Dark Void

Begin volgend jaar verschijnt Dark Void, de nieuwste game van Capcom. Afgelopen week heb ik de mogelijkheid gehad om de game uitgebreid te spelen en heb ik een goede indruk gekregen van wat de game allemaal heeft te bieden. De game draait om William Grey die samen met een vrouwelijke side-kick in een vliegtuig de Bermudadriehoek in vliegt. Hier gaat het natuurlijk mis en stort het vliegtuig neer op een onbekend tropisch eiland compleet met rare machine-achtige wezens, UFO’s en monsters. Blijkbaar is hij beland in een andere dimensie en zal hij moeten proberen hieruit te komen en ook nog eens de wereld te redden. Het verhaal is niet bijster bijzonder en de game zal het voornamelijk van de actie moeten hebben. Grafisch ziet de game er netjes uit. Het zal geen nieuwe standaard zetten maar de karakters en omgevingen zien er goed uit en sommige grote vijanden zijn erg goed gedetailleerd.



De game lijkt in eerste instantie op een standaard third-person-shooter met een coversysteem zoals we dat kennen van games als Uncharted. Deze vergelijking wordt versterkt doordat de hoofdpersoon door Nolan North is ingesproken, en laat dat nu net de stem van Drake zijn in Uncharted. Toch doet deze game meer dan het gebruikelijke van cover naar cover rennen en schieten. De game introduceert namelijk de verticale cover. Als je bij een richel staat of eraan hangt krijg je de mogelijkheid om hier cover achter te nemen. De camera draait hierbij zodat je naar onderen of naar boven kijkt. Van uit deze positie kun je tegenstanders onder vuur nemen en als je dichtbij genoeg staat ze zelfs de afgrond in sleuren. Ook kun je met één druk op de knop jezelf laten vallen naar een richel onder je of naar de richel boven je vliegen met je jetpack waardoor je zo van cover naar cover kunt hoppen. Dit werkt allemaal erg goed al zul je soms de oriëntatie een beetje kwijt zijn.



De Jetpack speelt verder een belangrijke rol in de game. Je zult veel moeten vliegen en het is daarom belangrijk dat de controls goed werken. In het begin is het vliegen een beetje ongemakkelijk maar al snel ben je eraan gewend. Zo kun je door de R3-knop in te drukken en beide sticks te bewegen snelle draaien maken en andere manoeuvres uithalen. Dit is in het begin erg onwennig maar na een tijdje is het een tweede natuur. Toch kan het vliegen in kleine ruimtes best frustrerend zijn als je voor de zoveelste keer tegen een muur aanvliegt en doodgaat. De levels waarin je rondvliegt zijn over het algemeen groot en ook de vijanden die je tegenkomt kunnen aardig groot worden. Het is erg tof om met je jetpack een grote machine op de grond te bestoken met je raketten en hem uiteindelijk met een finishing move uit te schakelen. Ook in gevechten met kleinere vijanden brengt de jetpack een extra dimensie met zich mee doordat je ze van bovenaf aan kunt vallen.



Conclusie
Voordat ik de previewkamer inliep had ik het gevoel dat Dark Void de zoveelste third person shooter zou zijn. Gelukkig was ik aangenaam verrast dat de game meer doet dan dat. Het verhaal is misschien niet even sterk en grafisch doet de game niet veel bijzonders maar het nieuwe verticale coversysteem en de jetpack maken dit meer dan goed. De game verschijnt 22 januari op de Playstation 3, Xbox 360 en de PC.