Dragon Ball: Raging Blast


Dragon Ball; een serie waar ik naar begon te kijken toen het voor het eerst op de Nederlandse televisiezenders getoond werd. Direct werd ik verliefd op de geweldige karakters, de spanning en sensatie en het heerlijke geweld wat er bij kwam kijken. De vele herhalingen van voornamelijk de Dragon Ball Z-saga\'s verveelden nooit en het moment dat Goku voor het eerst zijn Super Saiyan vorm aanneemt is voor mij nog altijd één van de meest legendarische tv-momenten ooit. Zo\'n grote serie kan natuurlijk niet onder een eigen game uit, en dus zijn er al vele games uitgekomen op de consoles en handhelds. De Dragon Ball: Budokai-games zijn de meest bekende games. Het gaat om een fighter waarin een hele lading karakters uit de serie elkaar te lijf gaan. Vorig jaar verscheen er wederom een fighter in de vorm van Dragon Ball Z: Burst Limit. Dit jaar is het de beurt aan Dragon Ball: Raging Blast om te laten zien dat de games nog altijd vernieuwend kunnen zijn. De game komt al over twee weken uit, dus het is hoog tijd voor een korte preview.

Waar Budokai 3 ruim 150 karakters te bieden had om mee te spelen, had Burst Limit er maar 21. Met Dragon Ball: Raging Blast is het aantal weer opgehoogd naar 73, inclusief de transformaties. Zonder transformaties biedt de game zo\'n 40 karakters; zeker geen misselijk aantal. Sommige van deze karakters zullen kenners van de serie niet herkennen, er zitten namelijk een aantal karakters in die speciaal zijn ontworpen voor de game. Hoewel de game grotendeels gelijk is aan zijn voorgangers, kent Raging Blast enkele vernieuwingen. Één van de vernieuwingen valt onder het mom van beter laat dan nooit. Met Raging Blast krijgen spelers eindelijk vernietigbare omgevingen, zodat we Freeza en zijn maatjes door de rotsblokken kunnen beuken. Er zijn tien gigantische levels waar doorheen gevlogen kan worden, elk met een eigen stijl. Het ene moment vecht je in een stad, het andere moment in een mooi heuvellandschap en weer een ander moment ben je bezig bij een vulkanische omgeving.




De game lijkt ook een grafische sprong gemaakt te hebben. Raging Blast kent nog altijd de cellshaded graphics, maar alles is scherper, het aantal frames per seconde is opgevoerd naar zestig en het niveau van details is aanzienlijk opgehoogd. Naast vernietigbare omgevingen en mooiere graphics kent de game nog een erg leuke toevoeging: de Dragon Ball Collection story modus. Hier kunnen spelers legendarische gevechten uit de serie naspelen, inclusief de voice-acting uit deze gevechten. Wil je het echter anders aanpakken en Freeza laten winnen? Dat kan, de game biedt meerdere uitkomsten zodat jij de serie als het ware kunt herschrijven.

Het vechten an sich werkt nog altijd hetzelfde. Je hebt een paar knoppen tot je beschikking voor verschillende aanvallen en door deze te combineren kun je de meest gave combo\'s op het scherm toveren. De typerende moves van de karakters zitten er nog altijd in, dus spelers hoeven zich geen zorgen te maken dat Goku plots een miet is geworden die alleen op Goku lijkt. Zij die de serie in het Japans hebben gekeken hoeven zich overigens geen zorgen te maken dat de Engelse stemmen in Raging Blast niet herkenbaar genoeg zullen zijn. De Europese en Amerikaanse versies van de game krijgen namelijk zowel de Engelse als de Japanse stemmen met zich mee.




Conclusie
In eerste instantie verwachtte ik maar weinig vernieuwende elementen in Dragon Ball: Raging Blast. Achteraf gezien heb ik deels gelijk. De gameplay is nog altijd vertrouwd en vrijwel ongewijzigd ten opzichte van de vorige delen. De vernietigbare omgevingen en de gepolijste graphics maken de game echter wel een vooruitgang. Bovendien kent de game enkele nieuwe modi, waaronder de Dragon Ball Collection story modus, welke zeer welkom zijn. Vooralsnog blijf ik redelijk sceptisch omdat ik slechts een preview-exemplaar heb mogen proberen, maar dit neemt niet weg dat Dragon Ball-fans wederom kunnen genieten vanaf volgende week.