Prey 2

prey 2

Sequels zijn vandaag de dag schering en inslag. Is een game enigszins populair, dan kun je er vergif op innemen dat er een vervolg komt; zelfs als de recensies niet eens zo lovend zijn. Er zijn er echter maar weinig games die drastisch durven af te wijken van hun voorganger. Niet zo drastisch als Prey 2 dat doet in ieder geval.

Indianenverhalen
Prey was een nogal bizarre first-person shooter met een indiaan in de hoofdrol. Tommy 'Domasi' Tawodi werd van de aarde geplukt tijdens een buitenaardse invasie en al gauw werd duidelijk dat de wereldbevolking om dezelfde reden als War of The Worlds werd ontvoerd: om te dienen als kunstmest/brandstof. Gaandeweg bleek Tommy te bezitten over speciale indianenkrachten, waarmee hij beter weerstand kon bieden tegen de mysterieuze aliens.

Kort na zijn ontvoering en ontsnapping strandt Tommy in 'the Sphere', een buitenaards ruimteschip. Hier aanschouwt hij de gruwelijkheden van de aliens met eigen ogen. Prey 2 begint eveneens met zo'n ontvoering, die je ook aanschouwde in zijn voorganger. Een compleet passagiersvliegtuig wordt namelijk naar the Sphere geteleporteerd, waar het crasht. Er is maar één overlevende, een US Marshal genaamd Killian Samuels.

Prey's Brink on the Edge
Tijdens de E3-demo legt een ontwikkelaar van Human Head Studios uit dat Prey 2 flink afwijkt van Tommy's verhaal. Hoewel Killian zich kort na de crash moet verdedigen tegen de aliens zoals Tommy dat deed in Prey 1, wordt hij al gauw overmeesterd en afgevoerd. Hij ontwaakt veel later als een berucht premiejager op Exodus, een buitenaardse wereld. Hoe hij daar na zijn ontvoering terecht is gekomen weet hij echter niet meer.

De demo van Prey 2 vindt een paar uur na het begin van het spel plaats. Exodus is niet zo vijandig als the Sphere, hoewel het niet slim is om in de donkere steegjes van deze technische jungle belanden. Het is een futuristische wereld die zowel horizontaal als verticaal te benaderen is, dus het is fijn om te weten dat Killian als premiejager nogal acrobatisch is. Met het grootste gemak springt hij over, klimt hij op en schuift hij onder allerlei obstakels.

prey2

You feelin' lucky, punk?
Exodus wordt voornamelijk bewoond door diverse aliens, die allemaal wel iets op hun kerfstok hebben. Genoeg werk dus voor Killian. De buitenaarde stad is een open wereld, waarin je via verschillende interfaces aan contracten kunt komen. Het heeft iets weg van een futuristische RPG, omdat je zelf kunt kiezen welke contracten je doet en je gaandeweg allerlei aliens in nood kunt helpen. Je lijkt op dit punt van het spel in ieder geval van grote vrijheid te kunnen genieten.

Killian is daarnaast uitgerust met de meest hi-tech snufjes en gadgets, waardoor je als een echte James Bond de meest aparte truukjes uit kunt halen. Eén van deze gadgets is je trouwe boleadoras, een high-tech werpwapen waar je vluchtende criminelen mee kunt vangen. Of wat dacht je van heuse x-ray vision, waarmee je door muren kunt kijken om zo je doelwit te kunnen volgen? Zelfs Iron Man-achtige schouderrakketten behoren tot de mogelijkheden.

Premies opstrijken
Het komt ook wel eens voor dat een alien in elkaar wordt geslagen door een paar vervaarlijk uitziende badguys. Nu komt ook het moraal van het verhaal om de hoek kijken: durf je tegen deze figuren te zeggen dat ze zélf lelijk zijn? De keus is aan jou; de kans is echter klein dat het slachtoffer zelf een onschuldig eendje is en hoogstwaarschijnlijk zijn verdiende loon krijgt. Mocht je er voor kiezen om hem redden, dan kun je eventueel geld - een belangrijk onderdeel van de game - krijgen, of hem verder onder druk zetten voor meer centjes of informatie.

Zoals je merkt is Exodus het best vergelijkbaar met een buitenaards Wilde Westen. Volledig wetteloos is het er echter niet. Je kunt best een nietsvermoedende alien over een balustrade mikken. Doe je dit echter te vaak zonder reden, dan trek je de aandacht van een zwevende schijf, die je waarschuwt dat je in de gaten wordt gehouden. Maak je het helemaal bont, dan valt deze je aan of het kan ook het 'leger' inschakelen.

De grote jacht
Premiejagers zijn echter volledig legale wezens in Exodus, en als je je contract gewoon netjes uitvoert is iedereen blij. Contracten variëren echter in moeilijkheid, dus ook in beloning. Een of andere lowlife is bijvoorbeeld zo gevangen met je boleadoras. Voordat je de arme ziel naar een hel van een gevangenis stuurt kun je er ook voor kiezen om hem eerst te ondervragen - goedschiks of kwaadschiks. Je kunt daarnaast een deal sluiten of informatie eisen.

prey2

Als je echter een heuse mafiabaas moet vangen is een betere planning noodzakelijk. Grote premies kunnen rekenen op veel tegenstand en onaangename verrassingen. In de demo gijzelde Killian daarom de rechterhand van de mafiabaas om zonder kleerscheuren de stripclub te infiltreren waar de baas zich schuilhield. Niet dat meneer de baas wakker ligt van een maatje meer of minder, want hij veranderde Killians gijzelaar met zijn pistool in een rood nekfonteintje. Een geweldige achtervolging volgt; met je röntgenzicht hou je hem constant in de smiezen en volg je hem overal. De eikel heeft echter een teleport dat hem telkens uit je goedgemikte boleadoras flitst.

FPS-actie is in Prey 2 nog steeds goed vertegenwoordigd. Opmerkelijk hierbij is dat je pistool alleen zichtbaar is als jij dit wil, zodat het niet lijkt alsof je als een seriemoordenaar overal met je gun staat te zwaaien. Killian kan daarnaast met zijn acrobatiek een paar kunstjes, die Tommy niet kon. Zo kun je al hangend aan een balustrade met je vrije hand eroverheen schieten. Je moet wel opletten dat je alleen de handlangers omlegt, want je doelwit is veel minder waard als hij ook uit zijn hoofd bloedt. Na een enorme marathon door een jungle van straatjes, huisjes en clubs drijf je eindelijk de baas in het nauw. Als een echte snoodaard probeert hij nog een deal met je te sluiten. Laat je hem gaan, dan zal hij hoogstwaarschijnlijk wraak nemen, en daar heb je geen zin in. Met een gil teleporteert de grote vis weg en kun je een heerlijke berg credits innen.

Voorlopige conclusie
Prey 2 lijkt bijna niets op zijn voorganger. De gameplay demo stond desondanks als een huis, in een nieuwe wereld met nieuwe mogelijkheden, maar in hetzelfde universum. Geen zorgen, het verhaal rond Tommy en Killian zal gaandeweg verklaard worden als de Marshal zijn geheugen langzamerhand terug krijgt. Het lijkt een FPS met een redelijke vorm van vrijheid te worden en daarnaast heerlijk divers in zijn opzet. De acrobatische achtervolgingen, de toffe gadgets en de keuzevrijheid met betrekking tot je prooi belooft in ieder geval veel goeds voor 2012.