Suzuki wint 24-uursrace Bol d'Or na dominant optreden

heywoodu

Nadat het vorig jaar vanwege de COVID-19-pandemie niet door kon gaan, is dit weekeinde de 84e editie van de Bol d'Or verreden, de meest prestigieuze 24-uursrace in de motorsport. Op het circuit van Paul Ricard was het enige tijd nat, maar in tegenstelling tot 2019 - toen er vrijwel de hele nacht niet gereden werd - kon men nu wel gewoon blijven rijden.

Zoals wel vaker in dergelijke races in de motorsport, was het aanvankelijk weer erg spannend, ook wat betreft het aantal merken voorin. De #1 SERT Suzuki, #5 TSR Honda France, #7 YART Yamaha, #11 WeBike Kawasaki, #37 BMW Motorrad en #6 ERC Ducati streden allemaal voorin mee: maar liefst zes verschillende merken in de top-6 van de race, maar zo bleef het helaas niet gaan.

De #37 BMW verloor al vroeg tijd met een technisch probleem en rond half elf 's avonds ging de garagedeur dicht: einde verhaal. Een dik half uur eerder was het doek al gevallen voor de #11 Kawasaki en ondertussen waren er ook problemen voor de #5 Honda en #6 Ducati. Die liepen forse achterstand op en rond tien voor twee 's nachts, amper één minuut na elkaar, gingen ook daar de deuren dicht.

Ondertussen reed de #7 Yamaha op kop, met de #1 Suzuki op een halve minuut, de race kabbelde zo voort...tot een paar minuten voor drie uur in de nacht. Met Marvin Fritz op de Yamaha begaf uit het niks het motorblok het: dikke rookpluimen sierden het Mistral Straight en voor YART was de race voorbij.

Vanaf dat moment reed de #1 Suzuki op kop, door het wegvallen van de concurrentie al met zeven ronden voorsprong op de naaste belagers. Van gevaar was geen sprake meer, Gregg Black, Xavier Simeon en Sylvain Guintoli brachten de Suzuki keurig naar de achttiende Bol d'Or-zege, nu één meer dan Honda. De #96 Moto Ain Yamaha werd door het wegvallen van bijna alle toppers tweede op negentien ronden, voor de #24 BMRT Kawasaki in de Superstockklasse.

Er was ook wat Nederlands succes: Wayne Tessels werd op de #41 RAC41-Chromeburner Honda zeer knap vierde in de eindstand en tweede in de Superstockklasse. De #8 Bolliger Kawasaki van Nigel Walraven stond na 3,5 uur in de pitbox en kwam er niet meer uit.