Minister Aartsen: "Werken moet meer lonen". Is zijn belofte realistisch?

Jippie

Werken moet weer echt gaan lonen. Met die ambitie treedt Thierry Aartsen (VVD) aan als de nieuwe minister van Werk en Participatie. Hij benadrukt dat het voor Nederlanders veel aantrekkelijker moet worden om (meer) uren te maken. Een noodzakelijke focus, al ziet Aartsen dat het nakomen van die belofte qua financiën een 'ingewikkelde puzzel' zal zijn. Is zijn belofte realistisch? 

Werken moet meer lonen (@Gemini-AI-impressie)
Werken moet meer lonen (@Gemini-AI-impressie)

Minister Thierry Aartsen (VVD) is aangetreden met één hoofddoel: werken moet meer lonen. Ondanks deze ambitie laten de cijfers van het Centraal Planbureau (CPB) een ander beeld zien voor het nieuwe kabinet-Jetten.

De Beloftes

  • Focus op participatie: Aartsen wil dat iedereen die kán werken, ook daadwerkelijk aan de slag gaat.
  • Gratis kinderopvang: Dit moet de belangrijkste troef worden om het voor jonge ouders aantrekkelijker te maken om meer uren te gaan werken.
  • Toekomstbestendige zorg: Samen met minister Vijlbrief (D66) moet hij de sociale zekerheid betaalbaar houden.

De Harde Cijfers (CPB)

De financiële werkelijkheid blijft achter bij de ambities:

  • Minimale groei: Een gemiddeld huishouden gaat er slechts 0,2% op vooruit.
  • Lage inkomens de dupe: Door een hoger eigen risico en lagere zorgtoeslag stagneert de koopkracht van de laagste inkomens volledig.
  • Hoge inkomens profiteren: De rijkste 20% krijgt er met 0,3% relatief het meeste bij.
  • Kortingen op uitkeringen: De WW-duur wordt verkort naar maximaal één jaar en de WIA-uitkeringen worden beperkt.

De Politieke Uitdaging

Het kabinet-Jetten heeft met 66 zetels geen meerderheid in de Tweede Kamer. Voor de uitvoering van deze plannen is Aartsen afhankelijk van de oppositie. Met name GroenLinks-PvdA is zeer kritisch over de nadelige gevolgen voor de lage inkomens en werklozen.

Bron