Een derde van Europese autobatterijen nieuw naar schroothoop

Jigzoz

Een aanzienlijk deel van de nieuwe autobatterijen die in Europa worden geproduceerd, blijkt direct onbruikbaar. Ongeveer een derde van deze batterijen wordt na productie afgekeurd en gerecycled, blijkt uit gesprekken met experts en sectoronderzoeken door het Financieele Dagblad. Bij nieuwe fabrieken kan dit uitvalpercentage zelfs oplopen tot wel 90%. De problemen vormen een forse uitdaging voor de Europese Unie, die miljarden investeert in batterijproductie om minder afhankelijk te worden van Chinese producenten. 

De productie van autobatterijen is een complex proces dat bijna twintig afzonderlijke stappen omvat. Deze gevoeligheid voor verstoringen leidt ertoe dat veel nieuwe fabrieken moeite hebben om de kwaliteitsstandaard te halen. Het Zweedse Northvolt, ooit gezien als een Europese pionier, loopt bijvoorbeeld fors achter op zijn geplande productie. BMW zegde deze zomer zelfs een contract van €2 miljard op vanwege de tegenvallende resultaten. 

In Rotterdam opende onlangs een recyclefabriek van het Zuid-Koreaanse SK Tes, waar jaarlijks 10.000 ton afgekeurde autobatterijen wordt verwerkt. Dit komt overeen met batterijen voor 20.000 elektrische auto’s. Hoewel recycling een oplossing biedt, wordt het restmateriaal, de zogeheten ‘zwarte massa’ met grondstoffen als lithium, kobalt en mangaan, vaak geëxporteerd naar landen zoals Zuid-Korea en Canada. Dit staat haaks op de EU-strategie om grondstoffen binnen Europa te houden. 

De problemen beperken zich niet tot de productiecapaciteit. Aziatische producenten zoals CATL en LG hebben een duidelijke voorsprong. Hun foutmarges liggen doorgaans tussen 4% en 12%, terwijl Europese fabrieken kampen met uitvalpercentages tussen 15% en 30%. Volgens Ewout Lubberman van de Nederlandse start-up LeydenJar is dit eerder regel dan uitzondering in Europa. 

De EU wil tegen 2030 tientallen gigafabrieken operationeel hebben, maar de hoge uitvalpercentages en het gebrek aan recyclingcapaciteit maken dit een zware opgave. Brussel streeft naar een gesloten kringloop, maar momenteel worden grote hoeveelheden grondstoffen buiten Europa verwerkt, wat de afhankelijkheid van import in stand houdt. 

Sectorleiders benadrukken dat samenwerking cruciaal is om deze uitdagingen te overwinnen. Toch blijft onzeker of Europa zijn achterstand op Aziatische concurrenten kan inhalen. Met een snel groeiende vraag naar autobatterijen lijkt de EU voorlopig vast te zitten in een strijd tegen tijd, kosten en technologische beperkingen.