Trailers kijken: de bioscoopreleases van week 40

Peter Breuls

De feestdagen komen er weer aan! Althans, dat kunnen we opmaken uit het feit dat de eerste Sinterklaasfilm van het jaar vanaf deze week in de bioscopen te zien is. Maar ook de nieuwe van Adil & Bilall plus een échte single-take-film.

Rebel

Rebel is de meest explosieve en tevens meest persoonlijke film van het Belgische regisseursduo Adil en Bilall, bekend van Bad Boys for Life en Patser. Het indringende verhaal over twee broers die vanuit België in de oorlog in Syrië terechtkomen, laat een verpletterende indruk achter. Kamal, die opgroeit in de beruchte Belgische wijk Molenbeek wil zijn leven als drugshandelaar beteren en besluit om oorlogsslachtoffers in Syrië te gaan helpen. Hij wordt echter al snel opgepakt en gedwongen om zich aan te sluiten bij een militie met als standplaats Raqqa. Zijn leven verandert in een nachtmerrie. Hij moet aanslagen die worden gepleegd filmen. Als hij zelf in een video te zien is die viral gaat, heeft dit grote invloed op het leven van zijn familie in België. Zijn broertje Nassim is een gemakkelijke prooi voor ronselaars die beloven hem met zijn broer te herenigen, maar eigenlijk jonge strijders rekruteren. Hij komt in een trainingskamp terecht. Dit betekent dat hun moeder Leila niet alleen haar oudste, maar ook haar jongste zoon dreigt te verliezen. Ze zet alles op alles om hem terug te krijgen.

Boiling Point

Op misschien wel de drukste avond van het jaar probeert de charismatische en veeleisende chef-kok Andy Jones (Stephen Graham) in zijn populaire Londense restaurant de balans te vinden tussen zijn professionele en persoonlijke problemen. Een verrassingsbezoek van de Voedsel- en Warenautoriteit zet het personeel op scherp terwijl het overboekte restaurant zich al begint te vullen met gasten. Andy probeert streng doch rechtvaardig zijn personeel door de chaotische avond met soms lastige klanten te loodsen, terwijl alles waar hij zo hard voor heeft gewerkt op het spel staat. Dit alles gefilmd in één lange ononderbroken, soms adembenemende, take.

Beste meneer Bouterse

In deze persoonlijke film onderzoekt journalist en filmmaker Ananta Khemradj (32) hoe haar generatie verder moet in de nasleep van de Decembermoorden. Ondanks de veroordeling van Desi Bouterse lukt het Surinamers namelijk niet om de turbulente jaren '80 een plek te geven. Welke toekomst heeft een land dat zijn verleden niet onder ogen durft te komen?

Cow

Een kalf wordt geboren. Voor Luma, een ervaren moeder, is dit routine. Ze likt haar pasgeboren kalf voordat het van haar wordt weggenomen. Het leven van Luma is een aaneenschakeling van inseminatie, baren en gemolken worden. In Cow volgt regisseur Andrea Arnold (Fish TankI, American Honey) het dagelijkse leven van een melkkoe. De camera zit zo dicht op haar huid dat zij de filmmaakster regelmatig omver loopt. Het resultaat is een intiem en puur cinematografisch portret van een individu dat gevangen zit in een kil systeem. 

Les Passagers de la Nuit

In Les Passagers de la Nuit beleven we het Parijs van de jaren tachtig samen met Charlotte Gainsbourg als Elisabeth, die na haar echtscheiding opnieuw haar weg in het leven moet vinden. Tegelijkertijd begint in Frankrijk een nieuw politiek en maatschappelijk tijdperk met de verkiezing van Mitterrand als president. Als Elisabeth in de steek wordt gelaten door haar man blijft ze achter met haar twee tieners, Matthias en Judith. Ze vindt werk bij een nachtelijke radioshow, waar ze de rondzwervende Talulah ontmoet. Al snel neemt ze de jonge, ontheemde vrouw onder haar vleugels. Talulah ontdekt de warmte van een thuis en Matthias voelt hoe het is om voor het eerst verliefd te zijn. Terwijl Elisabeth de jongeren gadeslaat, zal ze haar eigen waarde moeten vinden en herontdekken dat het leven haar wel degelijk iets te bieden heeft. 

L'amour/La Mort

In L’Amour/ La Mort wordt het verbond tussen de liefde en verlies tegen het licht gehouden aan de hand van onuitwisbare liefdesverhalen. Enkele personages vertellen over de reikwijdte van hun liefde en het verlies ervan, het verzorgen van een partner met dementie en de zoektocht naar ware liefde. Waarom blijven we streven naar het vinden van liefde, als die ons zo kan verwonden. De verhalen worden verweven met tijdloze werken uit de schilderkunst en de muziekgeschiedenis, want daar waar geen woorden meer zijn, is er kunst en muziek. Opdat de optelling de schitterende pijn van de liefde in volle omvang doet binnenkomen.

Misfit The Switch

Noah (Stefania) maakt The Switch van haar leven wanneer ze niet naar het Hoogland mag en verplicht naar het Lorentz moet. Samen met haar bestie Jessey bedenkt ze een geniaal plan: wat als ze wisselen van identiteit en daarmee van school? Alles lijkt te werken, tot ze op het Hoogland als Misfit wordt bestempeld. Lukt het haar ondanks haar geheim een Misfit squad te vinden en alsnog mee te doen aan Dance United, dé danswedstrijd voor scholen?

De Grote Sinterklaasfilm: Gespuis in de Speelgoedkluis

In de muzikale familiefilm De Grote Sinterklaasfilm – Gespuis in de Speelgoedkluis krijgt Hugo Hogepief (Chris Tates) de belangrijke taak om op de sleutelring van Sinterklaas (Robert ten Brink) te passen. Deze ring geeft toegang tot de kluis waarin alle cadeautjes voor pakjesavond liggen. Maar wanneer hij ongelukkig ten val komt, weet Hugo niet meer wie of waar hij is. Twee gemeneriken Mats (Jan Versteegh) en Peer (Richard Groenendijk) krijgen hier lucht van en ontvoeren Hugo. Een grote ramp dreigt, want zonder sleutelring kan de kluis niet geopend worden. Gelukkig schieten alle Pieten: Party Piet Pablo (Okke Verberk), Marco Marsepein (Giovanni Caminita), Bennie Taaitaai (Joshua Albano), Kim Cadeau (Sara Robben), Paco Post (Wes Mutsaars), Willem Wortel (Stef de Reuver) en het nieuwste pietje Chico Choco (Noah Ganahl), te hulp. Zal het ze lukken om Hugo Hogepief op tijd terug te vinden en pakjesavond te redden?