Uncharted 3-bèta

Springen, klimmen, schieten en klauteren: dit is waar Uncharted 3 om draait. Dat deze systemen ook goed werken in een multiplayer-context heeft Uncharted 2 al bewezen, maar deeltje 3 doet er nog een schepje bovenop. Hiermee heeft Naughty Dog ook wat van het spektakel uit de singleplayer over weten te dragen naar de multiplayer.

Aanvankelijk komt de multiplayer ietwat standaard over: matchmaking, team deathmatch, objective modi, levelen, perks en customisatie van jouw personages. Net zoals ongeveer elke multiplayer-titel sinds Modern Warfare wordt er constant iets moois voor je neus gehangen en krijg je voor elke kill nummers op je scherm waardoor je door wilt spelen. Maar kijk wat verder en het is duidelijk dat Naughty Dog niet zomaar klakkeloos gekopieerd heeft van hun concurrenten.

Door vijanden te doden verdien je medailles, die geld opleveren. Met dit geld kunnen wapens en perks gekocht en opgewaardeerd worden, maar de medailles zelf tellen in een match naar jouw kickback, die je kan 'kopen' met deze medailles. Voor 17 medailles kan je bijvoorbeeld in een zwerm spinnen veranderen, die vijanden in no-time kapotmaken. Verder zijn er schatten te vinden, die soms willekeurig in het level verschijnen of van verslagen tegenstanders droppen. Door setjes schatten te verzamelen, bijvoorbeeld drie oude munten, kun je weer kledingstukken voor jouw personages vrijspelen.

De bèta telt slechts twee maps, maar deze laten wel zien hoe anders Uncharted 3 speelt dan zijn tegenhangers. Verticaliteit speelt een grote rol in het ontwerp van de maps. In Chateau zijn de muren van het kasteel te beklimmen en er is een zipline waarmee je naar beneden kan roetsjen. Zelfs hangend aan een richel kan je met je pistooltje vijanden verrassen, of omlaag springen en een vijand van boven doden. Het voelt erg dynamisch en avontuurlijk, wat versterkt wordt door de maps zelf.

Chateau lijkt losjes gebaseerd op de eerder vrijgegeven trailer van Uncharted 3 waarin Drake zich in een brandend kasteel bevindt. In de loop van de match vat een deel van het kasteel vlam, waarop het vuur zich langzaam verspreid en op een gegeven moment zelfs de vloer wegvalt. De Airfield-map gaat nog een stapje verder: deze begint met een bewegend vrachtvliegtuig. Eén team begint in het vliegtuig, en het andere team begint op een stel vrachtwagens die achter het vliegtuig aanrijden. Dit andere team moet van wagen naar wagen springen om het vliegtuig in te komen, wat doet denken aan een sectie uit Uncharted 2. Het wonderbaarlijke is dat het echt goed werkt. Dit soort dynamische situaties zijn vrij uniek voor een multiplayer-titel. Na een tijdje stijgt het vliegtuig op en gaat de match verder op het vliegveld zelf.

De bèta bevat een uitgebreid scala aan modi. Natuurlijk is standaard team deathmatch aanwezig, alsmede een multi-team deathmatch, waarbij drie teams van twee spelers het opnemen tegen elkaar. Hierbij kun je spawnen bij je teammate als je gedood bent en kun je extra geld verdienen door te high-fiven boven het lijk van een tegenstander. Duidelijk dus dat Uncharted 3 een niet al te serieuze toon aanslaat. Een leuk idee, al is het geleend van Killzone 3, is de team objective modus, waarin elke paar minuten het speltype veranderd wordt binnen de match. Zo kun je beginnen met King of the Hill (territoriumcontrole), om over te schakelen naar Marked Man (dood de gemarkeerde tegenstanders) of Treasure Hunt (houd de schat zo lang mogelijk in je bezit). Dit past precies bij de gameplay van Uncharted 3: dynamisch en soepel.

Dit alles gaat gepaard met graphics die we van de Uncharted-serie gewend zijn: prachtige zonsondergangen, vloeiende animaties, mooie lichteffecten en gedetailleerde ontwerpen. Als alle maps in de volledige game van hetzelfde niveau zijn als die in deze bèta dan zal de Uncharted 3-multiplayer ongetwijfeld een groot publiek vinden als hij uitkomt op 1 november.