F1: Uitslag GP van Australië

Nattekat

Max Verstappen heeft de Grand Prix van Australië gewonnen. De Red Bull-coureur startte van pole, maar moest in de openingsronde zowel George Russell als Lewis Hamilton aan zich voorbij laten gaan. Lang heeft het echter niet geduurd tot Verstappen weer terug aan de leiding ging, en deze stond de Nederlander ook niet meer af. Hamilton finishte als tweede, voor Fernando Alonso en Lance Stroll. 

Verstappen kwam niet goed weg bij de start en moest al meteen de van de tweede plek gestarte Russell aan zich voorbij laten gaan. Een bocht later werd Verstappen terugverwezen naar P3 door Hamilton, waardoor Mercedes na een lastige start van het seizoen toch weer beide bolides vooraan het veld had rijden. Maar terwijl voor Mercedes een droomscenario zich ontvouwde, was het voor Charles Leclerc al meteen voorbij: de Monegask liet net niet genoeg ruimte aan Lance Stroll en werd als gevolg in de rondte getikt. Stroll kon zijn weg zonder schade vervolgen, maar Leclerc kwam vast te staan in de grindbak en veroorzaakte daarmee de eerste safety car van de race.

Na de herstart bleef de volgorde vooraan gelijk, maar Verstappen voerde de druk op. Tot grote onvrede van Russell, die juist probeerde te sparen in deze fase van de wedstrijd en het nu aan de stok kreeg met zijn teamgenoot. Een echt gevecht werd het echter niet, want in de zevende ronde verloor Alexander Albon in een snelle bocht de controle over de auto en crashte hij hard in de muur. De safety car werd wederom de baan op gestuurd, en Russell pakte de kans aan om meteen aan zijn verplichte pitstop te voldoen. Hamilton en Verstappen bleven wel buiten, tot onvrede van Hamilton die over de boordradio mopperde dat hij nu in het nadeel zou zijn. Zijn ongelijk werd nog geen ronde later meteen bewezen, want door de grote hoeveelheid brokstukken besloot de raceleiding om de rode vlag uit te hangen. Iedereen die op dat moment nog geen pitstop had gemaakt, kreeg daardoor een gratis pitstop. 

Bij de herstart kon Hamilton eenvoudig de leiding behouden. Verstappen kwam voor de tweede maal niet goed weg en moest zich breed maken om Alonso achter zich te houden. Russell was teruggezakt naar plek 7, maar maakte meteen twee plaatsen goed. Verder naar achteren werd Nyck de Vries omhoog gewipt door Esteban Ocon nadat de Nederlander te weinig ruimte liet aan de binnenkant van de bocht. Beiden konden echter zonder schade hun weg vervolgen, al zakte De Vries terug naar de laatste plek als gevolg van zijn uitstapje.

Verstappen rekende twee rondes later al snel af met Hamilton door de Brit fraai eenvoudig met DRS voorbij te rijden. Nog geen ronde later besloeg het gat al twee seconden en werd duidelijk dat de racepace van Red Bull nog altijd het beste is. Russell was inmiddels opgeklommen naar de vierde plek en kreeg Alonso in het vizier toen de vlammen uit zijn Mercedes krachtbron sloegen. De Brit parkeerde zijn auto bij de uitgang van de pits en veroorzaakte daarmee een korte virtual safety car.

Toen het veld weer werd losgelaten, bouwde Verstappen zijn voorsprong verder uit naar tien seconden. Alonso drong ondertussen steeds meer aan bij Hamilton, die niet kon geloven dat Aston Martin met dat tempo op dezelfde strategie zat. Verstappen hielp ondertussen de gemeente door het gras te maaien nadat hij zijn linker voorwiel blokkeerde in de voorlaatste bocht. Het uitstapje kostte de Nederlander vier seconden, maar dit verlies werd geleidelijk weer goedgemaakt, en een wederom onbedreigde overwinning kwam in zicht.

Het venijn zat hem echter in de staart: met vijf rondes te gaan raakte Kevin Magnussen met zijn achterwiel de muur, waardoor de hele velg de geest gaf. Met nog vier rondes te gaan kwam de safety car de baan op, maar vrij snel daarna werd voor de tweede maal de rode vlag uitgehangen door de grote hoeveelheid troep op de baan, tot de grote verrassing van Verstappen en Alonso, die een rode vlag niet nodig achtten. 

Bij de herstart voor de twee ronden durende sprint ging het helemaal fout voor verscheidene coureurs. Vooraan werd Alonso van de baan getikt door een overmoedigende Carlos Sainz. Stroll profiteerde van de ontstane chaos en wist de derde plek van beide Spanjaarden over te nemen, maar belandde een bocht later zelf in het grind door een remfout. Sergio Perez had zich van achteren teruggeknokt naar plek 6, maar werd ook het grind op gedwongen door de spin van Alonso, net als Pierre Gasly. De Fransman wist zich redelijk vooraan te handhaven en kwam vlak voor zijn Esteban Ocon de baan weer op, maar zag zijn teamgenoot over het hoofd en drukte hem en zichzelf de muur in, waarmee de race in één klap voor Alpine afgelopen was. Helemaal achteraan verremde Logan Sargeant zich en torpedeerde hij zo De Vries van de baan, waarna ook voor hen de race afgelopen was.

De wedstrijdleiding onderbrak voor de derde maal de race met een rooie vlag, maar omdat de laatste ronde al begonnen was, kon er niet meer geracet worden en eindigde de race 20 minuten later alsnog achter de safety car, in de volgorde van de vorige herstart minus de vier coureurs die niet meer op eigen kracht de pit konden bereiken. Sainz kreeg voor zijn aanvaring met Alonso een straf van vijf seconden, wat door de safety car finish als gevolg had dat Ferrari met lege handen naar huis gaat.

Verstappen doet door de vijfde plek van Perez goede zaken in het kampioenschap; hij staat nu met 69 punten 15 punten voor op de Mexicaan. Alonso staat met zijn derde derde plek in even veel races nog steeds derde in het kampioenschap, maar verliest wel drie punten op Hamilton. Door het nulresultaat van zijn directe concurrenten, is Hamilton nu 18 punten los van Sainz en Stroll. 

Het Formule 1 circus gaat na een korte onderbreking op 30 april weer verder in de straten van Baku, waar ook de eerste sprintrace van het seizoen plaats vindt.