XCOM- en Civilization-veteranen vormen nieuwe studio

Wouter (2dope)

Een handvol ontwikkelaars bij XCOM-ontwikkelaar Firaxis Games heeft een nieuwe gamestudio uit de grond gestampt genaamd Bit Reactor. De focus van deze studio wordt het maken van 'high-end" turn-based tactics games.

Oprichter van Bit Reactor is Greg Foertsch, die 22 jaar lang werkte voor Firaxis, waarvan 14 jaar als senior art director voor onder andere Sid Meier's Alpha Centauri, SimGolf, Civilization 3 & 4, Pirates! en de eerste twee XCOM-games. Foertsch wordt bij Bit Reactor bijgestaan door 'lead developers and creatives' die jarenlang aan de XCOM-games hebben gewerkt. Het is dan ook de missie van deze nieuwe studio om het strategy-genre nieuw leven in te blazen met een primaire focus op turn-based tactics games - een genre dat volgens Foertsch 'veel te weinig aandacht krijgt', en daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.

"Het hele genre werd destijds wat ondergesneeuwd, mede door de komst c.q. populariteit van Xbox- en PlayStation-consoles. Ons doel is uiteindelijk om Game of the Year te winnen. We gaan graag de strijd aan met titanen als Halo of welke titel dan ook die op dat moment razend populair is, net zoals we deden in 2012 (toen XCOM: Enemy Unknown verscheen)", aldus Foertsch.

Er zijn al meerdere projecten in ontwikkeling bij de nieuwe studio, al zijn er nog geen details prijsgegeven. De laatste officiële XCOM-game was XCOM: Chimera Squad die in 2020 verscheen. Hoewel deze game als officiële XCOM-titel wordt gezien is het in feite een kleinschalige, standalone spin-off met een stuk minder content dan bijvoorbeeld XCOM 2. Voor fans is het wachten nog altijd op een XCOM 3, die naar verluidt al sinds 2019 in ontwikkeling is bij Firaxis. Het is nog niet helemaal duidelijk of de nieuwe studio Bit Reactor ook het IP van XCOM in handen heeft, of dat het gaat werken aan spin-offs of compleet nieuwe franchises gaat uitbrengen.