Scribblenauts


Bal. B-A-L. En floep, er verschijnt een bal in je spel. Ook een olifant of een stuk touw kun je op deze manier in het spel ‘schrijven’. Het moge duidelijk zijn dat scribblenauts een unieke game is waarbij je zelf creatief aan de slag moet, maar wat verwacht je anders van de makers van ‘Drawn to Life’ waarin je ook al je eigen hoofdpersoon moest tekenen?

Scribblenauts is een combinatie van puzzel- en actielevels. De actielevels zijn het simpelste van opzet. Ergens in het level ligt een ster die je moet zien te pakken. In het eerste level hangt de ster bijvoorbeeld in een boom. Door ‘ladder’ in te typen verschijnt er een ladder in het level waarmee je de boom in kunt klimmen om de ster te pakken. Maar dat is uiteraard niet de enige manier. Je kunt de boom namelijk ook omhakken of zelfs de ster eruit laten slaan door twee panda’s op een eenwieler. In theorie zijn de mogelijkheden dus eindeloos. Heb je de ster te pakken gekregen dan heb je het level gehaald, maar voordat je het level helemaal hebt gehaald moet je de ster nog drie keer pakken door andere items te gebruiken die je voor dat level nog niet eerder hebt gebruikt. Mocht je alle levels gespeeld hebben dan kun je ook nog zelf aan de slag met een level-editor of levels die anderen gemaakt hebben downloaden.


Naast de actielevels zijn er de puzzellevels waarin je wederom sterren moet verzamelen, maar nu door een opdracht uit te voeren. De opdracht kan iets heel simpels zijn als bijvoorbeeld een agent, kok en brandweerman een voorwerp te geven wat bij hen hoort, maar later worden de opdrachten wat lastiger en moet je bijvoorbeeld proberen een aangespoelde walvis weer de zee in te krijgen.

Een dergelijk spel staat of valt natuurlijk door zijn woordherkenning. Welke woorden worden er wel herkend en welke niet? Het spel zal ook in het Nederlands te spelen zijn, dus je hoeft je in ieder geval geen zorgen te maken over je Engelse woordenschat. Er zijn vijf mensen fulltime bezig geweest met het doorlezen van woordenboeken om zoveel mogelijk woorden in het spel op te nemen. Helaas was in de versie die we konden spelen de Nederlandse vertaling nog niet zo ver. Veel (simpele) woorden, zoals sok, werden nog niet herkend. Als je een woord intikt dat niet herkend wordt dan krijg je de keuze uit een aantal woorden die daarop lijken, dus spelfouten worden niet afgestraft. Ook woorden die meerdere betekenissen hebben, zoals bijvoorbeeld het Engelse bat (kan vleermuis of knuppel betekenen) zorgen voor een kleine pop-up met de vraag welke betekenis van het woord je bedoelt. Overigens zijn bepaalde woorden zoals scheldwoorden en schuttingtaal uit het spel geweerd. Ook merknamen zijn niet in het spel terug te vinden, dus aan de slag met een lightsaber kun je niet.




Afgezien van de Nederlandse woordherkenning, waar waarschijnlijk nog hard aan gewerkt wordt, is scribblenauts een prima game die vooral leuk is omdat je op een hele andere manier moet denken. Normaal gesproken trek je in een puzzelgame je inventaris open en gebruik je een item daaruit om de puzzel op te lossen. In scribblenauts is je inventaris echter zo enorm groot dat er tig manieren zijn om puzzels op te lossen en je op een hele andere manier moet gaan denken. Als de Nederlandse woordherkenning wordt verbeterd dan is scribblenauts een game die iedereen zou moeten proberen. Zeker puzzel-liefhebbers zullen deze game geweldig gaan vinden!