The Last of Us Online is geannuleerd

The Last of Us Online, een multiplayer live service-game die al een paar jaar door Naughty Dog wordt ontwikkeld, is geannuleerd. Dat heeft de studio uit Californië vandaag via een blogpost bekendgemaakt.

"Er is geen gemakkelijke manier om dit te zeggen: we hebben de ongelooflijk moeilijke beslissing genomen om de ontwikkeling van [The Last of Us Online] te stoppen. We weten dat dit geen fijn nieuws is, vooral voor onze toegewijde The Last of Us Factions-community. Wij zijn net zo kapot van deze beslissing, omdat we ernaar uitkeken om dit spel met jullie te delen", aldus de blogpost. Factions was de verrassend populaire multiplayer-modus van het originele deel op de PS3.

Het was al langer bekend dat de ontwikkeling van The Last of Us Online stroef verliep. Volgens geruchten van een paar maanden geleden was het project al in de koelkast gezet. Volgens Naughty Dog konden ze deze multiplayer-game niet ondersteunen en tegelijk ook grote singleplayer-games blijven maken. "Toen de productie op volle toeren begon te draaien, werd de enorme schaal van onze ambitie helder. Om The Last of Us Online uit te brengen en te ondersteunen, moesten we al onze studiomiddelen inzetten om de game na de lancering nog jarenlang te ondersteunen, wat de ontwikkeling van toekomstige singleplayer-games ernstig zou beïnvloeden. Er lagen dus twee wegen voor ons: een studio worden die alleen live games maakt of ons blijven richten op verhalende games voor één speler, het type spel waar wij bekend om zijn geworden."

Naughty Dog vertelt verder dat niet alles wordt weggegooid. De post zegt dat ze de lessen en investeringen in technologie naar andere projecten zullen meenemen. Tevens maakt de studio ook bekend dat ze op dit moment aan meer dan één singleplayer game werke