The Legend of Zelda: Skyward Sword

 

De eerste drie minuten van Legend of Zelda: Skyward Sword beloven veel goeds voor de toekomst van de serie. Meer minuten waren niet speelbaar op het Post E3 Event van Nintendo. Een naar knagend voorgevoel zegt wel dat de nadruk verschuift van puzzelen naar actie, dankzij de implementatie van Wii MotionPlus.

Op de E3-presentatie stond Miyamoto een beetje te kloten op het podium met het zwaard van Link, dat in de echte wereld een Wii Remote met Wii MotionPlus is. Hij gaf de schuld aan bluetooth-apparaten die aan zouden staan. De zaal lachte en iedereen die meekeek via de stream ook. Het zal wel, dacht iedereen, het werkt gewoon niet. Miyamoto probeerde te demonstreren hoe het nieuwe vechtsysteem van Skyward Sword werkt. De Wii Remote is je zwaard en de Nunchuk is je schild en het moet zo intuïtief mogelijk werken.



Gelukkig heeft Nintendo in Nederland een bluetooth-vrije omgeving weten te creëren en wist Skyward Sword wél te overtuigen. De handigheid waarmee Link zijn zwaard in toom houdt is voor Zelda-begrippen van ongekend niveau, daar je nu helemaal zelf de touwtjes in handen hebt. Link volgt precies de bewegingen die je maakt, met hier en daar nog wel eens een misser als je te snel wilt. Hetzelfde geldt voor het gebruik van je schild. Als je te snel wilt, dan lijkt de Wii de bewegingen niet helemaal te registreren. 

De demo presenteerde het begin van het spel, dus er werd nog niet zoveel gepuzzeld, maar wel heel veel gevochten. De leercurve is helemaal niet hoog: gedirigeerd wapperen betekent zwaardvechten en het reflex om jezelf te beschermen met je arm wanneer er iets op je af komt, betekent bescherming van je schild. Bepaalde vleesetende bloemen dienen op een goede wijze afgeslacht te worden en ook de eikelschieters uit Ocarina of Time stelden je reflexen op de proef. Puzzels werden helaas nog niet getoond.

De grafische stijl in Skyward Sword stelt teleur, wanneer je kijkt naar andere grote Wii-games als Twilight Princess, beide Mario Galaxy-delen en Metroid: Other M. Maar dat zal de toekomstige speelervaring weinig in de weg zitten. Wel knaagt het voorgevoel nog dat de nadruk verschoven wordt van puzzelen naar actie, maar dat kan alleen bevestigd worden wanneer het uiteindelijke product uitkomt. Van wat wij gezien hebben werken alle (nieuwe) onderdelen goed genoeg om ons daar even geen zorgen over te maken.