Hete thee in het kruis van klant gieten kost Starbucks 50 miljoen

Jippie

Een rechtbank in Los Angeles heeft een klant van de koffieketen Starbucks 50 miljoen dollar toegekend omdat hij ernstige brandwonden opliep door een vallend bekertje thee. Uit gerechtelijke documenten blijkt dat de bestuurder in februari 2020 bij de drive-thru van een filiaal in Californië een beker thee bestelde, dat vervolgens in zijn schoot vloeide. Volgens zijn advocaten liep hij hierdoor ernstige brandwonden en een blijvende verminking op. De man moest meerdere huidtransplantaties en andere genitale operaties ondergaan.

De man klaagde Starbucks aan wegens nalatigheid en beweerde dat een werknemer de gloeiendhete thee niet stevig genoeg in een serveerschaal had vastgedrukt. Zijn advocaat zei na de uitspraak dat de jury Starbucks verantwoordelijk had gehouden voor ernstige nalatigheid bij de veiligheid van hun klanten en het feit dat het bedrijf hier zelf geen verantwoordelijkheid voor nam. Starbucks zei dat het begrip heeft voor de eiser, maar dat het in beroep gaat. Het bedrijf is van mening dat de toegekende schadevergoeding te hoog is.

De zaak doet denken aan een beroemd proces uit de jaren negentig. Het ging om hete koffie die de schoot van een vrouw verbrandde. Het slachtoffer morste per ongeluk de koffie toen ze de plastic deksel van het kopje probeerde te halen, dat ze tussen haar knieën vasthield.

Volgens CNN bestelde het slachtoffer volgens zijn advocaat drie drankjes die in een serveertray werden gebracht. Volgens de verklaring van de advocaat was één van de bekers echter niet volledig aangedrukt in de serveertray. Toen de barista de bestelling aan de klant gaf, viel de beker om en kwam de hete thee in het kruis van zijn cliënt terecht, aldus de advocaat.

Uit het vonnis blijkt dat de benadeelde partij schade heeft geleden in de vorm van onder meer fysieke pijn, geestelijk leed, verlies van levensvreugde, vernedering, ongemak, verdriet, misvorming, lichamelijke beperking, angst en emotioneel leed.