Vattenfall krijgt tik op de vingers van rechter

Jippie

Energiemaatschappij Vattenfall had volgens een kantonrechter niet op 1 april vorig jaar een extra tariefswijziging bij een klant mogen doorvoeren. Dat heeft de rechtbank in Amsterdam vorige week besloten, de uitspraak is dinsdag gepubliceerd.

In hoeverre deze uitspraak gevolgen heeft voor de miljoenen klanten van Vattenfall, is onduidelijk. Het energiebedrijf zelf benadrukt dat de uitspraak een individuele zaak betreft en overweegt om in hoger beroep te gaan.

Niet snel kunnen overstappen
De zaak draaide om het feit dat Vattenfall de prijzen vorig jaar meerdere keren heeft verhoogd terwijl op de website van de energieleverancier staat dat bij een variabel contract dit maar twee keer paar jaar kan gebeuren. De prijsverhoging van 1 april vorig jaar werd ook maar tien dagen van te voren aangekondigd. Dat was te kort dag waardoor er geen mogelijk hadden om over te stappen naar een andere energieleverancier, vond de klant.

Oneerlijke handelspraktijk
De rechtbank Amsterdam stelt de klant in het gelijk en draait de tariefsverhoging terug. De energiereus maakte zich volgens de rechter schuldig aan een ‘oneerlijke handelspraktijk’. Vattenfall stelt in de eigen algemene voorwaarden dat de tarieven om veel meer redenen gewijzigd mag worden dan alleen bij uitzonderlijke omstandigheden.

Dat is oneerlijk, volgens de rechter. Daar komt bij dat deze passage in de algemene voorwaardeen grammaticaal onvoldoende begrijpelijk is voor normale, goed geïnformeerde consumenten.