E3-impressie: Wii U

Wii U header

Eindelijk is het dan zo ver. Na de nogal verwarrende persconferentie van Nintendo ga ik zelf ondervinden wat de Wii U nu eigenlijk is. Is het nu een controller of een geheel nieuwe console en werkt het met de Wiimote?

Het magische moment is daar, ik mag de HD-demo van Zelda uitproberen. Het is geen speelbare demo, maar je ziet een fractie van de mogelijkheden van de console in combinatie met de controller. Het eerste dat opvalt is dat de controller lekker in de hand ligt. De knoppen zijn goed bereikbaar en de achterkant heeft een ondersteunende rand, waar je vingers op kunnen rusten. De controller bestaat uit twee analoge knoppen, een digitale vierpuntdruktoets, vier knoppen aan de voorkant, vier schouderknoppen en een 6,2 inch touchscreen. Groot genoeg om spellen goed op te zien.

Wii U

Wii UWii U

In de Zelda-demo verschijnen er extra knoppen op het scherm van de controller. Met deze knoppen kun je de camerastand aanpassen, dag of nacht instellen en het gebeuren op tv-scherm op je controller toveren. Alles gebeurt real-time in HD en het controllerschermpje ziet er scherp uit. Over specificaties van de console of controller wil Nintendo niets kwijt. Wel weten we dat bijvoorbeeld Darksiders 2 op de Wii U uitkomt, dus de kracht is in ieder geval te vergelijken met de huidige consoles van de concurrenten.

Wii U ZeldaWii U Sketch

Leuk zo'n demo, maar hoe speelt het? Nintendo heeft naast de technologische demo's ook wat spellen staan. Ik begin met Chase Mii, een party-spel. We hebben dit spel met vijf spelers gedaan. Een speler heeft de Wii U-controller en is Mario, de andere vier spelen met de Wii-controller als Toads. De bedoeling is dat de Toads Mario in een paar minuten vangen. Lukt ze dat niet, dan heeft Mario gewonnen. De Mario-speler ziet de hele kaart en de positie van de Toads op de controller. De anderen kijken op het tv-scherm naar een splitscreen van vier spelers. De kaart is opgedeeld in vier kleuren, zodat de vier spelers kunnen roepen waar ze Mario zien of achtervolgen. Een erg leuke demo, dat de mogelijkheden voor een nieuwe soort party-spellen demonstreert.

Battle Mii is een ander party-spel, waar twee spelers, die met Wii-controllers spelen, een UFO moeten neerhalen. Deze UFO wordt bestuurd door de speler met de nieuwe controller. Het voertuig bestuur je door de analoge sticks te bewegen, maar ook door het scherm te bewegen. Je scherm fungeert als de camera om zo makkelijker te mikken. Je hoeft dus niet 360 graden te draaien. Je houdt je scherm voor je en als je de laser wilt gebruiken beweeg je de controller zo dat je vizier de tegenstander in zicht heeft. Dit spel demonstreert het gebruik van de gyroscopen in de controller, die de bewegingen die jij maakt vertalen naar bewegingen in het spel.

Battle MiiWii Chase

Measure laat zien dat het touchscreen prima werkt, maar echt indrukwekkend is het niet. Het spel geeft de speler allerlei opdrachten zoals "teken een rechte lijn van vier centimeter". Het spel beoordeelt jouw poging en kent punten toe op basis van vorm en natuurlijk lengte. Dit spel kun je met twee spelers spelen, zodat je inschattingen vergeleken worden met je tegenspeler. De opdrachten worden steeds lastiger, zoals cirkels met een opgegeven radius en hoeken inschatten. Het inputscherm werkt precies, maar dat mag je ook verwachten. Het is niet meer dan een leuke demo of minigame, maar voor even.

Leuker is Shield Pose, een ritmespel waarin je geheugen en reactievermogen wordt getest. Het spel maakt gebruik van tv- en controllerscherm. Op de tv zie je een piratenschip met daarop een kapitein, die zijn piraten opdracht geeft pijlen naar je te schieten. Je controllerscherm gebruik je als camera. Wanneer je rondkijkt zie je dat er drie schepen om je heen varen. De kapitein roept op de tv welke schepen een pijl moet afvuren: links, rechts, midden of van bovenaf. Daarna hoor je "c'mon" en weet je dat de piraten de orders gaan uitvoeren. Je moet goed onthouden wat de kapitein voor orders heeft gegeven en snel zijn, zodat je de pijlen kan afweren met een virtuele houten plank. De Wii U-controller is die plank en jij moet in stijl de pijlen opvangen. Je houdt de plank eerst naar beneden gericht, richt het daarna naar het juiste schip, vangt de pijl en gooit het er weer af door de plank naar beneden te zwiepen. Het begint simpel met een pijl, maar al snel volgen er ingewikkeldere opdrachten. Dit spel laat zien dat het controllerscherm niet alleen een kopie hoeft te zijn van wat er op je tv afspeelt. Erg leuk gedaan.

Wii U Shield PoseWii U

Er was een aparte versie van Super Mario Bros Wii te spelen op de controller. Dat is wel een kopie van je tv, om te laten zien dat de nieuwe console inderdaad kan streamen als de tv uit moet, omdat pa voetbal moet gaan kijken of wat dan ook. Jij kan verder spelen op je controller, de tv is niet nodig. Nintendo wil nog weinig kwijt over de maximale afstand die tussen console en controller nodig is om te streamen. Wel geven ze aan dat je bijvoorbeeld naar je slaapkamer zou moeten kunnen.

Als laatste werd mij een technologie-demo getoond. De demo brengt me naar Japan, waar we een vogel volgen in zijn vlucht. De demo toont me prachtige omgevingen, allerlei toffe effecten zoals depth of field, schitterend water en een vogel die zijn sporen achterlaat in de sneeuw. Alles wordt realtime berekend, want ik kan ondertussen de controller gebruiken als camera om een tweede blik te werpen op dezelfde scène. Ik gebruik de controller om de wereld om me heen te bekijken, terwijl de vogel op het tv-scherm zijn weg vervolgt. Het is alsof er een hele grote ronde tv om je heen staat en je de controller gebruikt om er een stukje van te zien. Je kunt vloeiend naar boven, links en rechts van je kijken met de controller en je hoopt eigenlijk dat het ooit nog mogelijk wordt dat alles in één keer te zien is. Wie weet wat ze voor een latere generatie verzinnen.

Wii UWii U

Wii U

De eerste ervaring met Wii U is anders dan gewoonweg een nieuwe console uitproberen. De mogelijkheden door het extra scherm dat de ontwikkelaars tot hun beschikking hebben, maar vooral door de camera, die bijvoorbeeld kan zorgen voor een blik in een virtuele wereld zijn eindeloos. Ik moest toch even wennen aan het feit dat je niet altijd naar je tv-scherm hoeft te kijken, maar dat het controllerscherm echt iets toevoegt. Ontwikkelaars zijn net bezig met het onderzoeken hoe ze de controller kunnen gebruiken in hun spellen. Ghost Recon Online, Darksiders 2, een Assassin's Creed en nog vele andere spellen zijn al aangekondigd. Ontwikkelstudios zijn blij met de Wii U door de creatieve mogelijkheden en de kracht van de console, waardoor Nintendo eindelijk mee kan met de concurrentie. Geen aparte grafische versie van een spel voor Nintendo meer, maar een volwaardig spel met HD-ondersteuning. Hierdoor krijgt het bedrijf veel meer support van de spelindustrie, die niet blij is als ze nog eens aparte textures en 3d-modellen moeten ontwikkelen voor een console die de 'normale' versie van het spel niet aan kan. In 2012 mag de consument er mee aan de slag.