Sonic Generations

Sonic header

Voor wie het ontgaan is, Sonic is dit jaar twintig jaar geworden! De blauwe egel maakte in 1991 zijn eerste sprintje op de SEGA Mega Drive en is sindsdien voor vele consoles van SEGA en later ook Nintendo, Sony en Microsoft verschenen. Al deze games vormen gezamelijk nu de inspiratie voor een gloednieuwe game met een ouderwets tintje; Sonic Generations.

Sonic Generations brengt oude bekende levels weer terug op de hedendaagse consoles en probeert hiermee fans van zowel de oude klassieke games als liefhebbers van de huidige Sonic-games te bedienen. Oude klassiekers zoals het level in San Fransisco en natuurlijk Green Hill zijn van de partij. Van elk level is een 2D én een 3D-versie gemaakt. In de 2D versie van het San Fransisco-level ren je al side scrollend door de stad, terwijl je ondertussen vijanden en soms voertuigen moet ontwijken. Hoewel de wereld vrijwel helemaal 2D is, bevat ook deze modus 3D-elementen zoals een bus die vanuit de achtergrond aan komt rijden. Speel je hetzelfde level in 3D dan ziet het er heel anders uit en hoewel het natuurlijk een platform-game blijft is actie in deze levels veel belangrijker. Alle levels hebben een make-over gekregen, ongeacht de speelstijl. Het San Fransico level lijkt veel op het originele level als je het in de classic-speelmodus speelt, maar dat is met name qua uiterlijke kenmerken en niet zozeer qua gameplay. Bij de moderne besturing zie je het achteraanzicht van Sonic, wat ook deze ‘nieuwe' vorm van besturing een beetje een ouderwets gevoel geeft.

sonic

Op welke manier je een level speelt is je eigen keuze, maar om het spel uit te spelen zul je wel beide speelstijlen moeten gebruiken. Heb je een sterke voorkeur voor één van beide speelstijlen dan kun je ongeveer tachtig procent van het spel hiermee voltooien, voor de overige twintig procent ben je dan toch aangewezen op de andere speelstijl. In het verhaal zijn er de 2D en 3D-Sonic en zij werken samen om het spel tot een goed einde te brengen. Tails, shadow en andere bekende Sonic-figuren uit de nieuwere games zullen geheel afwezig zijn in deze game, al zijn de bekende robots van Dr. Robotnik natuurlijk wel van de partij!

Het spel gebruikt verder de, volgens eigen zeggen, beste elementen uit de reeks. Railgrinden en skateboarden is bijvoorbeeld weer aanwezig en de levels zijn opgevuld met nieuwere elementen zoals de light speed dash uit Sonic Adventure en de boost uit Sonic Unleashed. Het spel is op alle platformen speelbaar in (stereoscopisch) 3D. Het spel verschijnt ook voor de Nintendo 3DS. Deze game zal qua opzet hetzelfde zijn, maar alle levels zullen anders zijn.

sonic

Conclusie
Het lijkt erop dat Sonic Generations succesvol terugkeert naar zijn roots en daarbij de beste elementen uit de nieuwere Sonic Games gebruikt. Alleen de mix tussen 2D en 3D kan nog roet in het eten gooien. Hoewel beide delen afzonderlijk er goed uit zien heeft men meestal een erg duidelijke voorkeur voor één van beide speelstijlen en is het toch jammer dat je verplicht wordt om ook de andere kant van het spel te spelen. Deze splitsing pakte in Sonic Unleashed niet positief uit, het is dus nog even afwachten of dit in Sonic Generations beter is gedaan. Het spel heeft in ieder geval een nostalgisch sfeertje terwijl het qua gameplay wel met de tijd is mee gegaan. Het lijkt een Sonic-game te gaan worden waar alle Sonic-fans blij van worden!

Sonic Generations verschijnt eind 2011 voor PlayStation 3, Xbox 360 en Nintendo 3D