2010 FIFA World Cup

Sinds 1998 brengt EA Sports bij elk groot voetbaltoernooi een game uit. Waar FIFA voorheen nog werd overdonderd door Pro Evolution Soccer lijkt EA met FIFA 10 een waardige tegenstander te zijn. 

Uiteraard wordt er met 2010 FIFA World Cup gewoon verder gebouwd op de engine die FIFA 10 zo groot heeft gemaakt. Dat EA veel van FIFA 10 kopieërt is ook geen geheim: zodra je de game opstart herken je de menu-indeling direct. Deels terecht: if it ain't broken, don't fix it. Op het eerste gezicht lijkt het een één-op-één kopie van zijn voorganger, toch zijn er enkele aanpassingen gemaakt.

Laten we beginnen met de grafische aanpassingen. Eén van de eerste dingen die opvalt is de grasmat. Waar de meeste voetbalgames weinig tot geen detail in de grasmat stoppen, is dit in 2010 FIFA World Cup toch goed aangepakt. Dit keer heb je echt het gevoel dat de bal over een mooie, groene, zachte ondergrond rolt. Dit geeft meteen een boost aan de look-and-feel van de game, met name op het realistische aspect.

Niet alleen de grasmat ziet er tiptop uit, het is verder duidelijk te zien dat Electronic Arts dit keer zichzelf weer heeft overtroffen wat betreft de spelers. De gelijkenissen zijn tot ver in de details uitgewerkt, van de gezichten tot de voetbalschoenen, en iedereen die een beetje verstand van voetbal heeft herkent direct alle spelers. Verder is het publiek goed uitgewerkt. Bij WK-wedstrijden is het meestal een wedstrijd apart wie het gekste, mooiste of misschien wel vreemdste gekleed gaat. Dit is goed in de game verwerkt en wanneer je een close-up van het publiek ziet zie je altijd mensen met wit-blauwe gezichten en rare hoeden.

Naast de in-game look-and-feel heeft Electronic Arts goed aan de sfeer gedacht. Het kampioenschap om de fel begeerde bokaal speelt zich dit jaar in Zuid Afrika af en indien je dit nog niet wist weet je het na het opstarten van de game wel. Het lettertype, de kleurstelling en de muziek ademen één en al Zuid Afrika. 

Die mooie presentatie is natuurlijk allemaal leuk en aardig, maar uiteindelijk gaat het toch echt om die ronde knikker: het spelletje dat 'voetbal' genoemd wordt. FIFA 10 speelt lekker weg maar bevat toch aardig wat ergernissen. Gelukkig weet EA Sports dit ook en is hier nu aan gesleuteld. Een goed voorbeeld is het uitkomen van de keeper. Waar het in FIFA 10 zeer gemakkelijk was om de keeper te passeren door middel van een lob, gaat dit nu niet meer zo makkelijk. Uiteraard is het nog steeds mogelijk om de keeper te 'chippen' wanneer deze te ver uitkomt, maar de keeper lijkt er nu meer voor op zijn hoede te zijn. Zo komt hij wat voorzichtiger uit zijn doel zodat hij eventuele fouten nog kan herstellen. 

Daarbij is het aannemen van de bal verbeterd. Wanneer je in FIFA 10 een lange pass gaf werd er soms nogal klungelig omgegaan met de aanname waardoor de snelheid in één keer uit de aanval werd gehaald. In 2010 FIFA World Cup wordt de bal makkelijker aangenomen met het hoofd of de borst zodat de snelheid in het spel blijft. 

Naast deze kleine verbeteringen zijn er geheel nieuwe game-modi geïntroduceerd. Uiteraard is het hele WK na te spelen zodat Oranje ook eens kampioen wordt, maar er is meer. De interessantste nieuwe modus is toch wel de mogelijkheid om het hele WK online na te spelen. Dit houdt in dat je met een elftal naar keuze niet tegen de computer, maar tegen een echt persoon de wedstrijden speelt. Deze tegenstanders hebben echter niets met elkaar te maken; ze worden geheel random gekozen en je zult dus niet steeds tegen dezelfde persoon spelen. 

De voorlopige conclusie is dat de game, zoals verwacht, nog steeds veel weg heeft van FIFA 10. Dit is echter geen probleem, daar FIFA 10 een uitstekende voetbal-game is die nog wel de nodige tweaks kon gebruiken. Deze tweaks lijken in 2010 FIFA World Cup te zitten waardoor dit nog wel eens een hele leuke voetbalgame kan gaan worden...

Verkrijgbaar op: PlayStation 3, Xbox 360, PSP, Nintendo Wii
Gespeeld op: PlayStation 3