Knotsgekke NASCAR-race Indianapolis levert verrassende winnaar op

heywoodu

We keren voor de liefhebber nog even terug naar zondagavond, want voor het eerst in de historie is de NASCAR Cup Series neergestreken op de road course van de Indianapolis Motor Speedway. Dat leverde genoeg spektakel op, vooral de slotfase werd, zacht uitgedrukt, knettergek.

De race begon met William Byron op de poleposition en rookie Chase Briscoe naast hem, waarbij Briscoe de leiding nam. Gedurende de eerste stage vielen ze door pitstops wat terug, de stagewinst was voor de nog niet gestopte Tyler Reddick, voor Michael McDowell en Austin Dillon, die ook nog geen stop gemaakt hadden.

Met Brad Keselowski en Chase Elliott op kop konden we door, Byron en Kyle Larson volgden. Keselowski viel snel terug en daarna ging het nog eens fout: hij spinde de muur in. Elliott reed ondertussen op kop, voor Larson en Kyle Busch, terwijl voorin ook Joey Logano spinde.

Elliott en co maakten kort voor het einde van de stage weer een pitstop, Reddick kwam zo opnieuw aan de leiding en won ook de tweede stage, voor Austin Dillon en Ryan Preece. De tweede helft van de race begon met Larson en Elliott voorop, gevolgd door Byron en Kyle Busch.

Al snel raakten Aric Almirola en Ricky Stenhouse betrokken bij een glijpartij, wat samen met een ander probleem voor een caution zorgde: een van de kerbstones was al de halve race beschadigd en moest wederom gerepareerd worden - dit keer lag er zelfs een groot stuk bodemplaat onder de kerbstone.

Larson en Elliott begonnen weer op kop met nog een kleine veertig ronden te gaan. Verschillende keuzes wat pitstops betreft zorgden even voor een wat andere volgorde, maar Larson had gewoon weer de leiding op het moment dat tien ronden voor het einde de volgende caution een feit was: er lag troep op de baan.

Tijdens de caution kwam Larson binnen voor een nieuw setje banden, Elliott deed dat ook en verloor na een mislukte pitstop veel posities. De leiding kwam echter in handen van de níet gestopte Denny Hamlin, voor Kurt Busch, Matt DiBenedetto, Briscoe en dan pas Larson, die uiteraard wel nieuwere banden had.

In het middenveld ging Martin Truex kort na de herstart de rondte in, maar we konden door, terwijl Briscoe en Hamlin duelleerden om de leiding. Daarna ging het echter fout: Byron spinde, de een na de ander ging er achteraan, Logano ramde hard de banden in en ook Ryan Preece en een berg anderen gingen de flipperkast in - niet geheel toevallig begon het voor iedereen bij de kerbstone die eerder al 'gerepareerd' was.

Na een flinke onderbreking ging dan toch de twee ronden durende overtime van start, met Hamlin, Larson, Briscoe en DiBenedetto voorop. Bij de herstart behield Hamlin de leiding, terwijl Larson het gras in ging en vijf plekken inleverde. Een paar bochten later ging het op exact dezelfde plek echter weer fout: Michael McDowell ging over de kerbstones de lucht in, Reddick en Dillon maakten ook een flinke klap en de rode vlag kwam er weer uit.

Een nieuwe onderbreking volgde en ook een nieuwe herstart werd een feit, dit keer met Hamlin en Briscoe voorop. Wonder boven wonder bleven die twee in de eerste bochten voorop...maar dat duurde niet lang: Briscoe duwde Hamlin het gras in en liep daarbij zelf ook schade op, waardoor road course-specialist AJ Allmendinger ineens aan de leiding lag.