Reiziger kan door corona geannuleerde vlucht niet verhalen op KLM

Jippie

KLM draait niet op voor de vliegkosten van een man uit Valkenswaard; door corona werd zijn reis naar New York geannuleerd. De organisator van zijn pakketreis is verantwoordelijk voor de terugbetaling, in dit geval het failliete D-Reizen. Dit bepaalt de kantonrechter Eindhoven. KLM voldeed aan haar verplichtingen.

De man boekte in januari 2020 via D-Reizen onder andere twee vliegtickets voor een vlucht met KLM. De man zou in mei van dat jaar van Amsterdam naar New York en terug vliegen. Ook huurde hij via de reisorganisatie een auto voor de duur van zijn verblijf. Door de coronapandemie en het inreisverbod voor de Verenigde Staten werden de vluchten geannuleerd. 

De man eiste van D-Reizen de kosten terug die hij maakte voor het reispakket. Hij kreeg daarbij de keuze tussen terugbetaling met een voucher of geld en koos voor dat laatste. Nog voor de terugbetaling was afgehandeld, ging D-Reizen echter failliet. De man wendde zich vervolgens tevergeefs tot de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Zij keren alleen voucherbedragen uit geven ze volgens de man aan. Ook een bemiddelaar, Airtraider, wees het verzoek van de man tot terugbetaling af. Vervolgens wendde de man zich in september 2021 tot KLM. Ook hier kreeg hij nul op het rekest. Daarop stapte hij naar de rechter. De man eiste een bedrag van 1.254,79 euro terug van KLM voor de vliegtickets.

Organisator aansprakelijk
De rechtbank stelt vast dat D-Reizen de organisator was van de pakketreis: met deze reisorganisatie sloot de man ook een contract. De organisator is volgens de wet aansprakelijk, hieronder valt ook de terugbetaling van de ticketprijzen. Bij pakketreizen worden de belangen van de reiziger daarnaast gewaarborgd via een garantiestelsel. Dit houdt in dat de organisator maatregelen moet treffen om ervoor te zorgen dat de reiziger geen financiële risico's loopt, ook niet bij een faillissement zoals in dit geval. D-Reizen was aangesloten bij de SGR. De man deed in eerste instantie ook een beroep op de SGR-garantie, maar dit werd afgewezen. Het had op zijn weg gelegen die beslissing aan te vechten. In plaats daarvan wendde hij zich tot Airtrade en daarna tot KLM.

Deze vliegmaatschappij sloot geen contract af met de man, dat deed D-Reizen. KLM betaalde de ticketkosten op verzoek van D-Reizen ook al terug aan de reisorganisatie, zodat zij de reizigers konden terugbetalen. De man heeft geen recht op geld van KLM. Daarom wordt zijn vordering door de rechtbank afgewezen.