OKT Curling in oa VS en Japan niet op TV vanwege hoofdsponsorschap EasyToys

Boris (borisz)

Het Olympisch kwalificatietoernooi curling (OKT is deze week begonnen in Leeuwarden. De laatste tickets voor de Olympische Spelen worden er verdeeld. Het toernooi zou in 25 landen worden uitgezonden. Toch hebben enkele landen besloten de kijkbuiskinderen niet bloot te stellen aan hoofdsponsor EasyToys. De erotische webwinkel is hoofdsponsor van het OKT.

Het sponsorschap van de erotische webwinkel is onder meer duidelijk doordat de lijnen van waar spelers de stenen moeten werpen, nu roze zijn. Traditioneel kleuren ze blauw. Ook het logo van EasyToys zal twee weken lang te zien zijn in het ijs van de Elfstedenhal in Leeuwarden.

"Wij hebben duidelijke afspraken gemaakt met de World Curling Federation (WCF)”, zegt Dagmar van Stiphout, projectmanager van het toernooi in Leeuwarden, waar ook het Nederlandse team aan meedoet. "Zij weten wie onze partners zijn en daarvoor hebben we dus ook toestemming. We hebben heel zorgvuldig gehandeld. Nu zijn we erachter gekomen dat een aantal broadcastpartners vindt dat ze de wedstrijden niet uit kunnen zenden. Daar was de WCF ook door verrast.”

Het OKT is in ongeveer 25 landen te zien. Een woordvoerder van de WCF meldt dat er momenteel wordt gekeken naar een potentiële oplossing voor de aanstelleritis in die landen. Hij wil niet zeggen welke opties er zijn en welke landen het allemaal betreft, maar het zou gaan om ‘meerdere’ uitzendpartners.

De zegsvrouw van EasyToys vindt het ‘jammer dat het zo loopt’. Maandag gaan alle partijen volgens haar in gesprek over de ontstane situatie. "We zijn een net bedrijf en vinden curling een toffe sport waar we graag onze naam aan verbinden. Op dit moment wachten we de ontwikkelingen even af.” Eric Idema, topman van EasyToys, liet eerder weten: "Sinds ons sponsorschap van FC Emmen bereiken we steeds meer mensen met onze missie om seksualiteit op een leuke en speelse manier onder de aandacht te brengen. Taboes doorbreken doe je ook door midden in de samenleving te staan.”

Ook over het sponsorschap van de voetbalclub ontstond echter eerder ophef. De KNVB vond het niet gepast dat FC Emmen voor een shirtsponsor koos die in verband staat met de seksindustrie. Later kwam er toch een fiat. EasyToys blijft in ieder geval tot de zomer van 2022 shirtsponsor van FC Emmen.