Avatar: The Game




Halverwege december van dit jaar verschijnt Avatar in de bioscopen. Avatar is een science fiction-film die wordt geregisseerd door James Cameron, die we allemaal kennen van films als Titanic en de eerste twee Terminator-films. De verwachtingen zijn daarom hoog en de special effects die we in de trailers kunnen zien zijn al zeker van zodanige kwaliteit dat de interesse snel gewekt is. De film gaat over Jake Sully, een marinier die bij een wetenschappelijk experiment in een blauwe alien veranderd wordt. Hij wordt vervolgens naar de planeet Pandora gestuurd met als missie deze te koloniseren. Dat dit niet makkelijk zal gaan lijkt mij meer dan logisch. De planeet wordt beheerst door de Na\'vi, dezelfde blauwe aliens als waar Jake Sully in veranderd kan worden. Zoals het elke grote film betaamd, krijgt ook Avatar een videogame. Deze week heeft Ubisoft de previewversie van de Xbox 360 bij mij in de bus laten doen. Redelijk sceptisch begon ik aan de game.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Avatar: The game is een Third Person Shooter met aardig wat RPG-elementen die de lijn van de film niet precies volgt. In plaats daarvan volg je het verhaal dat zich afspeelt in hetzelfde universum. Aan het begin van de game kies je één van de mannelijke of vrouwelijke personages, die allen onder de naam Ryder door het leven gaan. Na je keuze begint de game, waarbij jij samen met andere mariniers naar de planeet Pandora wordt gestuurd. Na een kort bezoek aan een onderzoeker blijkt dat ook jij veranderd kan worden in een een blauwe aliën -een Na\'vi- en dus word je naar het front gestuurd. De eerste missies beginnen vrij rustig. Je stapt naar een NPC, neemt een opdracht aan en voert deze uit voor Experience Points die er voor zorgen dat je in level stijgt. Mijn eerste opdracht was het doden van enkele Snakedogs die sommige soldaten aan het lastigvallen zijn. Vanaf dat moment heb ik vier wapens tot mijn beschikking waar ik makkelijk tussen kan wisselen met de d-pad. Verder zijn er de gebruikelijke knoppen om te springen, een ontwijkende duik te maken, het wapen te herladen en dergelijke.

Interessant wordt het wanneer je leert om verschillende, speciale krachten te gebruiken. Door op de linkerschouderknop te drukken wordt de tijd voor een korte periode vertraagd. Dit is niet alleen handig om even rustig te mikken maar in deze periode kunnen de krachten ook ingezet worden met de knoppen aan de rechterzijde van de controller. In de previewversie had ik enkele krachten tot mijn beschikking waaronder één om mezelf te helen, één om een schokgolf te creëren en één om een korte sprint te trekken. Ik ben heel benieuwd met wat voor creatieve uitspattingen Ubisoft zal komen in de volledige versie, want het is een geslaagde toevoeging aan de vrij simpele gameplay. De gameplay krijgt ook meer diepgang vanwege de mogelijkheid om ook als de Avatar te spelen in de game. De Avatar is de grote blauwe Na\'vi waar ik her eerder over had, en moet het vooral hebben van een boog en enkele melee-wapens. Naarmate je Experience Points vergaart, stijg je in level waardoor je nieuwe wapens en krachten kunt vrijspelen. Klinkt het niet meer logisch? Dat zou heel goed kunnen, ik werd er in de eerste instantie ook niet veel wijzer op. Avatar: The Game draait om het maken van een keuze. Red je de planeet met de Na\'vi, of zaai je dood en verderf met de soldaten die daar aanwezig zijn? Hoe dit zich manifesteert in de game werd in de previewversie nog niet helemaal duidelijk, maar het concept is zeker interessant.

Naast de hoofdmissies kent de game een hoop secundaire missies die de nodige leuke extra\'s opleveren. Bovendien kent de game een tactische minigame waarbij er verschillende gebieden veroverd moeten worden, onder andere door manschappen in te zetten om punten op de kaart over te nemen. Ik kan me goed voorstellen dat sommigen verslaafd kunnen raken aan deze minigame en hier veel tijd aan gaan besteden. Helaas is ook de minigame niet heel diepgaand of origineel te noemen.

De gebieden in Avatar: The Game zijn erg groot. Er staan verschillende teleports in het level zodat snel reizen ook kan door een simpele druk op de knop. Wel vraag ik mij af in hoeverre de gebieden gevarieerd zullen zijn. Het gebied waar ik voornamelijk in speelde was een moerasachtig gebied dat eigenlijk bestond uit een aantal gangen die kriskras door elkaar heen liepen. Grafisch ziet de game er vooralsnog best goed uit. Er zitten echter nog wel een flink aantal fouten in, zoals vreemde schaduwen, rare overgangen in animaties en het geheel voelt nog vrij statisch aan. Gelukkig heeft Ubisoft nog ruim een maand om de laatste hand te leggen aan de game.




Voorlopige conclusie:
Het is moeilijk om al een oordeel te vellen over Avatar: The Game, zelfs een oordeel waar nog geen cijfer aan vast hoeft te hangen. De game biedt genoeg variatie maar de gameplay blijft eenvoudig. Ik vraag me af hoe lang de game blijft boeien. De sfeer zit er in ieder geval in en ik durf met zekerheid te zeggen dat dit geen doorsnee belabberde filmgame zal worden. Grafisch valt er nog het een en het ander aan te verbeteren. De game komt halverwege december uit, wat tussen alle najaarstoppers misschien niet de meest praktische periode is voor Avatar. Laten we hopen dat de volledige game ons in staat stelt om een positief oordeel te vellen.