Super Mario 3DS

Super Mario header

Wie Mario niet kent heeft de laatste vijfentwintig jaar in een hermetisch afgesloten grot gewoond. Een platform van Nintendo zonder een spel waarin een loodgieter de hoofdrol speelt kan natuurlijk niet. Dat moet Iwata en zijn medwerkers ook gedacht hebben en het idee voor een Super Mario-spel op de Nintendo 3DS was geboren. De werktitel is Super Mario.

Op de persconferentie van Nintendo op de E3 waren de eerste beelden te zien en natuurlijk wilde ik er zelf mee aan de gang na de presentatie. De demo bracht me naar de tweede wereld van het spel. In het onderste schermpje prijkte al een welbekend blad in de inventory. Dat gebruiken we en een oude power-up is weer in ere hersteld. Mario kan opeens weer als Tanooki door de wereld heen springen, net zoals in Super Mario Bros. 3. Tot op heden mijn favoriete power-up aller tijden en ze zijn deze niet vergeten!

Super MarioSuper Mario

Super MarioSuper Mario

In deze 3D-wereld kun je de Goomba's verslaan door te slaan met de staart en kun je ook hoger springen en langzamer dalen door met de staart te wapperen. Dit keer zijn er ook Goomba's met een staartje, dus dat is opletten geblazen, deze springen ook hoger dan normaal. Alleen het veranderen in standbeeld om zo niet geraakt te kunnen worden, missen we nog aan deze power-up. Voor de rest gebeurt er nog niets bijzonders wat we nog niet kennen uit eerdere spellen. Je kunt zoals gebruikelijk ook van en naar het scherm toe lopen, maar sinds Super Mario 64 zijn we daar al gewend geraakt. Er wordt niet te overdreven gebruikgemaakt van de 3D-beelden van de Nintendo 3DS, het geheel komt rustig over voor je ogen.

In het volgende level kom ik weer bij een oud bekend leveldesign: de vliegende schepen. Hier kun je een stuk minder in de 3D-wereld manoeuvreren, het level heeft vooral 2D-actie. Op je pad vind je veel Bullet Bills, de welbekende vliegende kanonskogels die van ver in de achtergrond op je afgeschoten worden. Op het einde kom je in de kapiteinsruim en mag je Bowser Jr. verslaan. Het gevecht is het best eenvoudig, de baas probeert je al tollend te raken en jij moet op zijn hoofd springen als hij zich stil houdt. Dat doe je drie keer en je hebt gewonnen. Dit gevecht deed me weer aan Super Mario Bros. 3 denken.

Super MarioSuper Mario

Super MarioSuper Mario

Het ziet er grafisch zeer tof uit. De kleuren en stijl komen uit Super Mario Galaxy, maar de sfeer komt overduidelijk uit de NES-versies van de reeks. Er is weer veel aanwezig, zoals de vlaggenstok waar je zo hoog mogelijk in moet springen om zoveel mogelijk punten of zelfs een 1-up te verdienen. Maar er is meer, zoals duidelijk werd tijdens de Nintendo roundtable. Niemand minder dan Yoshiaki Koizumo, verantwoordelijk voor de regie, het verhaal en game design van Super Mario Galaxy en producer van Super Mario Galaxy 2, liet zien dat hij nog veel meer van plan is met Super Mario. Hij toonde veel meer gebruik van de 3D-capaciteiten van de handheld, in levels waar het ook echt een toevoeging aan de gameplay is.

Super MarioSuper MarioSuper Mario

In een van de levels is te zien dat, ondanks dat Mario in 2D kan voortbewegen, er grote pilaren van de achterkant op hem afkomen en weer terugveren. Door timing kun je bepaalde pilaren vermijden omdat die korter zijn dan de rest, deze reiken dus niet tot Mario. Een tweede level liet wederom een oude bekende in een nieuw jasje zien: de vliegende vissen uit Super Mario Bros. 1. Dit keer vliegen ze in 3D op je af van allerlei kanten.

Het mooiste level is toch wel de mix-up van Super Mario meets The Legend of Zelda. Omdat The Legend of Zelda 25 jaar bestaat, heeft de ontwikkelstudio een speciaal level in de stijl van een klassieke Zelda gemaakt, maar met Mario in de hoofdrol. Dit keer moet Mario de bekende vallen uit de Zelda-wereld omzeilen. Denk aan de rollende boomstammen die Mario kan ontwijken door op de juiste momenten in gaten in de grond te gaan schuilen. Door slim gebruik van 3D zijn levels als deze mogelijk volgens Koizumo en hij en zijn team hebben nog veel meer ideeën, die hij niet wilde delen. Wat de uiteindelijke titel zal worden van Super Mario is ook nog niet bekend. Hij en Miyamoto kunnen het niet eens worden, grapte hij nog.

Super MarioSuper MarioSuper Mario

Een ding is wel duidelijk: dit spel gaat potten in 3D breken op de Nintendo 3DS. Oudere spelers zullen veel nostagische in een nieuw jasje ontdekken en de nieuwere spelers zullen snappen waarom het wasbeerpakje gewoon elke power-up laat verbleken. Super Mario voor Nintendo 3DS wordt eind dit jaar verwacht.