daarnaast lijkt Shift goed uit te pakken, maar voor we daar een compleet oordeel over vellen willen we eerst de volledige game gespeeld hebben. Grafisch doet San Francisco niet onder voor andere arcade racetitels en ook met de multiplayer staat plezier hoog in het vaandel. Kortom: een titel om in de gaten te houden. De game komt uit op de pc, PlayStation 3 en Xbox 360.