Golden Sun: Dark Dawn

Golden Sun: Dark Dawn header

Nintendo is overduidelijk bezig oude succesformules na jaren afwezigheid, nieuw leven in te blazen. Donkey Kong Country, Kid Icarus en nu ook Golden Sun. Het laatste deel is in 2003 uitgekomen, maar na zeven jaar is het dan eindelijk zover, Golden Sun: Dawn of War gaat in het vierde kwartaal dit jaar DS-eigenaren verblijden.

Het spel speelt zich dertig jaar later af, nadat de helden de Golden Sun teruggebracht hebben naar Weyard, hun thuiswereld. Door de kracht van het object is de wereld sindsdien veranderd. Hele continenten zijn verplaatst, land is er bijgekomen en nieuwe diersoorten zijn opeens verschenen.
Een nieuw gevaar ligt er op de loer. Vreemde draaikolken verschijnen er, die psynergy, de magiebron op Weyard, opzuigen uit de planeet. De nazaten van de helden uit het voorgaande deel zullen in de voetsporen van hun ouders moeten treden om het mysterie achter de draaikolken op te lossen en de wereld te redden van een nieuw kwaad.

Golden Sun: Dark DawnGolden Sun: Dark Dawn

Tot zover het verhaal in een notendop. Als je het spel start, dan kom je eerst in een tutorial, waarin de basisregels en bewegingen worden uitgelegd. Je ziet je personage van bovenaf en je leert eerst hoe je beweegt door het land, maar wel op een leuke manier, door allerlei puzzels op te lossen. Je moet bijvoorbeeld een touw doorbranden om een brug te laten neerkomen, zodat je verder kunt. Je leert hoe je psynergy moet gebruiken door middel van je touchcreen, om zo dat touw te verbranden. Via het touchscreen kies je je spreuk en schiet je een vuurbal af, door met je stylus van de personage naar het doel te bewegen. Zo heb je ook een spreuk om objecten op afstand te laten bewegen. Ook dit doe je met de stylus door het object aan te tikken en naar de gewenste plek te bewegen.

De puzzels zijn natuurlijk niet al te lastig, het gaat om de basis. Als je eenmaal een tempel gevonden hebt, kom je vijanden tegen. En dan schakelt het spel over naar een lager 3D camerastandpunt. Er waren drie gevechten in de demo, een basisgevecht en een gevecht waarin je Djinn gebruikt om je groep een bonus te geven tijdens het gevecht, of de aanvaller in kwestie te verslappen. Als derde was er een bossfight, waarin gehint wordt om summons te gebruiken. Het vechten is eenvoudig, ook daar is de stylus prima voor. Al met al lijkt het gevechtsgedeelte erg op voorgaande delen, wat in dit geval helemaal niet erg is. Een verbetering in het gevechtsysteem is dat als een vijand door een aanval verslagen is, de overige groepsleden automatisch de dichtstbijzijnde levende vijand aanvallen. In vorige delen gebeurde dit niet, waardoor je dus geïrriteerd naar je scherm keek hoe je groepsleden maar gingen verdedigen omdat hun gekozen aanvalsdoel al verslagen was. 

Golden Sun: Dark DawnGolden Sun: Dark Dawn

Grafisch ziet het spel er natuurlijk beter uit, de verschillende personages, wezens en ook omgevingen zijn in 3D en zijn mooi gedetailleerd en geanimeerd. Het stadje in de demo had natuurlijk huizen met gouden rieten daken, en vreemde dingen die gekookt werden. Het spel geeft je dus een gevoel dat je weer terug bent in de serie, in plaats van het wiel opnieuw uit te vinden met te veel nieuwe elementen. De magie geeft erg mooie effecten, maar het mooiste van het spel moeten toch wel de summons zijn. Een enorme robot en een godin met pijl en boog, beiden zagen ze er schitterend uit.

Het spel komt in het vierde kwartaal uit, en dat is maar goed ook, want dit wordt een must have voor RPG-liefhebbers.