Een op zeven werkenden vindt kerstpakket achterhaald

Jippie

Maar liefst veertien procent van alle werkende Nederlanders vindt een kerstpakket niet meer van deze tijd. Dit blijkt uit onderzoek van Acties.nl onder 1.066 Nederlanders werkzaam in loondienst, uitgevoerd door Panelwizard. Precies de helft van alle ondervraagden geeft daarom de voorkeur aan een extra vrije dag of een bescheiden bonus in plaats van een kerstpakket.

Opvallend genoeg vinden vooral Noord-Hollanders (23 procent) het kerstpakket oubollig. Overijsselaars (acht procent) en Groningers (negen procent) zijn daarentegen het meest verknocht aan de ouderwetse mand met levensmiddelen. “De periode tussen Kerstmis en oud en nieuw is traditioneel dé tijd om als bedrijf iets extra’s te doen voor werknemers”, zegt Vince Franke van Acties.nl. “Tot vijf jaar geleden gaven ook wij onze mensen een traditioneel kerstpakket. Toen ik merkte dat niet alle medewerkers hier even enthousiast over waren, zijn we direct overgestapt op één jaarlijks kerstgeschenk.”

Inhoudsloos
Uit het onderzoek blijkt dat een groot gedeelte van de werkende Nederlanders niet alleen ontevreden is over de vorm-, maar ook over de inhoud van het kerstpakket. Zo zegt maar liefst 46 procent van alle ondervraagden dat de inhoud van hun kerstpakket over het algemeen te wensen overlaat. Als een gevolg hiervan heeft 77 procent van alle werkenden weleens onderdelen van hun kerstpakket weggegeven of verkocht. Van alle Nederlanders doen Zeeuwen (83 procent) en Zuid-Hollanders (82 procent) dit het vaakst. Franke: “Een kerstpakket of -geschenk is voor mij een mooie manier om mijn medewerkers te bedanken voor hun harde werk. Ik vind het belangrijk om daar serieus aandacht aan te besteden, in plaats van ze ieder jaar een generieke gourmet- of kaasfondueset met bijbehorende ingrediënten cadeau te doen. Een bedankje of presentje is in mijn optiek niet geslaagd en gemeend wanneer de ontvanger uiteindelijk de helft weggeeft.”

Zelfbediening
Één manier om alle kerstpakketproblematiek zoveel mogelijk te voorkomen, is door medewerkers hun eigen kerstpakket te laten samenstellen. Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 68 procent van alle werkende Nederlanders het liefst zijn eigen kerstpakket uitzoekt. Opvallend genoeg zijn vrouwen (72 procent) hier grotere voorstanders van dan mannen (slechts 65 procent). Franke: “Als ik in het verleden mijn eigen kerstgeschenken had mogen kiezen, dan was mij een heleboel troep en onzinproducten bespaard gebleven”. Ook veel respondenten vonden weleens rare producten in hun kerstpakket, zo kreeg een van hen een boek over afvallen terwijl ze zwanger was en moest een ander het doen met een pak strooizout. Andere opvallende antwoorden zijn: een bierpakket voor een dertienjarige, viagrapillen, een spel met persoonlijke vragen over het verleden en de toekomst om met collega’s te spelen, een dildo en een zingende koelemmer.

Kerstpakket (Foto-Pixabay)
Kerstpakket (Foto-Pixabay)